Trace Elliot combo

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
JayJay
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jul 2004, 17:49

Trace Elliot combo

Bericht door JayJay »

Hoi ik ben in het rijke bezit van een Trace Elliot V-Type 4808 combo. Dat is fijn voor die jongen hoor ik jullie denken. Maar, ik wil hem uitbereiden met een cabinet. Volgens de specs heb ik nog een 150 - 200 Watt te verstouwen aan een extra speaker. Standaard keuze in dit geval is de Trace Elliot 1153T (een 15" cabinet met een extra tweeter). Nu de vraag: Wat gebeurt er als ik er een speaker van 350 Watt aanhang (zoals bijvoorbeeld een Eden 210XLT)?
Gebruikersavatar
Zubbie
Berichten: 300
Lid geworden op: 11 jul 2004, 00:00

Bericht door Zubbie »

BZZZZT rookgordijn?? :P

nee serieus :P
Fender JB75-105US/L CIJ
Yamaha BBN5L II
Ibanez GSR200L
ND Customized Cyclone
BCB Bass of Spades

Ashdown MAG115-300
Gebruikersavatar
JayJay
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jul 2004, 17:49

Bericht door JayJay »

Wat ik bedoel: komt de Eden kast nog wel uit de verf als je er te weinig vermogen in stopt? En gaan de verhoudingen (qua volume) niet scheef?
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Dat lijkt me sterk. Je gebruikt alleen je cabinet niet volledig, ik weet niet of cabs (of in het bijzonder eden cabs) beter klinken als ze meer belast worden!?
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Het zijn niet de watts die tellen, maar de totale impedantie.

Klinkt raar, maar je kunt beter een versterker hebben die meer aankan dan je speakers dan andersom. Een versterker met te weinig vermogen zal eerder vervormen en zal geen sinussen meer vormen, maar hoekige golven. Met als gevolg dat de conussen van speakers niet meer soepel bewegen maar enkel in hun uiterste standen zullen stilstaan. Op die momenten wordt alle energie omgezet in warmte (ipv beweging) en blaas je met een te kleine versterker de grootste speakers op.

Zorg dat je met je extra cabinet niet onder de minimale impedante komt (want dan blaas je je eindtrap er uit). Als je er een speaker aanhangt (komt ie serieel of parallel?) kan de impedantie veranderen. Als je 'm parallel schakelt, gaat de impedantie omlaag en zal de eindtrap meer vermogen leveren dan met maar één speaker. Een versterker heeft een vast vermogen bij een vaste impedantie. Verander je de weerstand, dan verander je de stroom, dan verander je het vermogen.

Voorbeeld: Mijn versterker levert 500 Watt bij 2 ohm. Ik heb er nu een cabinetje van 8 ohm aan hangen, dan levert de versterker door de grotere weerstand dus minder vermogen.

Het aantal watts van een speaker zegt HELEMAAL niks over het feit of je 'm er aan kunt hangen. Het zegt alleen maar over wat íe maximaal aankan alvorens te gaan vervormen. Te vaak over de max heenkomen is uiteraard schadelijk, maar als jij je versterker aanzet levert deze niet voortdurend hetzelfde vermogen. Als je 0 geluid maakt, komt er 0 watt uit je versterker.


KORTOM:
- Je kunt er alles aan hangen zolang je de de voortrap en eindtrap van je versterker maar niet overstuurt en zo je speakers opblaast.
- Je kunt er alles aanhangen zolang je niet onder je minimale impedantie komt.
- Je kunt beter speakers er aan hangen van iets minder vermogen dan de versterker, omdat je bij een beetje vermogen je volume kunt terugdraaien en dan niet je speakers opblaast. De vervorming komt dan uit je speakers en niet uit je versterker.
- Je wilt ook graag dat beide speakers een gelijke impedantie hebben, zodat het vermogen gelijk over de speakers wordt verdeeld.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Goed verhaal ropstop!

Kan dit gekopieerd worden naar "Tips & tricks"?
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Wat mij betreft wel, maar ik kan me voorstellen dat mensen er nog wel wat aan toe te voegen hebben.
Ja toch?
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

volgens mij speelt de gevoeligheid van de speakers ook een rol. als je namelijk twee cabinets hebt die allebei even veel vermogen krijgen maar de ene heeft een grotere gevoeligheid dan de ander zal die logischerwijs harder klinken. de vraag is dan weer wat voor soort speakerconfiguratie je per cabinet hebt. als je bijvoorbeeld een 4x10" en een 2x10" aan 1 versterker hangt, maar de 2x10" heeft een grotere gevoeligheid dan de 4x10" zal er geen of nauwelijks verschil in volume zijn; de 4x10" verplaatst weliswaar meer lucht, maar dit wordt gecompenseerd door de gevoeligere 2x10". hier zou je dus ook allemaal weer rekening mee moeten houden bij de keuze van een kabinet dus misschien is het toch het makkelijkst om die standaard 1153t eraan te hangen... :wink: :roll:
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Euh, in wat druk je die gevoeligheid uit?

Heb je het niet toevallig ook over de impedantie? Als je twee cabinetjes parallel aansluit, waarvan 1 met de impedantie van 4 ohm en de andere met een impedantie van 8 ohm, heb je een vervangings weerstand van 1/(1/4+1/8)=2,7 ohm (weet je nog? 1/Rv=1/R1+1/R2+etc...)

Je versterker zal dan zijn vermogen leveren op een impedantie van 2,7 ohm.

Omdat de impedanties verschillen zullen beide cabinetjes niet een gelijke verdeling van het totale vermogen krijgen. Het cabinetje van 4 ohm zal dan meer krijgen dan het cabinetje van 8 ohm. Lijkt me logisch.

Ik vind de term "gevoeligheid" een beetje raar.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Gevoeligheid wordt geloof ik SPL (Sound Pressure Level??) genoemd. Op de site van Ashdown staat bijvoorbeeld "101dB 1W @ 1m". 1 Watt vermogen levert een geluidsdruk van 101dB op een afstand van 1 meter.

Hoe meer dB per W, hoe efficienter (gevoeliger) de speaker.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

dB is altijd gemeten op een afstand van 1 meter. Dat zit in de definitie van deciBel.
Ja toch?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ropstop schreef:dB is altijd gemeten op een afstand van 1 meter. Dat zit in de definitie van deciBel.
niet waar


en wat Venomer zegt is btw wel waar.

zo 8)
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

The decibel is a "dimensionless unit" (like percent) that is a measure of ratios on a logarithmic scale. Usually, it is ten times the base-10 logarithm of the ratio. It's not an SI unit, although the International Committee for Weights and Measures (CIPM) has recommended its inclusion in the SI system.


de decibel is zoals je leest zelfs dimensieloos.

lees de rest op: https://www.wordiq.com/definition/Decibel

EDIT/TOEVOEGING:
All dBSPL values of noise sources need the distance of the measurement. When that is forgotten the given value is really useless.
Laatst gewijzigd door RobertoEDB605 op 27 sep 2004, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik zien het!
Ja toch?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

ropstop schreef:'...Klinkt raar, maar je kunt beter een versterker hebben die meer aankan dan je speakers dan andersom. Een versterker met te weinig vermogen zal eerder vervormen en zal geen sinussen meer vormen, maar hoekige golven. Met als gevolg dat de conussen van speakers niet meer soepel bewegen maar enkel in hun uiterste standen zullen stilstaan. Op die momenten wordt alle energie omgezet in warmte (ipv beweging) en blaas je met een te kleine versterker de grootste speakers op...'
Kiss my bloody white ass.

Wel eens een leuk slapperdeslap nootje liggen pompen met een versterker die zijn hand niet omdraait vor een piek van 1000W of hoger terwijl je speakertje maar 450 aankan? Vergeet je speakertje dan maar weer eens opnieuw sparen, zoals je voor je vorige speakertje ook hebt gedaan.

Omgekeerd is niets mis mee...(speaker dus groter dan je amp) maar je moet alleen zorgen dat je versterker genoeg vermogen heeft voor de beoogde situatie (bvb een optreden of repeteren) en níet dat het vermogen over dat van de speaker heen gaat. Dat is nogal een verschil waar je hier te makkelijk over heen loopt en wat onze beste Trace gebruiker geld kan gaan kosten.
Omdat de impedanties verschillen zullen beide cabinetjes niet een gelijke verdeling van het totale vermogen krijgen. Het cabinetje van 4 ohm zal dan meer krijgen dan het cabinetje van 8 ohm. Lijkt me logisch.
Wat betreft die weerstand waar de Trace van toepassing op is. Stel je voor dat er 4.10" speaker in de combo zitten (is het niet 4.8" in die Trace?) en die een gezamenlijke weerstand van 4 ohm hebben -dus een bepaald vermogen over 4 conussen hebt staan- en je een cabje van 8 ohm dan aansluit (dus twee keer zo weinig energie daarnaar toe!) ben je per conus voor een aangesloten 2.10" netto dus exact evenveel vermogen rijker dan bij die al aangesloten 4.10". Dus zijn die dingen in dat geval qua vermogen hetzelfde bedeeld...en zijn ze evenluid, afgezien van de hoeveelheid kastrespons..blabla... (maar dat is gewoon trial and error als je het mij vraagt)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Plaats reactie