Nieuwe Monitoren nodig

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Nieuwe Monitoren nodig

Bericht door nangyala »

Mijn 30 jaar oude Warfedales Diamond III zijn aan vervanging toe. Ik gebruik ze in een thuissituatie en dienen ter ondersteuning aan een hoofdtelefoon mix, maar hebben nooit gediend als referentie speaker. Daar zijn ze gewoonweg niet goed genoeg voor. Voor gebruik van diverse media waren ze goed genoeg. De speakers beginnen nu een beetje kuren te vertonen en daarom ben ik op zoek naar middenmoot studio monitoren.
Natuurlijk ontkomt je niet aan het hele grote aanbod via Bax en Thomann en voeren de Rokit, M-audio en JBL de boventoon als het op populariteit aankomt. Het overgrote gebruikersdeel daarvan is echter bezig met Dance/hiphop, en hoort graag een overvloed aan bas. ik zie door de bomen het bos niet meer en objectief testen is in een rumoerige ruimte bijna niet mogelijk.

Dus aan de audio goeroes hier: Wat is volgens jullie een redelijk natuurgetrouwe monitor in de prijsklasse 500-700 euro, die prima presteert in zowel 'studio' en normale media?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Genelec 8020's
Yamaha HS8 of HS5
Focal Alpha
JBL control2 of duurder (hebben echt toffe spullen nu).

De Yamaha MSP serie is ook errug mooi. Is er ook wat langer. Dus hier en daar zul je er wel een deal op kunnen krijgen. Mooi zou ook zijn om HS5 in je muziekkamer en MSP in de woonkamer. Mooie A/B speakers...

Dit zou je op weg moeten helpen. Ik ben een echte studio fanaat. Dus... Dit is echt voor zo eerlijk mogelijk luisteren. Maar dat kan misschien niet je ding zijn. Mackie is bijvoorbeeld niet mijn ding... Maar dat kan het misschien wel voor jou zijn.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Van het lijstje bevalt theoretisch de Focal het beste, thanks voor die tip. Ik beperk mijzelf in mijn onderzoek en schuif de voor mij onbekende merken altijd wel een beetje aan de kant, vandaar ook de vraag aan de kenners hier :)

Genelec had ik ook wel gezien, maar vind de afvlakking onder de 66 HZ erg hoog gekozen. Een bass boost vind ik in monitoren niet kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik een lage B of A niet wil kunnen horen.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Genelec's zijn onwijs goeie studio monitoren. Ze zullen hier een reden voor hebben. In de studio van een klant van mij werkt hij met Samson monitoren. En die klinken echt helemaal tegek. En het lukt prima om daar een kick ass mix op te maken... Dus... Ook dat kan. Prodipe is heel goed overigens. Maar zo onbekend dat ik ze niet meenam.

Vlak RCF niet uit. Maar niet echt betaalbaar voor een nieuwkomer. Maar ik ken ze van de P.A. spullen en zijn de laatste 5 jaar zeer serieus aan de weg aan het timmeren. Dus kan zomaar interessant zijn. Maar met studio monitoren loop ik graag een jaar of 5 achter.

Genelecs staan nu overal in Hilversum. Daar is een reden voor. Het is de studio standaard momenteel.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Ik schrijf de Genelecs helemaal niet af, laat me daar duidelijk in zijn. Alleen bij dit type heb ik een beetje mijn twijfels. Ik ga sowieso niet blind bestellen, ik ga een shortlist maken op basis van
aanbevelingen en aantrekkingskracht van het product. Mocht daar een Rokit tussen zitten omdat ze stiekem toch wel goed zijn, dan zal ik daar ook naar gaan luisteren ;)

Ik ken de oudere Genelecs uit een studio waar ik heel vaak zat en was nooit ondersteboven van de mixen die erop werden gedaan. Dat is natuurlijk ten eerste het werk van de geluidstechnicus aldaar, maar wat mij opviel is dat de mix niet consistent was op andere afluister systemen. Ik weet dat je moet leren werken met de monitors, wat supervet klinkt over de set kan heel anders uitpakken over een standaard afluister systeem.

Edit: De 8020 serie is dus gemaakt om met een sub te werken om het spectrum compleet te maken
Laatst gewijzigd door nangyala op 28 jun 2015, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

PreSonus

Bericht door Wiro »

Als je de kans krijgt leg dan ook eens je oor te luister bij de PreSonus Eris E8.
'k Heb er geen ervaring mee maar lees er veel goeds over. Weet dus ook niet in hoeverre dit objectief is.
Voor die prijs klinkt het te mooi om waar te zijn. Aan de andere kant hebben ze een dergelijke onmogelijke prijs-prestatieverhouding wel waar weten te maken met hun mengtafels (waar ik wel ervaring mee heb).

https://www.soundonsound.com/sos/oct13/a ... s-eris.htm

https://askaudiomag.com/articles/review- ... o-monitors

Afbeelding
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

yamaha maakt goeie prijs/kwaliteit !
een paar HS7 wordt mijn volgende investering
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik gebruik al jarenlang naar grote tevredenheid de KRK VXT4s. Ze zijn super direct (misschien iets te forward naar sommige smaak) en hebben geen gehyped laag zoals de Rokit serie. Voor een kleine thuisruimte zijn de 4's voor mij genoeg, ik zit er ook vrij dicht op (wel even de moeite nemen om ze op de juiste hoogte en afstand te zetten). De 6 was al gauw too much voor mij. Ik gebruik verder een SM Pro Audio passieve monitor controller (eigenlijk gewoon een grote volumeknop, maar werkt beter dan digitaal je audio-interface "zachter" zetten).
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

https://www.soundsupplies.nl/dynaudio-bm ... rrency=EUR" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Op een dinsdag ben ik een luistersessie gaan houden met monitoren die in het budget vielen. Zonder te luisteren, wist ik dat de 8" monitoren zouden afvallen. Het formaat was echt te groot.
Ik heb ze niet eens beluisterd, ik zou ergens een reden zien te vinden om ze toch aan te schaffen en eenmaal thuis weer spijt hebben omdat ik ze nergens kwijt kan :lol:

De monitoren die ik wel beluisterd heb, waren allen 5" monitoren waaronder: Event, Fluid, JBL, KRK, Presonus en Adam en Yamaha. Geen van de monitoren was slecht te noemen, het werd dus een wedstrijd welke monitor hoe presteerde voor de prijs. Ik moest oppassen dat ik niet ging luisteren naar hoe lekker een stuk klonk, maar meer hoe ik de instrumenten en de plaatsing hoorde.

Lang verhaal kort, ik heb gekozen voor de Presonus Eris E5, welke 300 euro goedkoper waren dan mijn budget toeliet. Hoewel een iets dunner geluid dan zijn concurrenten, gaf deze een veel beter stereo beeld, meer 'ruimte' in het midden waardoor de instrumenten 'vrijer' waren. De subs geeft deze monitor niet weer, das een minpuntje. Mis ik het? Nee niet echt, want de oude monitoren waren hier ook niet toe in staat. De subs controleer ik wel met mijn hoofdtelefoon.
Deze monitor geeft een compleet plaatje voor de ruimte waar hij in staat, zonder ergens in het spectrum te overheersen. ...Nee, eigenlijk is dat ook niet waar, de mids zijn erg aanwezig, maar zo mooi en rustig :oops:

Ik moest even wennen aan de omschakeling sinds ze hier thuis staan en elke dag klinken ze meer als wat ik in de winkel hoorde. Of dat mijn gewenning is, laat ik in het midden. Voor het geld was er in mijn oren geen betere en ondanks de besparing, ga ik hier geen spijt van krijgen.......bedankt voor de tip WIro
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Gaaf hé. Ik heb pas geleden een extra setje Kurzweil KS40's erbij gekocht (voor mijn zoon). Ook daar geen echte sub bas. Maar ideaal om een mix op te maken. Mijn zoon was er ook helemaal blij mee. En voor een appel en drie knikkers. Ik hoop dat jouw speakers lang meegaan. Want het verschil zit hem eigenlijk in de "repareerbaarheid"/verkrijgbaarheid van onderdelen.

Veel plezier ermee.

6(,5) inches golden lang als de studio standaard woofer. Omdat je daarmee een goede 1000hz mee haalt. Maar nu er veel betere magneten verkrijgbaar zijn en de 4 en 5 inch woofers een veel grotere excursie maken kun je van kleine monitoren hetzelfde verwachten. & ze maken minder herrie waardoor het aspect "monitor" nog beter werkt. Mijn zoon heeft zijn speakers op een bureau staan bovenop een houten vloer. Een verdieping eronder staat onze tv. En we hebben nooit last van hem. Mooi!!

Ik heb twee Presonus FP10's en Presonus heeft geen reparatie service waar ik ze kan laten maken. Vandaar dat het nu alleen channelstrips zijn. Het firewire gedeelte is defect.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie