De nieuwe Odyssey-EP is uit!
De nieuwe Odyssey-EP is uit!
The Odyssey heb ik een jaar geleden opgericht samen met twee gasten die ik al een tijd ken. We wilden een band oprichten waarmee we muziek maken die we zelf vet vinden, en die beïnvloed wordt door bands als Wolfmother, Led Zeppelin, Queens of the Stone Age en The Mars Volta. En nu is er, exact een jaar na de eerste repetitie, een EP!
Check 'm op Spotify.
Er is ook een video'tje bij:
Ik ben onwijs benieuwd wat jullie vinden!
Ohja, voor de volledigheid m'n setup bij deze opnames:
Fender Road Worn P --> Radial Bassbone --> Technophobia Bassscreamer --> BBE Opto Stomp --> M'n ouwe Aguilar AG500/DB112 set en een jaren '70 Ampeg SVT.
- basloze fret
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32
Het verdient niet de originaliteitsprijs. Bij die (pentatonische) riffs denk ik de hele tijd waar heb ik deze eerder gehoord (Soundgarden, RATM bijvoorbeeld). Die riffs vind ik bij al dat soort bands een beetje hetzelfde klinken en uitwisselbaar. Maar het klinkt wel heel goed en jullie stralen een geheel uit. Zowel qua marketing en muzikale richting is het helemaal duidelijk 1 verhaal. Ziet er ook profi uit. Mag je trots op zijn!
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
-
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10
Artwork: Vet. Heeft een beetje een fallout vibe. Staat wel wat los van de clip en foto's.
Persfoto: Goede foto qua kleur. Compositie ook interessant.
Liedje: Voor mij wat saai. Ik had meer verwacht. De riff en de zang is allemaal wat makkelijk, niks verrassends. Ook qua gitaargeluid niks. Mijn idee zou zijn om te kijken wat je ofwel qua compositie ofwel qua soundscape kan doen.
Voorbeeld die ik nu meteen kan bedenken is Qotsa waar slide gitaar bijna overal subtiel in is verwerkt, dat geeft de muziek een hele specifieke sfeer (wie gebruikt nou slide bij stoner!)
Het grootste probleem voor mij zit em verder vooral in dat de drums vooral zwak klinkt. Het nummer is niet heel snel en daar moet dan als drummer iets mee gedaan worden om het wel een bepaalde cadans te geven. Subtiele flames of andere kleine versieringen die steeds anders zijn geven het wat meer. Fills mogen dan best vaker. Rond 2:45 zit een hele fijne fill, maar variaties mogen daar best vaker op. 2:16 komt de drum weer in en heb je weer hetzelfde stuk. Terwijl daar er superveel ruimte is om de drums bijvoorbeeld te stop/starten zonder de high hat de hele tijd. Dan knalt 2:29 meteen harder erin en komt de fill ook nog mooier uit. Dat soort kleine dingen maken het net wat hoekiger. 3:24 kan ook vooral een snellere fill gebruiken gezien de drum daar heel zwak aanvoelt.
Gitaar en bas zijn eigenlijk 1 op 1, althans ik hoor niet echt dingen die heel erg eruit springen van beide. Truukje met bas enkel laten spelen werkt op zich wel, maar de gitaar voegt eigenlijk alleen een laag erbij maar niks waardoor de compositie wat meer diepte krijgt. En persoonlijk vind ik dat jammer gezien de ruimte er wel voor is.
De zang is fijn qua sound maar het refrein is voorspelbaar en heel erg poppy wat wel jammer is gezien het begin veelbelovend is.
Video: beweging beweging beweging. Analyseer de volgende keer clips van bands en zie hoe veel shots bewegen. Met bewegen bedoel ik dan zowel de muzikanten als het beeld zelf.
Beeld: Koop/leen een oude rolstoel/kruiwagen. Laat de banden een beetje leeglopen en je hebt een prima dolly. Dit maakt bewegingen mogelijk en maakt de shots veel dynamischer.
Muzikanten: Dit is geen live registratie maar een videoclip, dus bewegingen moeten dan gewoon groter. Daarnaast helpt het om shots te maken waarbij je meer dan een persoon ziet. Bij een shot van de gitarist de camera zo zetten dat je in de achtergrond de drummer ziet bewegen bijvoorbeeld. En close-ups kunnen dan ook zeker nog meer close-up. Daarnaast werken snellere cuts ook. Frontale shots zijn snel saai (vooral als je de hele band ziet) omdat het beeld de bewegingen verzwakt. Je hebt veel loze ruimte en dat komt de energie niet ten goede. Nu waren veel shots heel veilig, en veel frontaal (ook close-ups).
Als laatste: Vraag degene die de clip edit de volgende keer vignettes te gebruiken bij grote frontale shots. Maakt het meteen professioneler. Vooral in garages maakt dit alles net wat boeiender omdat je oog richting de beweging wordt getrokken.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is wat ik heb opgestoken van 2 jaar video's schieten met verschillende projecten en na 2 jaar heb ik voor het eerst een video gemaakt die ik echt in de buurt vind komen van professioneel werk. Laatste tip voor de scene waarin de schoonmaker/zanger freakt: Door alles twee keer zo langzaam te bewegen en dan te versnellen kun je het creepier maken. Of jump-cuts, dat werkt ook goed.
Persfoto: Goede foto qua kleur. Compositie ook interessant.
Liedje: Voor mij wat saai. Ik had meer verwacht. De riff en de zang is allemaal wat makkelijk, niks verrassends. Ook qua gitaargeluid niks. Mijn idee zou zijn om te kijken wat je ofwel qua compositie ofwel qua soundscape kan doen.
Voorbeeld die ik nu meteen kan bedenken is Qotsa waar slide gitaar bijna overal subtiel in is verwerkt, dat geeft de muziek een hele specifieke sfeer (wie gebruikt nou slide bij stoner!)
Het grootste probleem voor mij zit em verder vooral in dat de drums vooral zwak klinkt. Het nummer is niet heel snel en daar moet dan als drummer iets mee gedaan worden om het wel een bepaalde cadans te geven. Subtiele flames of andere kleine versieringen die steeds anders zijn geven het wat meer. Fills mogen dan best vaker. Rond 2:45 zit een hele fijne fill, maar variaties mogen daar best vaker op. 2:16 komt de drum weer in en heb je weer hetzelfde stuk. Terwijl daar er superveel ruimte is om de drums bijvoorbeeld te stop/starten zonder de high hat de hele tijd. Dan knalt 2:29 meteen harder erin en komt de fill ook nog mooier uit. Dat soort kleine dingen maken het net wat hoekiger. 3:24 kan ook vooral een snellere fill gebruiken gezien de drum daar heel zwak aanvoelt.
Gitaar en bas zijn eigenlijk 1 op 1, althans ik hoor niet echt dingen die heel erg eruit springen van beide. Truukje met bas enkel laten spelen werkt op zich wel, maar de gitaar voegt eigenlijk alleen een laag erbij maar niks waardoor de compositie wat meer diepte krijgt. En persoonlijk vind ik dat jammer gezien de ruimte er wel voor is.
De zang is fijn qua sound maar het refrein is voorspelbaar en heel erg poppy wat wel jammer is gezien het begin veelbelovend is.
Video: beweging beweging beweging. Analyseer de volgende keer clips van bands en zie hoe veel shots bewegen. Met bewegen bedoel ik dan zowel de muzikanten als het beeld zelf.
Beeld: Koop/leen een oude rolstoel/kruiwagen. Laat de banden een beetje leeglopen en je hebt een prima dolly. Dit maakt bewegingen mogelijk en maakt de shots veel dynamischer.
Muzikanten: Dit is geen live registratie maar een videoclip, dus bewegingen moeten dan gewoon groter. Daarnaast helpt het om shots te maken waarbij je meer dan een persoon ziet. Bij een shot van de gitarist de camera zo zetten dat je in de achtergrond de drummer ziet bewegen bijvoorbeeld. En close-ups kunnen dan ook zeker nog meer close-up. Daarnaast werken snellere cuts ook. Frontale shots zijn snel saai (vooral als je de hele band ziet) omdat het beeld de bewegingen verzwakt. Je hebt veel loze ruimte en dat komt de energie niet ten goede. Nu waren veel shots heel veilig, en veel frontaal (ook close-ups).
Als laatste: Vraag degene die de clip edit de volgende keer vignettes te gebruiken bij grote frontale shots. Maakt het meteen professioneler. Vooral in garages maakt dit alles net wat boeiender omdat je oog richting de beweging wordt getrokken.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Dit is wat ik heb opgestoken van 2 jaar video's schieten met verschillende projecten en na 2 jaar heb ik voor het eerst een video gemaakt die ik echt in de buurt vind komen van professioneel werk. Laatste tip voor de scene waarin de schoonmaker/zanger freakt: Door alles twee keer zo langzaam te bewegen en dan te versnellen kun je het creepier maken. Of jump-cuts, dat werkt ook goed.
Thanks mensen! Pelle: moeten we het maar eens onder het genot van een biertje over hebben We hebben een aantal dingen (zeker muzikaal) heel bewust zo aangepakt, andere dingen kunnen we goed gebruiken!
Nee hoor. Het is de oude koptelefoon van mijn schoonvader die we geleend hebben. Hing hier thuis en toen het plan werd gemaakt heb ik deze meteen ingebracht.Muziekschuur schreef:IEMAND MOET TOCH WETEN WAAR DIE GARE KOPTELEFOON VANDAAN KOMT??? (Ik ruik een verhaal)...
Ik vind het in veel opzichten heel gaaf. Gaaf is onmeetbaar, maar het weerspiegelt een gevoel wat in mijn onderbuik huist. Het komt overduidelijk naar voren welke keuzes er zijn gemaakt. Je hoort dat het niet uit een gebrek aan muzikaliteit komt, maar uit een keus van de muzikanten. Ik houd wel van deze smerige geluiden, als je refereert naar 'oude' bands dan is pentatoniek geen plicht, maar ook niet meteen een deugd. Ik krijg honger naar een fris riffje op het einde, wat bvb phrygisch even om de hoek mag komen knallen, waarna de originele riff ook weer nieuw leven ingeblazen wordt. Los van dit detail vind ik het te gek.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.
Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".