Wat heb ik nodig voor koptelefoon oefenen & recorden

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
soep
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jul 2009, 13:16

Wat heb ik nodig voor koptelefoon oefenen & recorden

Bericht door soep »

Ik heb een passieve jazz bass, waarmee ik thuis wil oefenen op koptelefoon en misschien in de toekomst op monitorspeakers wil aansluiten en recorden.
Ik wil ook eventueel meespelen met muziek, dus ik wil er een mp3 o.i.d. doorheen mixen. Daarnaast en ik een leek op audiogebied en doe mijn best om het e.e.a zelf uit te zoeken, maar toch heb ik wat vragen.

Een hoofdtelefoon versterker zou kunnen voor het oefenen, maar dat is te beperkt vind ik.

Ik heb de volgende opties uitgedacht:

1. Bas -> DI - > Mixer -> Koptelefoon/monitor (en daarbij een mp3 speler of laptop die muziek afspeelt ook in de mixer).
2. Bas - Mixer met een Hi-Z Input -> Koptelefoon
3. Wat ik vandaag op dit forum las, een audio interface, bijv: Roland UA-22 Duo-Capture. Hiermee kan ik voor weinig geld mijn bas inpluggen, recorden, en oefenen op koptelefoon. Hier zit namelijk ook een Hi-Z input in. Hier kan ik echter geen muziek doorheen mixen.

Mijn vragen:
1. Zijn dit goede opties, zijn er meer opties en wat zijn de voor & nadelen van deze opties. Kan iemand hier iets over zeggen?
2. Ik heb een Mackie 402vlz4 mixer op het oog, deze heeft een Hi-Z input, maar zal dit genoeg zijn voor een passieve bass? Hoe kan je hier achter komen zonder in real life te proberen? zijn hier berekeningen voor?
3. Hoe kan het zo zijn dat een basgitaar zonder versterker een toch goed genoeg signaal kan creeren via een Hi-Z input? Ik snap de technologie erachter niet. Misschien weet iemand dit uit te leggen.

Hopelijk kan iemand me wat meer vertellen, en adviseren.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

  1. Ik denk dat er een betere optie voor je is, schets ik hieronder (in een aparte opsomming). Als je over iets anders dan een koptelefoon wilt spelen, heb je na je mengtafeltje nog een (eind)versterker nodig met speakers. Als je wilt opnemen, moet er een opnameapparaat achter de mengtafel (of een pc met een audio-interface). De mixer die jij op het oog hebt, biedt alleen een stereo-uitgang (één kanaal links, één kanaal rechts). 'Recorden' met meerdere tracks doe je daar niet mee.
  2. Als je het gitaar-knopje op die mixer indrukt, is de ingang inderdaad geschikt voor muziekinstrumenten als gitaar en bas. Dat is het hele idee achter het knopje.
  3. De ingang wordt dan ingesteld op de impendantie (vgl. 'weerstand' bij gelijkstroom, als ik me niet vergis) van muziekinstrumenten (passief én actief). Dat zegt dus niets over de signaalsterkte, die is vrij zwak! (Overigens is het signaal van een actieve bas niet heel veel sterker, volgens mij.)
Als je wat geld steekt in een simpele audio interface, kun je via USB (bas)gitaren op je computer aansluiten.
  1. Met een hele berg gratis software (zoals de virtuele versterkers van bijvoorbeeld Native Instruments of IK Multimedia) kun je spelen via koptelefoon.
  2. Meespelen met MP3's wordt dan heel makkelijk.
  3. Afhankelijk van welke audio interface je koopt, kun je eventueel ook speakers of versterkers aansluiten op die audio interface. (Voor een paar tientjes nieuw heb je een simpel ding van Behringer, met alleen een koptelefoonaansluiting. Goed om de mogelijkheden wat te ontdekken, zodat je weet welke mogelijkheden je wil als je een goede interface koopt...)
  4. Met nog meer (bijna) gratis software kun je jezelf gaan opnemen. Ik ben zelf fan van Reaper (kost iets van 45 euro), maar er zijn zat concurrenten.
Ik weet niet precies wat je zelf voor ogen hebt, maar dat mengtafeltje lijkt me niet de meest interessante aanschaf die je kunt doen.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Met die Mackie kun je oefenen met koptelefoon en een mp3 speler op aansluiten. Je kunt deze echter niet rechtstreeks op je PC aansluiten. Als je dit wel wil heb je een mixer met DAW (Digital Audio Workstation) nodig. Deze zijn verkrijgbaar in elke kwaliteit, grootte en bijbehorend prijskaartje. Zelf heb ik de Presonus 16-0-2 met firewire connector. Dit is voor jou wat teveel van het goede.

De Behringer Xenyx Q502 USB bijvoorbeeld is goedkoop en heeft je hele wensenlijstje aan boord. Om je mp3 speler aan te sluiten heb je een verloopsnoertje nodig van mini-jack naar twee tulp pluggen:

https://www.thomann.de/nl/behringer_xeny ... c7d5203a78

Afbeelding

Een ander voorbeeld: De MultiMix 4 USB van Alesis. Hierbij heb je wel een verloopsnoertje nodig voor je mp3 speler van stereo mini-jack naar twee 6,35 mm. mono-jacks om aan te sluiten op 'line in 3' en 'line in 4'.

https://www.alesis.com/multimix4usb

Afbeelding

Of de Peavey PV6 USB:

https://www.musiciansfriend.com/pro-audi ... -usb-mixer

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

En als je het idee van mengpaneel-achtige apparaten loslaat, kun je ook een gewone audio-interface kopen.

Lijstje van Bax

Volgens mij zag ik laatst hele positieve reacties op de Scarlett 2i2. 127 euro voor een kwalitatief goede interface.

Mogelijk heb je veel opties op die USB-mixers niet nodig. (Die Peavey ziet er wel goed uit, maar ik zie zo gauw niet of die geschikt is om gelijk een gitaar op in te pluggen.) En dan kun je wellicht je euro's beter steken in simpeler en kwalitatief wat beter voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Tip: vaak zie je dat Behringer veel opties voor weinig geld biedt. Vaak is dan de behuizing minder sterk (lees: sneller kapot) en de elektronica van mindere kwaliteit (lees: meer latency, vertraging tussen bijvoorbeeld het aanslaan van een snaar en het horen van geluid in je koptelefoon). Die goedkope Behringer Guitar Link (hier voor 12,70 euro) vind ik nog de gok waard voor het geld, maar de latency bleek mij uit eindelijk te gortig.
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

De Roland UA-11 Duo-capture MKII

https://www.bax-shop.nl/externe-audio-in ... -interface" onclick="window.open(this.href);return false;

Werkt met pc en iPad. Ideaal om te gebruiken met allerlei soorten programma's zoals het meegeleverde Sonar of Garageband op de iPad.

PocketGK is ook een leuke app op de iPad/iPhone.

Windows 10 zou ios appjes op de pc mogelijk gaan maken en dan zullen we waarschijnlijk andere leuke mogelijkheden op de pc, laptop tegemoet zien.

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Met het oog op de toekomst zou je ook kunnen kijken naar een basversterker met aux input en koptelefoon out. Ik gebruik al jaren de TC Electronic RH450, heerlijke amp met ingebouwde versterker en meer outputs dan je nodig hebt!
Als je dan ermee wil giggen is een cab erbij ruim voldoende, komt ruim genoeg herrie uit.

(Of je koopt een actieve Spector met Tonepump en EMG's. Mijn oude Euro LX5 was zo heet dat je je koptelefoon direct in de jack out kon steken... Maar dat terzijde.)
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Afbeelding
Zoom B3. Doet voor zover ik kan zien alles waar je naar op zoek bent, is relatief goedkoop en je krijgt er ook nog een berg prima effecten bij. Zelf gebruik ik hem nu al een jaar of 2. Via usb naar de pc en headphone op de B3. Werkt prima! Zeker een optie om ook eens te bekijken.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

Apogee jam als interface,
Cubase of Reaper voor afspelen / opnemen,
Anytune voor meespelen en oefenen,
YouTube Idem,
Laptop voor audio en storage ;)

En dan hoef ik de bank niet af....
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

O ja, en een koptelefoon...

Boven heb ik een aardig ministudio verzameld, maar met de laptop op de bank hangend, pak ik de bas toch vaker dan als ik boven eerst alles aan moet slingeren... En voor een fractie van de centen van de ministudio....
Plaats reactie