Mijn gevoel is dat er weer meer aandacht wordt besteed aan een goed geluid 'op tape' krijgen, en dat dat ultracleane en reampen van de jaren 80 en 90 weer wat uit de mode raakt. Zeker al die retro bandjes van de laatste tijd knallen gewoon een mic voor de amp en gaan met die banaan. Visconti deed het in de jaren 70, toen 20 jaar clean met DI's enzo, en nu weer zoals in de jaren 70.
Leuk feitje: alle partijen van James Jamerson zijn via een DI opgenomen.
Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
Zag laatst ook weer een meisje met wijde pijpen.
C'est la retorique qui fait la musique
Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
En on topic: De "koning" van de bastoon (wat mij betreft dan), John Deacon, nam alles met DI en daarnaast gemicte cab op. En vooral flatwounds natuurlijk.
C'est la retorique qui fait la musique
Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
Dat is een redelijke standaard, DI+miced amp.
Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
Ik heb weleens een kleine rondleiding in de "wisseloord"studio's"gehad,waarbij er op een gegeven moment een deur open werd gemaakt waar allemaal
"verouderde"apparatuur stond waar ik helemaal kwijlend bij stond te kijken en ook dacht dat dit nog steeds vrij nieuw was,dit om toch even te illustreren dat de ontwikkelingen niet op houden.
Bepaalde opname technieken hebben natuurlijk ook met het "kostenplaatje"te maken want de ene techniek kost meer tijd,dus ook geld,dan de andere.
In de tijd van "James Jamerson"waren de mogelijkheden wat beperkter,wat overigens niet alles zegt over de kwaliteit want het "sfeertje"is ook belangrijk.
Maar puur technisch bekeken is de kwaliteit van opnames nu beter.
Een goede producer of geluids-mixer is natuurlijk wel een pre.
En dan nog"wat is goed" is en blijft vaak persoonlijk.
"verouderde"apparatuur stond waar ik helemaal kwijlend bij stond te kijken en ook dacht dat dit nog steeds vrij nieuw was,dit om toch even te illustreren dat de ontwikkelingen niet op houden.
Bepaalde opname technieken hebben natuurlijk ook met het "kostenplaatje"te maken want de ene techniek kost meer tijd,dus ook geld,dan de andere.
In de tijd van "James Jamerson"waren de mogelijkheden wat beperkter,wat overigens niet alles zegt over de kwaliteit want het "sfeertje"is ook belangrijk.
Maar puur technisch bekeken is de kwaliteit van opnames nu beter.
Een goede producer of geluids-mixer is natuurlijk wel een pre.
En dan nog"wat is goed" is en blijft vaak persoonlijk.
Feeling the groove is everything.