Advies gevraagd 12" Cab

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Yorin
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 mei 2015, 22:07

Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Yorin »

Beste leden,

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe set en om te beginnen, een 12" cab.

Huidige gear
- Squier Jazz (4string) met Nordstrand pups

En... That's it at the moment. Dus clean slate!

Ik had vroeger een SWR gear gehad met uiteindelijk een EBS Proline 2000 (4x10) cabinet, die vond ik erg goed.
Maar die toch vervangen voor een Glockenklang set (4x10 + HeartRock 2)
Inmiddels is dat allemaal al verkocht en heb ik eigenlijk geen zin meer om een 4x10 te tillen :). Maar wellicht geeft dit een idee van de sound die ik goed vind.

Waar ben ik naar op zoek?
Ik ben op zoek naar een 12" cabinet. Ik ben niet persé op zoek naar gewicht maar meer naar een fijn formaat. Ik ben voornamelijk op zoek naar een tweedehandse deal.
Eerste keus zou een Fearless F112 zijn. Echter, tweedehands kom ik ze niet snel tegen (Tenzij iemand hem hier te koop heeft staan!)
Verderest ben ik benieuwd naar namen als:
Barefaced
BagEnd
Genzler

Maar deze merken zijn ook vrij zeldzaam.

Wat realistischere tweedehands opties die wellicht in de buurt komen:
Bergantino
Glockenklang (blijf ik goed vinden)
VanDerKley

En als 'runnerup' mogelijk Hevos?

Mijn vraag is zijn er nog goeie andere aanraders voor een 12" cabinet die wel eens tweedehands voorbij komen? Het liefst met tweeter.
Aangezien ik nog geen versterker op het oog heb ben ik nog vrij flexibel qua wattage of sound/matching. Qua sound ben ik voornamelijk op zoek naar diep laag en vrij 'modern'. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :).
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zie dat je voor tweedehands wil gaan kijken. Belangrijkste vraag: Wat is je budget?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Muziekschuur »

Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Muziekschuur »


Heeft usb. Dus via pc heel veel effecten via de loop.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Hans58 »

Niet in het kader van "wij van WC-eend adviseren WC-eend" (want heb er wel twee gehad maar was toch niet mijn ding), maar kijk eventueel eens naar een EBS Neo Pro-line. Voldoet aan veel van je eisen: licht (12 kg), tweeter, kan fiks wat vermogen aan, heeft lekker en mooi laag en klinkt "modern" (dat was de reden dat ik overgestapt ben naar een setje Classic 112 series van EBS).
Maar wat anderen ook al aanhaalden: wat is je budget? De EBS Neo 112 kost nieuw ca €700,-
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Yorin
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 mei 2015, 22:07

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Yorin »

Sjtevel 1984 schreef: 20 mar 2019, 12:49 Ik zie dat je voor tweedehands wil gaan kijken. Belangrijkste vraag: Wat is je budget?
Terechte vraag :)

Ik wil het liefst onder 750 euro zitten. Want anders kan ik net zo goed nieuw kopen.
Al zou ik eventueel uitzonderingen maken voor Fearfull o.i.d.
Yorin
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 mei 2015, 22:07

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Yorin »

Hans58 schreef: 20 mar 2019, 15:10 Niet in het kader van "wij van WC-eend adviseren WC-eend" (want heb er wel twee gehad maar was toch niet mijn ding), maar kijk eventueel eens naar een EBS Neo Pro-line. Voldoet aan veel van je eisen: licht (12 kg), tweeter, kan fiks wat vermogen aan, heeft lekker en mooi laag en klinkt "modern" (dat was de reden dat ik overgestapt ben naar een setje Classic 112 series van EBS).
Maar wat anderen ook al aanhaalden: wat is je budget? De EBS Neo 112 kost nieuw ca €700,-
Al is gewicht niet zo zeer een probleem, ik was de EBS Neo line glad vergeten!
Ik heb zelf fijne ervaringen gehad met de Proline en wat ik nu snel even lees zijn ze erg vergelijkbaar, behalve dat de Neo flink stukje lichter is.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door AmericanIdiot »

^ fijn kastje die neo. Maar voor een volledige band met enig volume wat aan de krappe kant. Ik zou dan voor 2 stuks 112 gaan, dan je flexibel.

EDIT staat hier nu een MB traveller set te koop!

(Nee niet van mij)
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Rdatema »

TS was op de dag van de openingspost voor het laatst ingelogd, 20 maart. Mijn Pb staat ook nog in postvak uit ;-)
edit:
inmiddels oude info, pb mailverkeer geweest :dance:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door JohandeJong »

Hans58 schreef: 20 mar 2019, 15:10 Niet in het kader van "wij van WC-eend adviseren WC-eend" (want heb er wel twee gehad maar was toch niet mijn ding), maar kijk eventueel eens naar een EBS Neo Pro-line. Voldoet aan veel van je eisen: licht (12 kg), tweeter, kan fiks wat vermogen aan, heeft lekker en mooi laag en klinkt "modern" (dat was de reden dat ik overgestapt ben naar een setje Classic 112 series van EBS).
Mag ik dit nog even oprakelen?
Ik ben meer een beetje van een vintage sound. Donker en warm jazzy, geen slap of crispy tonen etc. Ik heb ook een bas met Piëzo juist om een beetje richting de upright bas te klinken. Betekent dat dan dat die Classic serie ook meer iets voor mij zou zijn? Is ook nog eens de helft goedkoper. Wel een beetje zwaarder dan de Neo maar dat is dan jammer maar niet onoverkomelijk. Ik heb ook nog een Eden WT400 versterker op het oog om daar dan bovenop te zetten. Zou dat wat zijn?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Hans58 »

Hoe de EBS Classics in combinatie met een Eden top klinken/presteren is ook voor mij een gok, maar als je niet van de crispy high-end geluiden bent zou de EBS Classic series te prefereren zijn boven de Neo's. Wat mij betreft maakte de Höfner vioolbas het verschil. Op de Neo's kreeg ik 'm niet echt zoals ik gewend was dat-ie klonk maar op de Classic 112's ging dat eigenlijk vrijwel meteen prima. Als dat een criterium is, zijn de EBS Classics de moeite van het overwegen waard. Maar niks zo persoonlijk als hoe je een fijn basgeluid ervaart natuurlijk.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door JohandeJong »

Dan heb ik jouw opmerking goed begrepen.
Nou, ik ga het beleven. Zondag haal ik de Eden WT400 en bij Thomann heb ik een B-stock EBS besteld. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik daar wel een goede sound uit kan krijgen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door Hans58 »

Ik heb er zelf 2 hangen aan mijn EBS Reidmar 500 top en dat is nog een pietsie fijner dan eentje.
Ik dacht: voor akoestiese optredens neem ik 1 kastje mee en voor elektriek allebei, maar sinds ik ze heb, neem ik gewoon steeds de hele reut mee. Klinkt lekker en het blijft een compact setje. :D
Succes in elk geval!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door JohandeJong »

Als dit goed klinkt dan komt er ook een tweede cabinet bij. Ze zijn niet zo heel duur.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Advies gevraagd 12" Cab

Bericht door CaptainSlow »

Bestel er bij Thomann meteen een 4 mm2 speakon kabel bij. Lekkere soepele kabels.

(Overkill natuurlijk, 2.5 mm2 is meer dan zat, maar wel vet! )
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie