Rechten bij remix mbv oude multitracks?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Rechten bij remix mbv oude multitracks?

Bericht door JohnBoy »

De titel zegt het misschien al... Ik heb wat multitracks in huis van bijv. nummers van Queen en Stevie Wonder, maar ook onbekende artiesten. Daar rommel ik soms wat mee, omdat ik dat leuk vind om te doen. Nu heb ik een hele aardige (vind ik zelf :facepalm: )remix gemaakt van een nummer, en het lijkt me leuk deze te delen of uit te brengen.
Heeft iemand enig idee wat ik allemaal zou moeten regelen om niet in de problemen te komen met rechten etc?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Rechten bij remix mbv oude multitracks?

Bericht door phoerd »

Ik denk dat het een beetje afhangt van hoe je het uitbrengt. Een nummer op YT oid zetten geeft denk ik niet veel problemen, maar mocht je het ergens willen uitbrengen waar men moet betalen om te luisten cq downloaden dan lijkt het me dat je wel wat zou moeten regelen.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Rechten bij remix mbv oude multitracks?

Bericht door MaartenV »

De rechten van de numbers liggen bij de artiesten of hun label. Als je het echt netjes wil doen, publiceer je via de rechthebbende, of met toestemming van de rechthebbende. Op YouTube zou je hem kunnen delen, met de kans dat je upload of zelfs je account wordt geschorst bij een copyright-claim. Maar in de praktijk zal het weinig problemen opleveren.
(En dat je op YouTube niet hoeft te betalen, wil niet zeggen dat er niemand geld aan verdient natuurlijk... )
Het is makkelijker als je denkt.
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Rechten bij remix mbv oude multitracks?

Bericht door Kale kip »

JohnBoy schreef: 01 sep 2018, 13:45 De titel zegt het misschien al... Ik heb wat multitracks in huis van bijv. nummers van Queen en Stevie Wonder, maar ook onbekende artiesten. Daar rommel ik soms wat mee, omdat ik dat leuk vind om te doen. Nu heb ik een hele aardige (vind ik zelf :facepalm: )remix gemaakt van een nummer, en het lijkt me leuk deze te delen of uit te brengen.
Heeft iemand enig idee wat ik allemaal zou moeten regelen om niet in de problemen te komen met rechten etc?
Hoe kom je daar aan? Zijn het de originele?
Plaats reactie