15" / 2.10" / 4.10" >>pro-contra?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

15" / 2.10" / 4.10" >>pro-contra?

Bericht door Madame Clapotis »

Hallo,

ik ben dus nog steeds aan het kijken naar basversterkers; en een van de vragen waar ik nog mee zit is welke/aantal speakers welk resultaat geeft.
Ik geef nvoorbeeld uit de Ashdown MAGserie: daar heb je eigenlijk 3 keer "dezelfde" versterker, maar dan in een uitvoering met 1x 15" , één met 2x 10" en één met 4x 10". Ze zullen alleszins geen identiek geluid hebben, niet?...
Ik las hierover al verschillende dingen in verschillende topics:
"Een 15" geeft de lage tonen veel meer (mooier) weer."
"Ik heb al 2.10 gehoord die mínstens evenveel geven als één 15."
"Twijfel je nog? Je buren zullen alleszins blijer zijn als je de 210 neemt ipv de 15!"

etc....
Kan iemand me hier nog andere (meer specifieke?) dingen over vertellen?
Bedankt!
Gebruikersavatar
Wootels
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:36

Bericht door Wootels »

De diameter van de speaker heeft inderdaad invloed op je geluid. Grof gezegd krijg je met een kleine speaker meer definitie in het geluid maar een minder goede weergave van laag en met een grote speaker is het precies omgekeerd. Zelf zou ik eerst een ...x10 cab kopen om er daarna nog eens een 1x15 onder te zetten voor dat extra beetje laag, maar dat hangt natuurlijk ook van je eigen smaak af. Ik denk niet dat je erg veel aan een losse 1x15 gaat hebben.

Het aantal speaker die een cab bevat heeft weer invloed op het volume dat eruit komt aangezien het speaker oppervlak een stuk groter is. Ook trekt een 4x10 bijvoorbeeld een hoger wattage als bijvoorbeeld een 2x10. De vraag is alleen of je het ook nodig hebt. Ik heb op dit moment zelf een 4x10 en een 1x15 (samen trekken ze iets rond de 600 watt) onder een 300 watt versterkertje staan, maar ik ben er over aan het nadenken om die 4x10 te verkopen en van het geld een 2x10 te kopen. Bespaart me een hoop gesjouw en volgens mij is het nog beter voor de versterker ook.

Het nadeel van een 15" speaker (of de wat meer exotische 18") is dat ze een beetje als subwoofer fungeren en soms behoorlijk door muren kunnen doordreunen. Vandaar die opmerking over de buren. :wink:
Spulletjes:

Epiphone Thunderbird IV
Sandberg California PJ

Ashdown MAG 300H
Ashdown MAG 410T Deep
Ashdown MAG 115 Deep
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

210

Pro:
- Handig en lichter
- perfect voor repetities indien je 'm ergens opzet
- directe sound

Contra:
- mist diepte
- niet als stand alone inzetbaar
- mist veel laag

410
Pro:
- veel druk
- diepe sound op korte afstand
- full range (basreflex toch)
- meestal in 4 ohm verkrijgbaar (stand alone)
- perfect voor stand alone gebruik indien basreflex en 4 ohm

Contra:
- Gewicht door 4 magneten
- mist de knor van een 15"
- mist het echte sublaag

115
Pro:
- lekkere knor
- diepe sound
- lichter dan een 410 door één magneet
- hoorbaar op grote afstand
- perfect als stand alone inzetbaar

Contra:
- hoorbaar op grote aftand
- niet fullrange tenzij een tweeter aanwezig is

Dit is uiteraard MIJN opinie.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Ik heb zelf een Ashdown 4x10 cab, en waarom?
Omdat ik graag een geluid heb met genoeg definitie en met heel wat mid's in. Dus daarom viel een 1x15 al af. En de 2x10 viel af omdat die toch wat laag mist t.o.v. die 4x10 (die is ported) en omdat de 4x10 efficienter is, en een groter speakeroppervlak heeft (dus luider is).
Gear:
Dean Metalman V
Richwood P-bass (met Fender Prodigy '91 element van FC in)
Harley Benton jazz kopie

LAB series L4
Ashdown MAG 410T
christiaan_01
Berichten: 883
Lid geworden op: 17 mei 2007, 15:22

Bericht door christiaan_01 »

Dus je kan simpelweg het beste gaan voor een 4*10 + 1*15 :D

Ik ben ook van plan ashdown mag te kopen.. twordt of de 2*10, of 4*10. Wat is het best, als je hem alleen als monitor op groot podium gebruikt, en dan met een DI naar de PA?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

Niemand een 12"???

Worden steeds meer gebruikt en vullen perfect de ruimte tussen de 2x10 en 1x15 op. Twee 1x12 kastjes geven beter laag weer dan een 4x10.
Bijna alle technisch innovatieve merken voeren 1x12 kastjes, doorgaans met neodymium speakers.
Voordelen:
Goede definitie, prima laagweergave, compact formaat en licht van gewicht.
Check bijvoorbeeld:
BagEnd, Schroeder, Ebs, Hevos, Eden, Aguilar, Markbass (deze 1x12 won de award voor beste basscabinet op de afgelopen Frankfurter Musikmesse), Bergantino, Glockenklang, Epifani, Vanderkley...

Een 1x12 kastje voor thuis, oefenen en kleinere gigs, twee 1x12 kastjes voor de grotere gigs of hardere bands en ook jouw rugpijn verdwijnt als sneeuw voor de zon!

(En/of doe 'ns wat aan krachttraining, slapjanussen!) :)
Gebruikersavatar
Pedulla
Berichten: 753
Lid geworden op: 29 dec 2003, 14:30

Bericht door Pedulla »

Ik ben zelf fan van de combinatie 2*10 plus 1*15. Beste van 2 werelden maar niet zo verrekte zwaar en groot om te vervoeren.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26364
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Hier ook de combi 210/115.
Ik heb mijn ABM's al bijna 7 jaar en die set bevalt me nog steeds prima.
@Christiaan_01: een enkele MAG 210 lijkt me aan de magere kant voor de situatie die je schetst ("groot podium"). Een 410 lijkt me in zo'n geval al een betere keus.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Twee nuances op het verhaal van MadMac: ik vind 10" speakers (2x10 en 4x10 dus) juist meer 'knorren', omdat die veel beter het geluid van mn bas 'volgen'. Een 15" speaker klinkt vaak al snel vaag en wollig.
En een 2x10 kan best in zn eentje bruikbaar zijn, dat ligt enorm aan de toepassing. Met bandrepetitie gebruik ik altijd de 2x10 en mn buizentop en dat is voldoende. Er zijn ook zeer goede 2x10's op de markt die qua diepte e.d. zeeeeker niet onder doen voor menig 15", zoals de Eden 210xlt bijvoorbeeld.

Maar een 15" is inderdaad vooral op afstand hoorbaar en dat kan heel lastig zijn. Het effect dat je hele band je smeekt of je zachter mag, terwijl jij je juist afvraagt waarom je geen noot van je eigen spel hebt kunnen onderscheiden... :wink:
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Ahaaahaah, wel ik krijg er al heel wat meer zicht op :D .

Maarrr, ik zou het nu willen hebben over combo's. Als 15 (neen, 16:d)-jarige is mn budget namelijk niet zo gigantisch. Punt voor mij is dus dat ik waarschijnlijk werkelijk zal moeten kiezen tussen de 15'en en 10'en etc... Met de centjes die ik nu heb kan ik me nog niet zomaar een head + 4x10/2x10 + 1x15cab veroorloven.
(brengt me trouwens op nog een vraag: wat zijn de prijsverschillen tussen al deze mooie mogelijkheden?)

Misschien ook nog n aandachtspuntje: ik ga graag nogal eens de hoogte in met ietwat snellere riffs (>wilt zeggen dat de 15" als enige speaker niet aan te raden is voor in de band?).

Ennn.. Ik weet niet of het mogelijk is, maar dat is nou net mijn vraag: Stel dat ik nu een combo 4x10 koop, kan ik daar dan later (wanneer de spaarpot weer wat aangevet is) als aanvulling nog een 1x15 onderzetten of niet (en zoja, is dit aan te raden?) of zal ik me een volledige nieuwe cominatie moeten aanschaffen?
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7361
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

WouterN schreef: Maar een 15" is inderdaad vooral op afstand hoorbaar en dat kan heel lastig zijn. Het effect dat je hele band je smeekt of je zachter mag, terwijl jij je juist afvraagt waarom je geen noot van je eigen spel hebt kunnen onderscheiden... :wink:
Het scheelt al heel wat als iedereen tegenover in plaats van naast zn speakers gaat staan. Vooral gitaristen dienen m.i. hun volle eigen laag voor de kiezen te krijgen. Recht op de oren gericht dusch.
Gebruikersavatar
Wootels
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:36

Bericht door Wootels »

Als moet kiezen tussen een 4x10 of een 1x15 zou ik zeker eerst voor de 4x10 gaan. Je hoort jezelf een stuk duidelijker en het publiek waarschijnlijk ook.

Ik weet niet zeker of je op je combo'tje nog een aparte speaker kan aansluiten. Het lijkt me niet omdat een combo gemaakt is als een vaste set en als je daar nog een speaker op wilt aansluiten kom je waarschijnlijk in de problemen met de ohmpjes. Denk dat je veel beter gewoon kan gaan voor een losse top en speakers, staat nog een stuk toffer ook. :wink:
Laatst gewijzigd door Wootels op 23 sep 2007, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Spulletjes:

Epiphone Thunderbird IV
Sandberg California PJ

Ashdown MAG 300H
Ashdown MAG 410T Deep
Ashdown MAG 115 Deep
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

het publiek hoort je idd beter met een 15", maar je gaat jezelf juist niet beter horen tov 10" speakers.
de MAG-series combo's kun je een extra cabinet op aansluiten.
Gebruikersavatar
Wootels
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:36

Bericht door Wootels »

Oeps, mijn fout. Ik bedoelde dat ik eerst voor de 4x10 zou gaan. :oops:
Heb m'n post gelijk even ge-edit!

Maare, ik dacht altijd dat het publiek een 1x15 beter zou horen dan jezelf doet, maar dat een 4x10 alsnog een stukje duidelijker klinkt voor het publiek dan die 1x15. Of zit ik nu fout?
Spulletjes:

Epiphone Thunderbird IV
Sandberg California PJ

Ashdown MAG 300H
Ashdown MAG 410T Deep
Ashdown MAG 115 Deep
Gebruikersavatar
Dees
Berichten: 360
Lid geworden op: 07 mei 2005, 16:37

Bericht door Dees »

Niets van publiek aantrekken, op grotere gigs is er toch altijd een pa. Ik heb er mij nooit zorgen om gemaakt en nooit negatieve commentaren gehad op het geluid.
4x10 allemaal goed en wel, maar het is heel zwaar en log, ook iets om rekening mee te houden.
Plaats reactie