2*10" kast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Ik zou i.i.g. geen 15" kast erbij kopen. En ik heb er 2 goede redenen voor:
- Als je speelt met PA heeft de mixer er ongelovelijk last van. Jij wilt uiteraard VET klinken op het podium, maar natuurlijk ook in de zaal. In de soundcheck van mijn eerste optreden met mijn 1x15 Eden onder mijn 410XLT kwam onze mixer (vaste mixer) direct naar mij toelopen. Hij kon er in de zaal helemaal niets mee. En dat was een zaal waar ongeveer 700 man in paste. Nadat ik mijn 15" goed kon ruilen met een 210XLT heb ik geen klachten meer gehad. (Beide waren ze 8ohm)
Dit is eigenlijk direct ook precies het argument om wel een 15 inch te kopen. Als je geen PA hebt en dus zelf het geluid moet maken heb je met een combi van 4x10 (of 2x10) en een 15 inch zelf alles in huis. Als je een PA hebt laat je de 15 inch lekker thuis...
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Bonne
Berichten: 279
Lid geworden op: 11 okt 2006, 02:02

Bericht door Bonne »

Klopt als een bus. Als je op backline moet spelen dan is een 15" super om onder een 4x10 of 2x10 te hangen. Ikzelf heb het alleen nooit écht nodig gehad, mede omdat ik eigenlijk altijd 4 snaar speel en dan gaat 4x10" + 2x10" laag zat!! Ik heb het afgelopen jaar ook in 90% van de gevallen met een flinke PA-set gespeeld (ook in kroegen), dus voor mij had een 15" in alle gevallen geen toegevoegde waarde.
Wat mij wel opvalt is dat wanneer je een 8ohm 4x10" cabinet combineert met een 8ohm 1x15" cabinet je geluid snel ongedifinieerd wordt (broemerig, dreunerig laag). Ik had een 4ohm 4x10" cabinet op een 8ohm 1x15" cabinet en dat combineerde veel beter. In dat geval pakt de 15" alleen die extra "kick" in het laag, zonder dat het begint te overheersen. Dit is uiteraard hoe ik het ervaren heb.
https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=13&t=22599" onclick="window.open(this.href);return false;
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Ik zou zeggen Aguilar, al is dat natuurlijk niet binnen je budget. Heb je er al eens over gedacht om misschien gunstig je 4x10 te verkopen en twee 2x10 aan te schaffen? Ik heb deze combinatie en heb absoluut nooit last van te weinig druk, volume of wat dan ook. Je kunt dan dus zeker naar betere merken gaan kijken en die kwaliteit doet het verschil in oppervlak tov 6 speakers teniet, is ook 4 ohm en lekker draagbaar en flexibel. Ik heb mijn aguilar gs210 voor een vriendenprijsje kunnen kopen (450). Als je wat geduld hebt kun je binnen jouw budget een goede set 2x10s kopen.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Dat is nog helemaal geen slecht idee Ray! Dan heb ik wel de volle 575 watt, maar kan ik ook met minder spelen op kleine setjes :D Ik vrees alleen dat ik niet meer dan 400 euro terugkrijg voor de 410, en dat is niet genoeg om 2 mooie 210's te kopen.

Damn, dit is klote, want ik wil ook nog sparen voor een contrabas... Misschien dat ik die even op een laag pitje moet zetten.

Als ik dit plan doorzet gaan m'n ouders niet blij zijn... *niet blij-smiley*
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Maarrrrr... een simpele rekensom leert dat je met de 400 die je extra nog te besteden had dan zit op 800. Lijkt me dan wel mogelijk. Alleen die contrabas moet dan effe op een laag pitje (figuurlijk dan). Relativerend maakt die paar honderd voor een contrabas die het veelvuldige kost natuurlijk niet zo veel uit :wink:
Plaats reactie