RMI Sonic Spark, EHX Black Finger voor m'n Yamaha BB1500A

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

RMI Sonic Spark, EHX Black Finger voor m'n Yamaha BB1500A

Bericht door Dr Teng »

Peepz!

Het is al enige tijd geleden dat ik hier iets bassigs heb gepost in de recording hoek. Mijn nieuw verworven gebruikte Yamaha BB1500A (type jazzbas) verdiende even aandacht. Ik ben prettig verrast door deze plank. Tegelijk heb ik de RMI Sonic Spark aangekocht en enige tijd ervoor de EHX Black Finger. Fijn spul! :jam:

Sonic Spark in het kort: V shape equalizer, waarbij de intensiteit in te stellen en het Q-point verschuifbaar is. Daarbovenop een Enhance knop: toename van buizenharmonischen, waarbij het lijkt voor ons gehoor dat de middenfrequenties weer wat toenemen, waardoor de eq-boost in het laag te verdedigen is. Te gek bakkie. Verder heeft Lehle zich bemoeid met de schakelingen, dus dan zit het wel goed.

Afbeelding

EHX Black Finger: buizen voor pre- en postgain instelling. Heeft een flinke kluit voeding nodig waardoor de buizen met 300V van binnen gevoed worden. Sommigen zweren bij een tik buizenrand en smerigheid, maar daar wordt ie niet fraaier van. Er komen allerlei bijgeluiden die onfraai zijn om de hoek kijken. Verder lamp/LED setting (glijdende schaal of meer aan-uit respons) en squash of normal instelling. Soulful pedaal, juist om een buizig vol geluid te geven.

Hier de opbouw van de opname:

Bas: Vol halselement open. EQ flat op de bas.

https://soundcloud.com/drteng/sonic-spa ... ha-bb1500a" onclick="window.open(this.href);return false;

Clean (0:00)
EHX Black Finger (0:18)
RMI Bass Switch (0:45)
RMI + EHX (1:20)

En meteen door voor de Pino Palladino Pomp (1:51 eerste basnoot) met 'Who do You Think I was' van John Mayer.
Alles in de John Mayer file gecut onder de 150 Hz.

Heb niets aan de bassporen aangepast, slechts het spoorvolume om te compenseren. Ik kende dit nr op gitaar en heb 'm gisteren gepakt op de bas. De hele plaat van het JM Trio is fantastisch qua vibe. Bepaalde passages heb ik de track zacht gezet, zodat de baslijn ook weer goed te horen valt.

- Sonic Spark iets geboost in het laag (Ampeg-ish). Enhance iets over de helft, gain driekwart. Het kan heftiger, maar ik vind dit het smaakvolst, smerig randje, maar wel controleerbaar. Suchtfaktor..
- EHX op lampsetting, squash. Compressie met name bij de harde fingerstyle attack, de rest weinig. Deze setting itt LED is goed geschikt om de bas te compressen en het hoog intact te laten. Bij slappen voldoet dit niet, dan is LED the way to go.

Volgorde: Bas > EHX > RMI > Edirol UA-25 (net onder de limiter qua input).

(eventueel kan ik later extra files inspelen voor de middenstand en de brugstand van de bas, maar deze file was nie tbedoeld als complete review of zo)

Enjoy! En graag hoor ik wat jullie ervan vinden. :)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Niemand die er iets van vindt? Lijkt me stug op dit forum. :P

Je komt het pedaal weinig tegen, dus ik dacht dat het wel aardig was om het hier te posten.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Klinkt goed en exact zoals ik me de 1500 herinner, alleen gebruik jij 'm in de Precision stand terwijl ik 'm anders qua klank gebruikte.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Ik heb ook een black finger, ben er zeer content mee. Geeft punch en iets, wat ik niet kan uitleggen haha.
Zie pic,met de tweede van linksboven, de spiegelende bak...

Afbeelding
Echt om aan te bevelen.

Die andere die je noemt, lijkt een beetje op een 'john east achtige filter setting' (regelbare Q) met buistechniek als basis, lijkt me te gek om te proberen.

Klinkt lekker die sound Bouwe!
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

@Geert: Ik gebruik hem in middenstand (twee elementen tegelijk: flinke punch met fingerstyle, slappen ook goed maar dat doe ik niet veel). Wat de Sonic Spark toevoegt vind ik wel echt een pluspuntje, zonder dat je teveel aan het karakter van de bas knaagt.

@Zom: Ja cool, jij hebt een oude zonder buis dan? Ze werden later met buis uitgerust voor de pre- en postgain. Hij voegt idd iets toe. Leuk spul staat daar.. Ik zal de RMI meenemen op de bassistendag, dan kan je'm proberen. ;)

Afbeelding
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie