Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door astar »

Hoi,

Een vraagje voor de opnamehelden:

Ik heb mijn bas via mijn Zoom B3 op een laptop aangesloten en wil dan (graag) opnemen via Audacity. Sterker nog dat lukt zelfs :D

Nu mijn vraag. Kan ik het geimporteerde bestand (waarover ik een baslijn wil opnemen) en mijn baslijn ook realtime horen via een koptelefoon?
Op dit moment hoor ik de baslijn enkel akoestisch of "versterkt" als ik deze in de B3 steek en dan zou ik een tweede koptelefoon moeten regelen om de track te horen?

Dat zou toch realtime en alles over 1 koptelefoon moeten kunnen, iemand tips?
lijkt me enig
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door Rieno »

Kun je in Audacity aangeven wat je input en wat je output moet zijn? Ik weet zo even niet of de B3 ook als 'geluidskaart' kan dienen, maar je computer kan het zeker. Dan zou je de input op de B3 in kunnen stellen en de output op je PC met de koptelefoon aangesloten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door SpcMnk »

Als je de B3 via USB aansluit dan werkt ie als geluidskaart. met Adobe Audition werkte het bij mij in ieder geval zoals jij het zou willen. Ken audacity verder niet zo goed maar ongetwijfeld dat je daar ook kunt aangeven welk spoor je op de monitor (koptelefoon) wil horen als je een track gaat opnemen. Ergens iets van een 'Mute" knopje?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door astar »

Ga ik even proberen uit te vogelen!
lijkt me enig
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door MaartenV »

Hou er rekening mee dan 'real time' wat beperkingen kent: je zult te maken krijgen met latency (vertraging, min of meer): de tijd die je B3 en je pc nodig hebben om signalen te verwerken. Als je de B3 als geluidskaart kunt gebruiken via USB, zal die latency het minst zijn (en dat wil je). Volgens mij heeft de Audacity FAQ een uitleg over latency-compensatie, zodat je geen irritante vertraging hebt tussen het moment van je aanslag en het moment dat je de toon hoort (live en in je opname).
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Koptelefoon opnemen van B3 in Audacity

Bericht door astar »

Even een update, wellicht ook handig voor toekomstige gebruikers :D

Het is een beetje van al het bovenstaande. De Zoom B3 werkt dus inderdaad als geluidskaart en de kwaliteit die daarmee gemoeid is blijkt prima voor mijn doel: makkelijk opnemen, direct invloed op mijn geluid(effecten) en toch met een behoorlijke kwaliteit (geen latency!).

Mijn opstelling is als volgt: Bas -> B3 (input) -> via USB SS naar laptopje

Nadat ik de koptelefoon in de laptop plugde hoorde ik tijdens het opnemen enkel de clicktrack. De opname gaf wel de opname en de clicktrack weer.
Door de koptelefoon in de rechter output(phones) van de B3 te pluggen en in Audacity de ZOOM B3 te selecteren als speaker, kreeg ik naast de "live" weergave van mijn opname ook de clicktrack en/of geimporteerde track/song. :cheer:

Prachtig bijkomend voordeel is het eerder genoemde feitje dat ik 0% latency ervaar, hele dikke prima dus
lijkt me enig
Plaats reactie