Meerde inputs op een kanaal?

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door ElBasstardo »

Ik heb met een van mijn bandjes de Yamaha EMX5 gekocht
Afbeelding

Nou is dat een 12 kanaals mixer. Maar vanaf 5 is het niet meer 1,2,3,4 maar 5/6, 7/8 enz
Heb ik nou als het puntje bij het paaltje komt maar 8 kanalen, of kan ik als ik de xlr van 5 gebruik met een mic. de line van 6 ook gewoon gebruiken?
Als dat tweede zo is, regelt mijn levelknop 5/6 dan beide tegelijk? of regelt die de mic input en moet je de line input regelen met het apparaat dat je aansluit via die twee jacks?


Tweede vraag:
De mixer heeft een aux1 en een aux2. De aux1 staat los van alles en wordt dus sowieso monitor. De aux2 is tevens de regelaar van het effect per kanaal. Betekent dit dat als ik de effecten gebruik, ik meteen ook de mogelijkheid verlies voor een tweede monitor-mix?

Zoals jullie kunnen lezen ben ik nogal n00b op dit gebied.
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door Niels »

De kanalen 5/6 en hoger zijn stereo kanalen. Dus effectief heb je 8 kanalen waarvan er 4 ook stereo gebruikt kunnen worden. Twee mono inputs op die stereo kanalen aansluiten is geen optie: je niet kan pannen en dus staat je ene input 100% links en de andere 100% rechts.

Als je niet genoeg is zou je er een mixertje bij kunnen kopen en die in 1 van de inputs stoppen. Met iets als dit https://www.bax-shop.nl/analoog-mengpan ... udio-mixer heb je ineens een stuk meer kanalen. Die je dan vervolgens natuurlijk alleen nog maar als groep op je Yamaha kunt regelen.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door phoerd »

En ja, het is of twee monitor-mixen maar geen effect, of 1 monitor-mix en effecten.
In de manual zijn ze hier overigens bijzonder onduidelijk over, maar dit is doorgaans hoe het werkt bij dit soort mixers.
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door ElBasstardo »

phoerd schreef: 07 jun 2019, 20:04 In de manual zijn ze hier overigens bijzonder onduidelijk over
Vond ik dus ook. Heb het hele boekje doorgelezen. Wat ook zeer onduidelijk is is dat je twee modes hebt. 1. Speakers A / B en 2. A+B / Aux1. Wat ik met afvroeg is of de Aux1 in dit geval Powered is of niet. Zover ik heb weten te achterhalen wel. Op deze manier zitten in out A beide speakers mono doorgelust (zit toch geen pan functie op. En dan heb ik tenminste ook 4 OHM) en uit out B komt Aux1 die dan ook door de versterker gaat. Morgen alles maar eens aansluiten en uitproberen. Zondag een gig...
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door phoerd »

Zoals ik het lees heb je in de 2e modus op kanaal A je L/R als mono-sum en uit je B kanaal je aux1 signaal. Dit is handig als je een passieve monitor hebt. Aux1 is dan idd powered met de aansluiting op output B.
De uitgangen aan de voorkant zijn niet powered. Ik ben dan wel benieuwd welk signaal in dat geval aan de voorkant uit het rechter kanaal komt, of dat dan ook aux1 is of gewoon rechts, waardoor panning weer zin zou hebben als je hierop powered speakers of een losse eindversterker aan zou sluiten.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door Strabel »

Verbaas me toch wel een beetje,dat " men" iets koopt waar je niet alles van weet.
Internet en forums kunnen je voor 99 procent verder helpen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door Rieno »

En dat wou je een maand later graag nog even kwijt? ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Meerde inputs op een kanaal?

Bericht door Strabel »

:lol: :lol: Ja ik weet het ,maar het is meer bedoelt voor diegenen die met zo'n vraag zitten.
Hier op het forum (of andere internet bronnen) is genoeg kennis aanwezig om iemand verder te helpen.
Dat je als band iets koopt en niemand zich afvraagt of het wel het juiste is of misschien al helemaal geen voorwaarden stelt waar een apparaat aan moet voldoen is op zijn zacht's gezegd wel een "beetje" dommig. :cry:
Verbazing ook ,dat dit al niet eerder door iemand is gezegd.
Je bent een n00b (zegt hij zelf) en je koopt een mengpaneel?
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie