combo of losse versterker en cabinet

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

combo of losse versterker en cabinet

Bericht door catab »

Sinds kort speel ik dus bas.
Dit gaat me goed af al zeg ik het zelf. :jam:
Ik bezit dus nu een hartke 50 versterker.
Voor oefenruimte kan het maar houd zeker niet over.
Aangezien ik nu al in een beginnende band aan het spelen ben en we toch hoogstwaarschijnlijk een keer gaan optreden.
Kom ik dus op de vraag is het dan handiger om een combo of een losse versterker aan te schaffen?
Ik speel metal dus zacht spelen komt eigenlijk niet voor.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door JohnBoy »

Losse versterker en speakerkast is in de praktijk het handigst. Met sjouwen, maar ook bij reparaties. Daarnaast makkelijker aan te passen als je een deel van je setup wilt wijzigen...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door rensbass »

+1
Als je een top met een cab hebt, kan je die later evt nog uitbreiden met een 2e cab, of een betere cab of betere top.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Buster »

+1
Zo heb ik ook opgebouwd. Combo, groter combo ( vond ik onhandig), versterker + cabinet, met 2e cabinet......en verder....
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door StingRay85 »

Combo's zijn waste of money. Beter head+cab, geeft veel meer flexibiliteit naar de toekomst toe. Ook de doorverkoop waarde van een combo ligt een stuk lager. Zo heb ik een Line6 300W combo bijna moeten weggeven omdat niemand em wou. En die klonk naar mijn mening zéér stevig
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Rieno »

Ligt ook wel wat aan het merk natuurlijk..Line6 heeft niet altijd een goede naam, maar een Ampeg-combo ben je zo kwijt.

Dat gezegd hebbende: altijd gaan voor een losse versterker en speakerkast. Het is veel simpeler om af en toe een onderdeel te gaan upgraden (up te gaan graden?) en een combinatie van een goede versterker met een kleine én een grote kast of meerdere kleine kasten zorgt voor een voorbereiding op allerlei optredens qua grootte.

Ik heb een 600W/900W versterker thuis met een dikke 800W 4x10 speakerkast en een klein 8" 175W kastje voor kleine settings. Gaat prima!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Spaghettihout »

Rieno schreef: 21 jan 2019, 09:26 Ligt ook wel wat aan het merk natuurlijk..Line6 heeft niet altijd een goede naam, maar een Ampeg-combo ben je zo kwijt.

Dat gezegd hebbende: altijd gaan voor een losse versterker en speakerkast. Het is veel simpeler om af en toe een onderdeel te gaan upgraden (up te gaan graden?) en een combinatie van een goede versterker met een kleine én een grote kast of meerdere kleine kasten zorgt voor een voorbereiding op allerlei optredens qua grootte.

Ik heb een 600W/900W versterker thuis met een dikke 800W 4x10 speakerkast en een klein 8" 175W kastje voor kleine settings. Gaat prima!
En als je nu bijvoorbeeld de TCElectronics BG 250-208 pakt, waar je nog meer cab's aan kunt hangen, een 1x15 bijvoorbeeld, is dat wel goed te doen? In principe lijkt me dat je daar de versterker los kunt koppelen, of zou dat niet gaan?
Ben er ook voor aan het sparen en voor aan het rondkijken/vergelijken, speel nu via een Hartke 50 combo, leuk voor thuis, maar je wil natuurlijk ook wel wat meer straks....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Rieno »

Ja hoor, dat is in feite een speakerkast met geïntegreerde, los uit te nemen versterker. Kun je gewoon los van elkaar zien en dus ook zo gebruiken.

Even los van het feit dat de TC Electronics bakjes altijd wat underpowered zijn en ik er daarom weinig vertrouwen in heb bij grotere optredens. Ze noemen het 250W, maar halen dat bij lange na niet..flauw verhaal van ze waarbij ze door compressie van het geluid qua luidheid puur op gehoor in de buurt komen van andere versterkers die met dat vermogen adverteren. Maar je voelt het al aankomen..die compressie maakt het niet mooier ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Spaghettihout »

Rieno schreef: 21 jan 2019, 10:22 Ja hoor, dat is in feite een speakerkast met geïntegreerde, los uit te nemen versterker. Kun je gewoon los van elkaar zien en dus ook zo gebruiken.

Even los van het feit dat de TC Electronics bakjes altijd wat underpowered zijn en ik er daarom weinig vertrouwen in heb bij grotere optredens. Ze noemen het 250W, maar halen dat bij lange na niet..flauw verhaal van ze waarbij ze door compressie van het geluid qua luidheid puur op gehoor in de buurt komen van andere versterkers die met dat vermogen adverteren. Maar je voelt het al aankomen..die compressie maakt het niet mooier ;)
Goed om te weten, heb ze nog nooit in het wild gehoord, maar alleen via YT.
Qua prijsstelling zijn ze wel lekker goedkoop, dat is wel een pluspunt, maar als dat ten koste gaat van het geluid, sla ik voorlopig nog even over....
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door ejp »

ikzelf gebruik in de oefenruimte en bij optredens een Markbass cmd jb combo; daar kan ik naar wens een losse kast aanhangen, en dat doe ik ook, met een zelfbouw kast 15 inch woofer en de zelfde afmetingen als de Markbass kast (Alleen anders gefilterd en niet gepoord)..
De Markbass is een lichtgewicht combo met zat vermogen, met losse kast erbij geeft ie het volle vermogen af. Indien de head die in de combo zit defect raakt, hang ik er gewoon een andere markbass head in.
Thuis gebruik ik een TC electronic bg250 -112 , maar die trekt het ook nog wel in de oefenruimte, zelfde vermogen als de Markbass, maar de TC gaat in mijn optiek wat minder hard ook al zijn ze beide 250 watt. (dus het verhaal van Rieno klopt wel hierin).

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
catab
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2018, 14:20

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door catab »

Rieno schreef: 21 jan 2019, 10:22 Ja hoor, dat is in feite een speakerkast met geïntegreerde, los uit te nemen versterker. Kun je gewoon los van elkaar zien en dus ook zo gebruiken.

Even los van het feit dat de TC Electronics bakjes altijd wat underpowered zijn en ik er daarom weinig vertrouwen in heb bij grotere optredens. Ze noemen het 250W, maar halen dat bij lange na niet..flauw verhaal van ze waarbij ze door compressie van het geluid qua luidheid puur op gehoor in de buurt komen van andere versterkers die met dat vermogen adverteren. Maar je voelt het al aankomen..die compressie maakt het niet mooier ;)
Ik had mijn oog al op een tc laten vallen. maar dit word hem dus niet.
Maar even verder kijken en budget richting 300 opschroeven (voor de top dan).
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door phoerd »

DominicMaertens schreef: 21 jan 2019, 09:22 Combo's zijn waste of money.
Ben toch erg blij met m’n SWR Baby Blue II met extra 2x8 extentie-cab. Mooi 4x8 torentje voor op kleine podia.
Ik heb ook diverse losse cabs en versterkers en elke combi heeft z’n eigen sterke en zwakke punten. Toch, als ik maar 1 set zou kunnen houden werd het dit combo. Fantastisch werkpaard.
Haico

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door Haico »

catab schreef: 22 jan 2019, 17:20
Ik had mijn oog al op een tc laten vallen. maar dit word hem dus niet.
Maar even verder kijken en budget richting 300 opschroeven (voor de top dan).
Grotere combo's kunnen prima zijn. Zeker als je niet te veel ermee hoeft te slepen. Dus als je band een vaste oefenhok heeft waar de combo in de kast kan, bijvoorbeeld.

Zeker als je budget wat minder is, kan je 2e hands een dik combo kopen voor weinig. Zo staat er een Gallien & Krueger 700RB/115 combo op marktplaats voor 350 Euro. Nieuwprijs van ALLEEN DE TOP in deze combo is al het dubbele. Dus je krijgt het 1x15" cabinet er gratis bij.

Verder verplaats je dit combo als een steekwagen. Alleen verticaal transport is lastiger. En de afmetingen zouden in je wagen moeten passen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door MR. LEE »

Tja ,...ik kan ook geen eenduidig antwoord geven.
Je hebt combo's die super-goed zijn , ....en losse tops met cabinet(s) die super-goed zijn.
E.e.a. zal afhangen van de mogelijkheid om het te kunnen vervoeren ,....alsook het budget.
( goede losse cabinets zijn meestal prijzig .)

Ook kan de "betrouwbaarheid voor de langere termijn" een rol spelen .
Een stevig gebouwd en netjes onderhouden (bijv.) 80-er jaren combo van Peavey kost weinig en gaat mee tot je hoog-bejaard bent en er mee moet stoppen.
Overal is wel een voordeel of nadeel aan verbonden.

M.b.t. de eerder genoemde mogelijkheid om te kunnen "upgraden" is de zgn "losse top + cabinet" de bekerwinnaar ( maar wel de duurste. )

Speel je in een bandje wat bijv maar hooguit 10X per jaar ergens in een kroeggie staat te rammen , dan valt het gesleep wel mee en staat het spulletje z'n grootste deel van z'n bestaan in een oefenruimte ( of thuis )
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: combo of losse versterker en cabinet

Bericht door MR. LEE »

DominicMaertens schreef: 21 jan 2019, 09:22 Combo's zijn waste of money. Beter head+cab, geeft veel meer flexibiliteit naar de toekomst toe. Ook de doorverkoop waarde van een combo ligt een stuk lager. Zo heb ik een Line6 300W combo bijna moeten weggeven omdat niemand em wou. En die klonk naar mijn mening zéér stevig
Line6 ligt , als het gaat om 2ehands aanbod , zeer slecht in de markt. :(
Plaats reactie