<4ms delay acceptabel?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

<4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Op feestboek wordt dit product geadverteerd:

https://bit.ly/2u8MnUt

Ik overweeg het voor thuis te gebruiken maar vraag me af of 4ms hinderlijk is voor je timing.... Iemand een uitleg of ervaring?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Strabel »

4ms is nog binnen de grenzen voordat je er last mee krijgt.(is redelijk normaal,tussen de 4 en 8ms)
Meestal is het vanaf +/- 10ms dat het hinderlijk kan worden
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Thanks!
Even wat reviews getjekt. Blijkt niet bepaald bedrijfszeker dus hij valt af. Maar dan weet ik het voor de volgende keer :)
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Voor die prijs was dat ook niet echt te verwachten. Een beetje draadloos kost wel wat.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Klopt maar alles wordt rap betaalbaarder. En ik stel hier geen hoge eisen aan, het is om mee te oefenen.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Sjtevel 1984 »

Line 6 en boss hebben betaalbare draadloos systemen. Misschien een optie?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Strabel »

Toch nog even verder gezocht en kwam dit tegen.
Screenshot_2018-09-05 Optimising The Latency Of Your PC Audio Interface .png
Screenshot_2018-09-05 Optimising The Latency Of Your PC Audio Interface .png (92.44 KiB) 3388 keer bekeken
A 5ms latency in an effects pedal might seem insignificant -- but some guitarists like to chain 10 or more effects, so every millisecond counts.

Dit is een soort samenvatting uit studie's die gemaakt zijn over de invloed van latency's (vertraging)
Er is wel een opmerking bij te plaatsen dat voor studio (opnames) of live (podium) er nog wel wat verschillen zijn ,dus voor studio doeleinden altijd
een zo'n laag mogelijke latency.
Algemeen gezegt is t/m +/- 30ms op een podium nog aanvaardbaar.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Strabel schreef: 05 sep 2018, 11:09 Toch nog even verder gezocht en kwam dit tegen.
Screenshot_2018-09-05 Optimising The Latency Of Your PC Audio Interface .png

A 5ms latency in an effects pedal might seem insignificant -- but some guitarists like to chain 10 or more effects, so every millisecond counts.

Dit is een soort samenvatting uit studie's die gemaakt zijn over de invloed van latency's (vertraging)
Er is wel een opmerking bij te plaatsen dat voor studio (opnames) of live (podium) er nog wel wat verschillen zijn ,dus voor studio doeleinden altijd
een zo'n laag mogelijke latency.
Algemeen gezegt is t/m +/- 30ms op een podium nog aanvaardbaar.
Grappig dat de bas dan weer niet als apart instrument genoemd wordt. Persoonlijk zou ik, omdat drums en bas een geheel moeten vormen, niet meer latency willen dan de drummer. Maar goed binnen het kader van mijn eigen vraag is <4ms dus ruimschoots acceptabel :lol:
C'est la retorique qui fait la musique
Haico

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 05 sep 2018, 13:26
Persoonlijk zou ik, omdat drums en bas een geheel moeten vormen, niet meer latency willen dan de drummer.
Welke situatie kan jij voorstellen dat je als bassist afhankelijk bent van de latency van het terugluistersysteem van de drummer? Drummers hoeven niet draadloos. Monitoring gaat allemaal met analoge tafels.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Haico schreef: 05 sep 2018, 15:59 Welke situatie kan jij voorstellen dat je als bassist afhankelijk bent van de latency van het terugluistersysteem van de drummer?
Nee dat bedoelde ik niet; het gaat mij erom dat ik mijn bas hoor op het moment dat ik aansla en niet een fractie later.
Ingewikkelder wil ik niet denken geloof ik :lol:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Strabel »

AES is een audio standarisatie organisatie die ook onderzoeken publiceerd over allerlei audio gerelateerde onderwerpen.
Als je echt wat wilt weten over latency en de impact met name op "in ear en floor monitoring" moet je de volgende link
downloaden waar een uitgebreid onderzoek is gedaan met verschillende instrumenten,gitaar,bas,sax,voc,keyboards.
https://s3.amazonaws.com/academia.edu.d ... nd_Mon.pdf
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door JohnBoy »

Interessant!
C'est la retorique qui fait la musique
Haico

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Haico »

JohnBoy schreef: 05 sep 2018, 16:56
Nee dat bedoelde ik niet; het gaat mij erom dat ik mijn bas hoor op het moment dat ik aansla en niet een fractie later.
Ingewikkelder wil ik niet denken geloof ik :lol:
Ik ken niemand die onnodig latency wil. :D

Natuurlijk wil je latency zo kort mogelijk. Maarja... men is verslaafd aan gadgets. ook in huiselektronica. Alles moet maar draadloos, meer functies hebben... etc. "Digitaal" staat synoniem voor "goed". Luister maar naar de reclames die gemaakt worden over DAB-radio. Maar er zijn nog genoeg punten waarop analoge en/of bedrade elektronica gewoon een stuk beter werkt dan digitaal/draadloos.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door Strabel »

Latency is wel iets om rekening mee te houden als je nieuwe technieken zoals "in ear"monitoring gebruikt omdat alle effecten,zenders/ontvangers,allemaal een
kleine vertraging opleveren die bij directe (in ear) monitoring een vervelende bijwerking kunnen hebben die bij "gewone" floor monitoring minder snel storend zijn.
Voor studio (opname) gelden weer wat andere criteria.
In principe ben ik het wel eens met Haico ,maar ook analoge electronica kan soms vertragingen opleveren al is het alleen al als bvb de fase is
omgedraaid.
Die AES studie (The Effects of Latency on Live Sound Monitoring)geeft prima weer bij welke instrumenten/vocalen de latency nog acceptabel word bevonden.
Feeling the groove is everything.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: <4ms delay acceptabel?

Bericht door McDreads »

4ms vertraging is alsof je 1.32m verder van je versterker staat (bij een geluidssnelheid van 330m/s)
Je kan je overal druk over maken.....
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Plaats reactie