Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door JohnBoy »

Ook even geluisterd...
Leuke plaat!
Hoewel de bas inderdaad iets dominant is in de mix, vind ik het een lekkere mix. Lekker droog zodat je de band echt hoort. Kan me wel vinden in de suggestie om de drums iets naar voren te brengen (vooral de kick) om in balans met de bas te komen.
Ik kan me voorstellen dat jullie live succes hebben, de swing zit er wel in!
En die zanger komt op een podium waarschijnlijk goed uit de verf. Klinkt als een performer!
De vergelijking met Talking Heads dringt zich op maar jullie hebben wel echt een eigen geluid. Lekker plaatje, lekker bandje!

Al met al nu al heel erg leuk om naar te luisteren. Lekker baswerk maar de rest van de band is ook prima!

Ongevraagde succestips: Extra percussie, beetje koorzang, blazers en een paar leuke danseressen op het podium en je kan de GROTE festivals af!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door thomaskm »

Mixen is natuurlijk een vak apart :-). Dit was de eerste plaat die ik mixte na een zomer lang intensief podcasts luisteren over hoe je dat uberhaupt moet doen en veel oefenen. Balans bas/kick is natuurlijk notoir moeilijk om goed te krijgen in je mix, wil daar wel nog meer mijn best gaan doen bij een volgende plaat. Was sowieso allemaal erg houtje touwtje. Kick is gewoon met een goede zangbehringermicrofoon opgenomen van de repetitieruimte. Hele album op twee zweterige avonden opgenomen afgelopen zomer.. professionaliseringsslag kan voor een volgend album leuk zijn.

Heel veel dank voor je aardige woorden, JohnBoy! Dat doet me goed :-). Grappig ook dat de vergelijking met Talking Heads wordt gemaakt (niet toevallig).

Of we live succes hebben..., tsja. we ervaren het als bijzonder moeilijk om gigs te regelen. Het lukt om twee keer per jaar in dezelfde kroeg te spelen, maar het lijkt wel alsof kroegen alleen maar coverbands willen... Als iemand nog tips heeft om op te treden in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht; ik houd me zeer aanbevolen..
Haico

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Haico »

Lekker gespeeld hoor! 8) :mrgreen:

Mixen is een kwestie van doen, doen, doen. Met zoveel mogelijk materiaal, en het liefst nog materiaal van anderen. :D
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Het is zo!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door JohnBoy »

thomaskm schreef: 06 mar 2019, 22:31 Of we live succes hebben..., tsja. we ervaren het als bijzonder moeilijk om gigs te regelen. Het lukt om twee keer per jaar in dezelfde kroeg te spelen, maar het lijkt wel alsof kroegen alleen maar coverbands willen... Als iemand nog tips heeft om op te treden in Zuid-Holland, Noord-Holland of Utrecht; ik houd me zeer aanbevolen..
Kroegen zijn meestal alleen uit op omzet... En hebben al een bepaald type publiek wat ze graag binnen willen hebben/houden.

Tel daar bij op dat live-muziek in de steden tegenwoordig aan geluidsnormen moet voldoen waar een drummer weinig mee kan, en ze kunnen beter een (goedkope) DJ neerzetten.

Als er geen podia / festivals te vinden zijn die jullie willen boeken, organiseer dan (evt. samen met andere bands) je eigen festival.

Schijnt nog heel lucratief te kunnen zijn, zelfs als het niet doorgaat.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1569
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Laxe »

Pedullist schreef: 06 mar 2019, 10:40 Haha, een bassistenmix. Ken het probleem. :)
Is geen probleem. Ik heb me voor de Bluesdiggers cd voor het eerst flink bemoeid met de mix en nu hoor je ook voor het eerst wat de bassist speelt :D
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door JohnBoy »

Ja precies! Ik heb me er bij onze CD's ook altijd flink mee bemoeid. Moest ook wel, want meestal horen alleen de drummer en de bassist wat er daar onderin het spectrum gebeurt, de rest van de band hoort het simpelweg niet meestal. Kwestie van focus, denk ik.
En je hebt ook producers. Die weten meestal heel goed hoe het professioneel moet klinken. Daarmee los je het probleem "bassistenmix" wel op :)
Producer of niet, je bent zelf verantwoordelijk voor je basgeluid, vind ik, als het verkeerd gaat heb je ergens iets verkeerd gedaan. Het mid en hoog van de bas kan makkelijk vergeten worden als het verder OK klinkt. Is op deze plaat trouwens goed gegaan! Leve de bassistenmix :cheer:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Ik draag vele petjes zelf, en pas als mijn bassistenpet afgaat, maak ik de beste mixen (als het gaat om verstaanbaarheid en presence van de zang). Je moet toch iets opofferen. De kunst is om te weten hoe je een bas eruit laat prikken zónder hem harder te zetten (ik heb inmiddels wel wat truukjes). Maar het gaat uiteindelijk om een mooie balans tussen alle partijen en frequenties.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door thomaskm »

De kunst is om te weten hoe je een bas eruit laat prikken zónder hem harder te zetten (ik heb inmiddels wel wat truukjes
Tipje van de sluier :-)?
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Mijn tip van de sluier zou zijn... Luister naar wat elkaar weg drukt en waar leegtes ontstaan, alles goed equalizen en hier en daar een beetje compressie!!! Aangezien de omstandigheden hoe je het hebt opgenomen is het zo slecht nog niet. Alles begint met goed opnemen, en als dat niet lekker zit kan je mixen wat je wil maar krijg je het nooit goed. Zorg voor voldoende overhead, masteren van de tracks kan ook verassend werken... Greets en prettige avond... :jam:
Haico

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Haico »

thomaskm schreef: 09 mar 2019, 11:08
De kunst is om te weten hoe je een bas eruit laat prikken zónder hem harder te zetten (ik heb inmiddels wel wat truukjes
Tipje van de sluier :-)?
EQ en compressie. "Ruimte" maken door andere instrumenten te EQ-en. Stiekem wat drive gebruiken.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Inderdaad, compressie, en kijk eens wat video's over het fenomeen eq masking (daarmee leer je ook hoe en waar je ruimte kunt maken, leve high and low pass filters), wat drive gebruiken (niet eens stiekem...wat minimale vervorming op enkel de 800-1Khz band op de bas doet soms wonderen, vaak effectiever dan een eq boost). Zoveel mogelijk 'in de mix' mixen, dus niet oeverloos in Solo klooien. Je moet soms best felle cuts doen, die nergens naar klinken solo, maar wel goed zijn in de mix.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Een setje near field studio monitoren, maakt niet uit wat als het maar karakterloos is! Heel veel muziek daar over beluisteren het liefst geen mp3 of ander gecomprimeerde muziek (Spotify bijv.). Gewoon wennen aan de monitoren, maak referenties in je DAW (voorbeeld muziek en je mix), hou je master volume output van je mix tussen de -3db en -6db (overhead). level je referentie track (meestal volume omlaag)! Als je het volume van je mix harder gaat maken heb je alleen maar geluid beleving en verlies je veel dynamiek... :D

https://www.masteringthemix.com/products/levels = een handig tooltje
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18699
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Als je echt wat geld kunt besteden: goede near fields + Sonarworks (plus meet mic). Dat laatste is echt de beste aankoop voor mijn studio in twintig jaar geweest.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Monitoren kalibreren gaat ook gewoon goed met een SPL metertje op je smartphone, zolang je de monitoren kwa volume maar kunt afstellen... Ik mix altijd Rond de 80dB, dan hebben de buren ook nog een leven!!!
Plaats reactie