De eerste stappen met opnames...

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

De eerste stappen met opnames...

Bericht door Muziekschuur »

Via https://www.avid.com" onclick="window.open(this.href);return false; kun je nu Protools Free downloaden. 4 tracks maximaal in 1 keer opnemen. En maximaal 16 kanaaltjes.
Maar er is Reaper (werkt altijd alleen nag screen). Er is harrison Mixbus... (die je echt de sound van een harrison console geeft), en nog veel meer.
Meestal koop je een (usb) geluidinterface met het aantal microfoon preamps die je wil en dan zit daar wel een licentie van een bepaald product bij.

https://www.vst4free.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn bergen VST plugins gemaakt. En er is ook veel gratis gemaakt. Emulatie voor bas en gitaar. Denk aan Lepou... Of een van de vele anderen.
Ik doe dit nu al sinds 2004 professioneel. En sinds 1998 experimenteerde ik al met alles computer en opnames maken.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw eerste stappen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Mijn eerste stappen deed ik in 2002 met een soundblaster live met 3rd party asio drivers en een Behringer mixertje. Dat in combinatie met een gekraakte versie van Cubase 5.

Ik heb daarna een heel scala aan interfaces gehad (tot de RME Fireface 800 aan toe, wat een overkill was dat :-) ) en nu heb ik alleen nog een Mindprint DI-port die ik aan de optische IO van mijn mac mini heb hangen. Uitstekende conversie en preamps voor een zacht tweedehands prijsje. Dat in combinatie met Reaper.

Binnenkort krijg ik een redelijk budget van mijn nieuwe werkgever om een laptop samen te stellen en zal dan toch naar USB moeten denk ik als ik die laptop voor opnames wil gaan gebruiken.

Maar ik zie wel. Ik neem verder maar af en toe wat op. Anno nu speel ik wel eens wat in voor een collega die aanmerkelijk productiever is met componeren dan ik.

Ik heb in die jaren vooral anderen opgenomen. Jingles, een demo van een tango kwartet, demo's voor mijn toenmalige band. Als ik bedenk wat ik in de loop van die jaren allemaal aan interfaces heb gehad, is het eigenlijk schokkend te constateren dat de enige keer dat ik ZELF iets enigszins relevants (lees: een compleet liedje) heb gecomponeerd en als demo heb vastgelegd, met die eerder genoemde soundblaster live was.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Akai 4000 DS

Bericht door Wiro »

Dit was ergens eind 70er jaren. Na lang sparen kon ik een gebruikte Akai 4000 DS taperecorder op de kop tikken. Deze heeft een SoundOnSound functie waarmee je kunt afspelen en opnemen tegelijk. Naarmate je meer over elkaar opnam kwam er steeds meer ruis bij. Dus alles moest er in één keer goed opstaan.

https://www.hifiengine.com/manual_librar ... 00ds.shtml

Afbeelding
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ha ik heb nu een akai 4000 DS mk-II hier staan best een leuk ding :D
voor een heel schappelijk prijsje kunnen kopen en tape is ook terug gemakkelijk beschikbaar tegenwoordig :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

die sound on sound functie had ik nog niet geprobeerd eigenlijk moet ik dan het signaal dat afgespeeld wordt terug naar de input mixen of gewoon op sound on sound zetten en het neemt er over op zonder te wissen ?
ik gebruik ze zelf vooral om drums wat beter te laten klinken
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Gewoon knopje SOS omtuimelen, dan speelt ie af en neemt tegelijkertijd op. 'k Weet niet meer of ie dit in stereo doet of alleen mono. Kwestie van uitproberen of even de handleiding erop naslaan.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Toen ik zelf muziek wilde gaan opnemen thuis, begon ik met dit voor de instrumenten:

Afbeelding

Dat zal nu al dicht tegen de 10 jaar geleden aanlopen :) En dat ding gebruik ik nog steeds! Als microfoon gebruikte ik de ingebouwde mic van een MP3-speler, daarna de ingebouwde mic van een iMac..dat is nu gelukkig wel beter, maar heeft ook lang geduurd. Nu is het een Blue Yeti.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Bericht door Pedullist »

Haha, mijn eerste stappen waren twee tapedecks, electrische gitaar in de input, daar zwaar oversturen en zo overdubben. Samen met mijn broer was ik Poepiedeth. Het klonk helemaal nergens naar, maar we waren tamelijk jong en we hebben enorm gelachen. Daarna met een grote spoelenrecorder (nog steeds twee sporen, maar hier kon je intern mee bouncen). Vervolgens een Vestax 4 sporen recordertje, waar ik ook veel plezier mee heb gehad. Maar het ging pas echt los met de aanschaf van een PC, soundblaster live en Cakewalk 6 (één vrijwel onluisterbare, en één stukken beter luisterbare plaat mee gemaakt). Intussen zit ik op Sonar X3 (=Cakewalk 13), en (al jaren) een RME Multiface II. Al zo'n 25 jaar bezig in ieder geval.
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

4/5 jaar terug begonnen met een simpel Guitar Rig Interface (instrument ingang only) en heb door de jaren heen nu al een aardige home studio bij elkaar gespaard met Box of Doom, 500 series pre-amps, avalon u5 etc. :mrgreen:
Haico

Bericht door Haico »

Toen ik 10 was had ik een Aiwa boombox met een microfoon. Daarmee kon ik opnemen op een cassettebandje. Heerlijk speelgoed. :D Ik moest een werkstuk maken over eenden. Ik had een boek gevonden in de bieb waar de verschillende lokroepen fonetisch stonden uitgeschreven. Vervolgens heb ik al de verschillende kwaakjes zelf opgenomen: "De lokroep van een Wintertaling woerd is KWÁÁK-KWÀK-KWÀK." Een stuk of 30 verschillende soorten.
Ik kreeg een 10 voor het werkstuk! Het bandje met mijn gekwaak schijnt nog steeds in de lerarenkamer te zwerven. :oops:

Een paar jaar later had een buurjongetje Cool Edit op zijn Windows computer. Stemmen opnemen. EQ-en. Stukken eruit knippen. Achterstevoren. Heerlijk klooien. :D

Weer een paar jaar daarna (1999 - ik was 17) had ik een maatje op de basketbalvereniging die dancenummers maakte m.b.v. FastTracker II. Ik hielp met samples knippen en reverb toevoegen in Cool Edit. Hij maakte de nummers.

Ik kocht in 2001 mijn eerste basgitaar. Ik ging al snel spelen in een bandje. Om de nummers sneller te leren spelen, kocht ik wat opnamespullen. Begin 2002. Een paar Samson C02 overheadjes en een Behringer mixertje (tbv fantoomvoeding). Opnemen deed ik met een oude Minidisk recorder. Dit is ém. De echte!

Afbeelding

Thuis speelde ik de opnames af, en nam ik het op in (wederom!) Cool Edit Inmiddels de "Pro 2"-versie. Ik gebruikte gewoon de standaard geluidskaart. Vervolgens een beetje knippen en EQ-en. Na een paar repetities brandde ik een CD'tje voor elk bandlid met alle nummers die we dan hadden.

In 2004 wilde ik thuis gaan opnemen en heb ik een betere geluidskaart gekocht. Een M-audio Delta 44. Ik ben niet alleen basgitaar gaan opnemen, maar er kwamen al snel microfoons bij voor zang, drums en gitaar. In 2005 heb ik zelf een eerste "album" opgenomen van het bandje waar ik toen bij speelde. Als ik het nu terughoor, dan gaat het nergens over. Maar je moet ergens beginnen, toch? :)

Sindsdien is het alleen maar gekker geworden. Ik heb sindsdien altijd een studio setup gehad, waar ik ook woonde. Ik heb in mijn huidige huis een slaapkamer geluidsdicht gemaakt en helemaal ingericht als studio. Opnemen doe ik eigenlijk amper meer. Hier en daar mix en/of master ik een projectje af. Op dit moment heb ik 3 projecten lopen:
- Mix/master van een close harmony groepje
- Mastering (+ mix coaching) van een hardcore band
- Vocal opnames + gitaar reamping + mix/mastering van een progressief Metalbandje

Ik vind het fantastisch om dit als hobby erbij te doen. En... deze hobby heeft ervoor gezorgd dat ik het werk doe wat ik nu doe. 8) Ze zochten een elektrotechnieker met een set kritische oren. Nou... daar was ik! :)
Plaats reactie