DI stompbox, essentieel?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
pom
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2018, 16:51

DI stompbox, essentieel?

Bericht door pom »

Lieve BGFers,

Ben al een tijdje bezig met experimenteren hoe je basgitaar goed kan opnemen. Op youtube zijn veel filmpjes waarin wordt aangeraden om een "DI" box te gebruiken.

https://www.youtube.com/watch?v=9F5XgkvGuSE&t=352s

Nu heeft mijn versterker een D.I. output (post eq) en een Tuner/Line output

Afbeelding

Is het dan nog steeds aan te raden om een D.I. stompbox zoals

https://www.bax-shop.nl/bas-equalizer-t ... s-stompbox

deze te kopen, of is dat overbodig?

Heeft "Produce Like A Pro" te veel geld, gebruikt hij daarom snel even een D.I. box en had hij net zo goed de pre amp van zijn versterker kunnen gebruiken of is het echt essentieel voor goed opnamegeluid?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Rieno »

Een goede DI is belangrijk; als je versterker een goede DI heeft, dan kun je die dus prima gebruiken :) Jammer genoeg hebben niet alle versterkers dat en dat kun je dan met een extern kastje oplossen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
pom
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2018, 16:51

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door pom »

Heeft mijn versterker een goede DI? Ik heb niet een DI om het mee te vergelijken?
pom
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2018, 16:51

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door pom »

Deze jongen zegt dat ie aan de achterkant zit.
https://www.youtube.com/watch?v=S2VJT84KQfw
Bij mij heb ik deze uitgang.
Afbeelding
Is dat mijn DI dan?
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door McDreads »

Dat ding op de voorkant waar di bij staat, lijkt me de di. De aansluiting op de achterkant is één van de poweroutputs, wat ze er handig genoeg ook bijgeschreven hebben. Idioten-zeker lijkt me.
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Rieno »

Ik weet zo niet of die Mag-serie een goede DI heeft. Het was wel een goedkope reeks versterkers, dus verwacht er misschien niet teveel van..al hoeft dat niet zo te zijn natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Unlord »

Hangt af van wat je eisen zijn. Een beetje thuis ideeën opnemen vereist geen superapparatuur. En als je profi gaat opnemen, regelt de studio vast de beste DI voor je. Ik kan me trouwens vergissen, maar ik zie een vrij dun draadje uit die power uitgang komen. Instrument- of patchkabeltje? Daar zou ik me dan eerder zorgen overr maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door BassAgent »

De DI van je Ashdown zit inderdaad aan de voorkant: het is altijd een XLR-uitgang, zo eentje met drie van die puntjes. Als het een jack is is 't een ongebalanceerde output en daar zijn de meeste (zo niet alle) studio-engineers niet blij mee. De DI in je Ashdown is op zich prima, volgens mij stoppen ze dezelfde in die MAG als in de ABM en daar heb ik nooit problemen mee gehad, zeker live. In de studio zou ik zelf nog een DI tussen je bas en je versterker zetten om het cleane signaal op te nemen, maar dat is de keuze van de technicus en hoef jij je geen zorgen om te maken :) Zo'n SansAmp is op zich een leuk ding, maar in de studio heb je zoveel EQ e.d. echt niet nodig, een goeie DI zoals deze, deze of deze is al heel erg gaaf, maar dat heeft de studio meestal wel liggen. Helemaal fijn als ze bv. zo'n Avalon U5 of REDDI hebben liggen, maargoed, daar hoef jij dus geen geld aan uit te geven ;)

@Unlord: Ik denk dat het een ABM combo is, waar het speakerkabeltje dus standaard ingeprikt zit. Ziet er (zeker op goedkopere combo's) altijd zo uit :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door phoerd »

Het belangrijkste wat ik uit de video zou onthouden is de fase-alignment tussen DI en Mic
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Unlord »

@hidde, ik zie op de foto 8n de eerste post toch echt een losse head, maar wellicht zit er een invisible Ashdown cab onder :)

Ging mij vooral om de dunheid van dat kabeltje. En inderdaad, geld uitgeven aan een (goede) is zelden zinnig. Bij optredens die ik deed namen de geluidsbedrijven zelf altijd een stapel Behringer DI’s van een tientje mee. Altijd prima geluid mee gehad.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door BassAgent »

Unlord schreef: 13 jan 2018, 17:52 @hidde, ik zie op de foto 8n de eerste post toch echt een losse head, maar wellicht zit er een invisible Ashdown cab onder :)
Ik denk dat de foto uit de openingspost een foto van het wereldwijde web is: op die foto is de bekleding tolex, en op die foto met dat kabeltje is het meer dat stof-achtige spul, weet niet hoe 't heet.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Unlord »

Scherp ;)
Haico

Re: DI stompbox, essentieel?

Bericht door Haico »

BassAgent schreef: 13 jan 2018, 21:55 dat stof-achtige spul, weet niet hoe 't heet.
Rattenvacht.. zo noem ik het.
Plaats reactie