Trace Elliot combo

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Nee hoor. Ik zeg niet dat jouw verhaal niet waar is, maar wat ik vertel speelt een veel grotere rol bij het opblazen van speakers. Ik krijg altijd deze reactie van mensen die het voor het eerst horen, want het klinkt nogal tegendraads. Ik had er ook moeite mee in het begin, maar lees even mee:

Een te kleine versterker zal ALTIJD een speaker opblazen.
Een te grote versterker zal niet altijd een speaker opblazen.

Voorbeeld:

Je hebt een versterker die max 150 watt aankan en een speaker er aan die 600 watt aan kan.

Zodra je te hard gaat (in de voor- of eindtrap) zal de normale ronde sinusgeluidsgolf veranderen in een hoekige "golf". De conus van de speaker zal niet meer vloeiend bewegen, maar stil gaan staan. Op die momenten zal AL HET VERMOGEN worden omgezet in warmte en niet in beweging. Speakers zullen dan veel eerder worden opgeblazen dan wanneer er heel even over het maximale vermogen wordt gepeakt. Je kunt dan gewoon terugdraaien en dan is er meestal niks aan de hand. Als je je versterker aan het oversturen bent, terwijl je speakers het vermogen maximaal aankunnen, ben je ze eerder aan het opblazen.

Zo zit het echt. En als je het niet gelooft, dan vraag je het maar eens na bij standby.

Het mooie is dat je de vervorming wel hoort als je met een te grote versterker speelt en dat je kunt terugdraaien. De meeste speakers kunnen echt wel een peak hebben en af en toe een beetje vervormen. Stil blijven staan, te warm worden en opgeblazen worden, dat zal elke speaker vernietigen.

Je moet natuurlijk wel realistisch blijven. Zolang er nergens vervorming is (in speaker of versterker), is er niks aan de hand. De Peavey T-max heeft daarbij de DDT compressie, waardoor je je speaker nooit zal opblazen ten gevolge van het fenomeen wat ik net heb uitgelegd.
Laatst gewijzigd door ropstop op 27 sep 2004, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja toch?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ropstop schreef:Zo zit het echt. En als je het niet geloofd, dan vraag je het maar eens na bij standby.
Klopt, mensen gaan ook snel een top helemaal opengooien als ze weten dat hun cab toch een veel hogere rating heeft dan de top... en daar gaat 't dan mis.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Aiaiai! Wat zag ik een vreselijke grammaticale fout in m'n post via jouw quote.... snel even weggepoetst!
Ja toch?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Lief Robje, :lol:

ik weet ook wel dat het klopt wat jij zegt, maar dan ga je er al vanuit dat het ingeschatte vermogen wat je nodig hebt veel te laag was. Datzelfde bedoelde ik met het 'beoogde doel', oftewel een dik optreden waar je zeker 500W voor nodig hebt en je komt met een 200W Ashdown aansjouwen. Het spreekt voor zich dat als je alles open gooit en een schraal versterkertje hebt dat de speakers (en ook vast de amp wel op den duur) de geest geven, maar daar ging het me niet om.

Als je een top hebt met genoeg vermogen (wat je altijd moet nemen) en dan onder je totale vermogen van je amp gaat zitten (Watts dus) met je speaker ben je al gauw je speaker kwijt door je amp.

Jij hebt het dus over een situatie waarbij de amp standaard al een te laag vermogen heeft.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Nou, ja, alleen als die power-gap gigantisch is.

Want je kunt je versterker makkelijk terugdraaien als je speaker vervormt. Als ie even vervormt is er meestal nog niks aan het handje.

Maar goed, ik ben benieuwd of de topic starter het nog volgt :D
Ja toch?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Wat mij betreft is de moraal van het verhaal:
Kies een versterker-luidspreker combinatie die niet te ver uit elkaar ligt qua vermogen en zet je versterker niet verder dan half open.

Gaat het dan niet hard genoeg, dan heb je meer luidsprekers en/of een grotere versterker nodig.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

ropstop schreef: Ik vind de term "gevoeligheid" een beetje raar.
Venomer schreef:Gevoeligheid wordt geloof ik SPL (Sound Pressure Level??) genoemd.
for the record, ik bedoelde idd sound pressure level.... :P ik dacht dat dat gevoeligheid heette in het nederlands, maar misschien is geluidsdruk een betere term :roll:
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Venomer schreef:Wat mij betreft is de moraal van het verhaal:
Kies een versterker-luidspreker combinatie die niet te ver uit elkaar ligt qua vermogen en zet je versterker niet verder dan half open.

Gaat het dan niet hard genoeg, dan heb je meer luidsprekers en/of een grotere versterker nodig.
Ik sluit me er wel bij aan denk ik. Prima zo.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
JayJay
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jul 2004, 17:49

bedankt!

Bericht door JayJay »

Bedankt allemaal,

Ik kan weer vooruit! Ik denk dat het een Trace Elliot 1153 of een Aguilar 112 cabinet gaat worden.
Plaats reactie