Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door thomaskm »

Hoi allemaal,

Komende tijd ga ik met mijn bandje en EP opnemen. Nou plug ik meestal gewoon mijn Warwick direct in mijn Focusrite, dus zonder effecten of een DI er tussen. Voor de opname van de EP overweeg ik wel een DI te gebruiken om het geluid wat beter te krijgen. Ik overweeg daarbij bijvoorbeeld de Tech 21 Bass D.I.

Maar: alle DI’s hebben een XLR-uitgang. Dat is natuurlijk prima, ware het niet dat alle XLR inputs op mijn 8-kanaals focusrite al bezet zijn (door zang en drums bv). Is er een manier om de XLR-out weer in een Jack-out om te toveren, zodat mijn basgitaar uiteindelijk via een jack de focusrite ingaat? Of kan ik net zo goed gewoon de jack-out (die ook vaak op DI’s zit) gebruiken?

Hoor graag wat jullie denken.

Thomas
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door BassAgent »

Dan kun je net zo goed de jack in gebruiken lijkt me (het is een in, geen out ;) ). Het idee is dat je met een DI ertussen van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal maakt, wat o.a. zorgt voor veel minder last van brom.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door thomaskm »

Dankjewel voor je reactie! Ik begrijp nu dat de DI als belangrijkste functie heeft om van een ongebalanceerd naar een gebalanceerd signaal te gaan. Maar een andere belangrijke reden dat ik een DI als een Sansamp overweeg, is dat het mijn basgeluid wat meer beef geeft. Hoe ik het nu begrijp heeft de Sansamp 2 uitgangen: eentje XLR, en eentje Jack. (Zie ook het plaatje). Vraag is dus: is het ook mogelijk de jack-out gewoon in mijn focusrite te pluggen bij het opnemen, of is dat af te raden?
Bijlagen
D3EE7EBD-9123-4CE3-82BC-A72397314B17.png
D3EE7EBD-9123-4CE3-82BC-A72397314B17.png (1.54 MiB) 3398 keer bekeken
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door BassAgent »

Dat kan wel, maar een SansAmp klinkt in mijn oren het beste door een speaker, en ik weet niet of je een SansAmp hebt met speaker simulatie erin, want dan zou ik die wel aan zetten :)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door JohnBoy »

Alles proberen en luisteren wat beter klinkt; soms krijg je onverwacht goede resultaten op een manier die je van tevoren echt niet zag aankomen!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Welke Focusrite is dat? De meesten hebben zowel LINE als INST level inputs. Met INST heb je geen DI meer nodig.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Even voor de duidelijkheid,een di is een omzetter van ongebalanceerd (jack mono) naar gebalanceerd en eigenlijk altijd een doorlus (naast jack in ook jack out)
mogelijkheid om naar je versterker te gaan. de doorlus (jack out) is meestal een doorverbinding tussen jack in en jack out. soms is deze jack out ook aktief ,
dus een versterker er tussen die meestal maar 1x versterkt.(een di is vaak maar een 1x versterker)
Die Sansamp is een voorversterker met toonregeling die een gebalanceerde uitgang heeft en meer versterking kan geven,dus meer mogelijkheden en waarschijnlijk op zijn jack out ook het versterkte signaal geeft en niet een doorlus is van de ingangs jack.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Het gaat bij een DI toch om meer dan van ongebalanceerd naar gebalanceerd (met minder kans op storing)? Het is toch ook om het level naar het niveau van een mengtafel te krijgen? Op sommige geluidskaarten heb je alleen line level en heb je een DI nodig om het niveau te krijgen wat je nodig hebt. Bij anderen, zoals Focusrite, werkt de mic pre ook als line pre, en kun je eventueel zonder. Hoewel de RME high gain/-4dBu/-10dBV keuzes heeft, vind ik de klank van de Avalon U5 echt wel superieur. Hij voegt echt leven toe (alhoewel ik de laatste tijd quasi GAS heb voor een Summit, vanwege de buizen/transistor combi :oops: ).
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Je hebt ook trafo di's,versterkt echt niet is eigenlijk ook meer een impedantie aanpassing.
Maar het ging mij om het begrip DI , dat dit nu verruimd is naar allerlij x-tra opties ok,maar in de oude context niets meer dan ongeb... naar gebalanceerd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Ik denk dat we even terug moeten naar de vraag (ik weet hier namelijk niets van :lol: ) ...

thomaskm, vind je het geluid te clean of wellicht te levenloos? Zoek je meer een amp geluid?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Ik begrijp de vraag ook niet helemaal dat als je focusrite xlr ingangen vol zitten ,heb je dan ook nog x-tra jack ingangen over?
Een speaker di op je basinstallatie is misschien ook nog een optie?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

thomaskm schreef: 22 jun 2018, 11:09 Maar: alle DI’s hebben een XLR-uitgang. Dat is natuurlijk prima, ware het niet dat alle XLR inputs op mijn 8-kanaals focusrite al bezet zijn (door zang en drums bv). Is er een manier om de XLR-out weer in een Jack-out om te toveren, zodat mijn basgitaar uiteindelijk via een jack de focusrite ingaat? Of kan ik net zo goed gewoon de jack-out (die ook vaak op DI’s zit) gebruiken?
Als je zeker weet dat de line ingang van je Focusrite een gebalanceerde is, kun je met een verloopkabel (XLR aan de ene kant, stereo jack - 2 streepjes - aan de andere kant, kijk eens op deze pagina de boel omzetten (goed male/female controleren, ik haal dit als geslachtsverrader altijd door elkaar). Zo heb ik de XLR output van mijn Avalon U5 aangesloten op de gebalanceerde line ingang (jack) van mijn RME.

Wat voor Focusrite heb je? Ben nog steeds van mening dat je de line (INST) in kunt gebruiken en je geen meerwaarde van een DI hebt, ténzij je het buizenachtige randje van de Sansamp leuk vindt. :)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Maar Pedullist? Als zijn 8 ingangen vol zitten ,waar moet hij dit dan op aansluiten?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Pedullist »

Zijn XLR ingangen zitten vol. Wie weet zitten er ook nog jack ingangen op...moeilijk te zeggen zonder verdere info. :)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Bass DI: XLR-out noodzakelijk of line-out ook mogelijk?

Bericht door Strabel »

Ja ok,daarom is verdere info van zijn kant wel welkom. :wink:
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie