Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Enorm. Hij maakt me helemaal gek hier.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Ach troost je;In deze gekke tijden is gek zijn ,zo gek nog niet. :)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door thomaskm »

Leuk dat deze discussie nog leeft. Ik merk meer en meer dat ik veel te weinig van techniek weet. In principe is mijn probleem 'opgelost'; ik heb het volgende gedaan:

Basgitaar ---> Gallien Krueger MB200 ---> line-out uitgang MB200 (en dus niet de direct-out XLR!) ---> jack ingang Focusrite.

Inmiddels ben ik het album aan het mixen, en om wat warmte/kleur aan mijn geluid toe te voegen maak ik gebruik van een VST: ( deze)

Overigens misschien nog leuk (?) voor jullie om te weten: ik heb nog eens wat testjes gedaan om te zien of de DI-out (XLR) anders klinkt dan mijn line out (jack) op mijn MB200: en dat doet het wel degelijk. Het frequentiepalet lijkt iets anders. De een niet per se slechter dan de ander, maar anders wel.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door thomaskm »

Maarrr... Pedullist, ik begrijp dat jij dus een XLR-->Jack verloopstukje gebruikt.. dat had natuurlijk ook nog gekund. Dat is een goeie voor het vervolg. Hoewel ik met deze oplossing nu ook niet ontevreden ben
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

@thomaskm; Welke Focusrite heb je dan?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door thomaskm »

Scarlett 18i8
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Ah. Twee van gehad maar teruggestuurd vanwege bug in de software waar ik in mijn setup last van had.

Ja dan klopt de setup van line out op amp naar line in op de Focusrite. Je kunt ook je bas rechtstreeks op de eerste twee kanalen inprikken (zit een pre op). Zal ook weer anders klinken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Oh en de inputs zijn gebalanceerd dus verloopstekker of kabel zou kunnen
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Ok, dat is al wat duidelijker. :wink:
Wat ik zou willen zeggen( Pedullist geeft dit ook al aan),dat als je je bas "clean"inspeelt je in de na-bewerking je geluid altijd nog kan aanpassen of bijwerken als je natuurlijk op meerdere sporen opneemt.
Er zijn ook goede vst-plugins voor je mastering software te krijgen waar je veel mee kunt doen. :)
Vaak word in de studio basgitaar direkt in het mengpaneel geprikt om zo clean mogelijk te blijven en pas naderhand word de "kleuring"ingevuld.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Ik gebruik de laatste tijd graag de Softube Bass Amp emulatie (vst). Klinkt beter dan iedere poging die ik ooit heb gedaan om zelf mic + DI combi op te nemen. Zonder ruis en rommel. Zit op elk nummer van mijn laatste plaat. Net als eq en compressie uiteraard.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Dit is trouwens een goed topic om even aan te geven dat live spelen en opnames maken, echt 2 verschillende benaderingen hebben.
Live; Wil je gelijk kleuring geven aan je geluid.
Opnemen; Eigenlijk vaak zo clean mogelijk om later kleuring toe te voegen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Toch nog even dit;Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?
Di's zijn een noodzakelijk kwaad met name in live situaties waar er veel kabels soms door elkaar lopen.(stroom en signaal kabels en de ergste licht en computer kabels). deze kabels intervenieren (storen) op elkaar en vandaar de gebalanceerde kabels waar je grootendeels storingen mee kunt opheffen.
In een studio met goed gescheiden aangelegde kabels kun je ,mits niet te lang,dus korte kabels,allerlij signalen(line,micro,xlr) gerust aansluiten direkt op een
mengtafel,en als er wel storing is,gewoon gebalanceerde aansluitingen gebruiken.
Op zich is er geen klankkleurings verschil tussen line en gebalanceerd,alleen de gebruikte apparatuur maakt het verschil.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Strabel schreef: 01 aug 2018, 00:11 Dit is trouwens een goed topic om even aan te geven dat live spelen en opnames maken, echt 2 verschillende benaderingen hebben.
Live; Wil je gelijk kleuring geven aan je geluid.
Opnemen; Eigenlijk vaak zo clean mogelijk om later kleuring toe te voegen.
Live: je krijgt kleuring in je geluid...of je wil of niet. :)
Opnemen: als je Visconti heet neem je gewoon mét kleuring op (en effect). Er is een tendens ontstaan om zo clean mogelijk op te nemen (kun je achteraf nog manipuleren, zelfs re-ampen), maar eigenlijk kan alles. Je kunt het alleen niet terugdraaien, eenmaal vastgelegd en je past het niet makkelijk aan.

Over gebalanceerd/ongebalanceerd: enkel daarin zit geen verschil, maar tussen een DI en je bas rechtstreeks via een kabel 'de tafel' (linelevel) is absoluut een verschil. Het laatste klinkt vaak nogal zacht en leven(dynamiek)loos, in mijn ervaring. Met de pre amp die in zo'n Focusrite zit is het wel al beter, maar ik denk dat ik toch zou neigen naar een goede cleane DI (Radialbone ofzo) op de gebalanceerde (lijn) ingang.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door JohnBoy »

Mijn persoonlijke ervaring met studio's is dan weer dat je beter een lekker opgewarmd signaal kan opnemen omdat er puntje bij paaltje altijd voor andere dingen gekozen wordt dan de bas re-ampen. Kost te veel tijd en "het klinkt toch prima zo?". :facepalm:

Na een paar van die ervaringen neem ik m'n eigen preamp en zelfs pedalen mee en eis ik een mic-spoor er naast. Werkt vervolgens heel efficiënt.

Studio- en afmixtijd wordt bijna altijd opgeslokt door gitaar en zang waardoor er voor de bas geen tijd meer is tenzij je het verprutst hebt. :cheer:

Maar eigenlijk is dit relaas :offtopic: vrees ik.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Professionele mengtafels hebben vaak iets meer mogelijkheden kwa ingangs signaal,maar natuurlijk blijft het een keuze of je je signaal al vooraf een
kleuring mee geeft en dat is ook geen probleem als je weet wat voor sound je precies wilt ,maar hangt ook af HOE je opneemt.
Als je achteraf (dus de rest is al opgenomen) inspeelt kun je wat makkelijker al vooraf je geluid in de mix "inkleuren".
De meeste tijd gaat vaak verloren door niet goed ingestudeerde partijen die dan opnieuw moeten.
Het is wel mijn eigen ervaring dat te veel"gepruts"aan een bepaald geluid de boel er niet altijd beter op maakt het is daarom,zeker voor beginnende "hobbyisten",best lastig en vele uren kostend om een beetje te ontdekken wat het beste werkt.
Oh ja,Visconti is natuurlijk wel een oud voorbeeld, er is sindsdien wel het een en ander veranderd.
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie