zijn gitaarversterkers even bruikbaar?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
bronco
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2006, 13:12

zijn gitaarversterkers even bruikbaar?

Bericht door bronco »

hey hallo goeiemiddag

in mijn quest voor mijn ideale amp vraag ik me af of een gitaarversterker goed bruikbaar is als basversterking (is er merkbaar verschil in laag?)
is het ook gezond voor een gitaarversterker er een bas door te halen of maakt dat niet uit?

het zou een top moeten worden bovenop mijn knoert van een 18inch london city cabinet
fender precision '62 RI & peavey centurion head en cab
Gebruikersavatar
robinh00d
Berichten: 604
Lid geworden op: 27 jun 2007, 13:31

Bericht door robinh00d »

Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat algemeen bekend is: NIET DOEN!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

kan prima, zolang je maar geen hoge volumes door gitaarspeakers jaagt. vooral buizen gitaarversterkers kunnen hele mooie sounds geven voor bass. kan idd wel zijn dat je wat laagverlies hebt.
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: zijn gitaarversterkers even bruikbaar?

Bericht door Niels »

bronco schreef:het zou een top moeten worden bovenop mijn knoert van een 18inch london city cabinet
Gewoon uitproberen en kijken hoe het klinkt! Een gitaarversterker sloop je niet door er bas over te spelen, gitaarspeakers wél als je op hogere volumes gaat spelen.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Interessant.....

Ik neem aan dat je nog steeds een (gitaar)-versterker moet hebben met veel vermogen om jezelf een beetje hoorbaar te maken?
Dus geen 60 wattertje?

Ga ik denk ik ook ns proberen. Kijken wat een marshall jcm doet over een ampeg 15"
Ik ben benieuwd wat de overdive doet :twisted:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
robinh00d
Berichten: 604
Lid geworden op: 27 jun 2007, 13:31

Re: zijn gitaarversterkers even bruikbaar?

Bericht door robinh00d »

^Ik was even in de war met gitaarspeakers :oops: , maar:
bronco schreef:in mijn quest voor mijn ideale amp ...
... zou ik toch voor een basverterker kiezen.
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

rensbass schreef:Ik ben benieuwd wat de overdive doet :twisted:
Scheuren als een gek! :twisted:

Ik heb ooit eens mijn bas ingeplugd in de WARP7 die in ons repetitiehok staat, dat was niet normaal!
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
dejohan

Bericht door dejohan »

Gaat idd perfect als je bass speakers gebruikt.
Fender buizenamps met een goeie cab eronder zijn hemels als je een vintage geluid zoekt.
Een Dual Showman bijvoorbeeld wordt regelmatig als basamp gebruikt.

Ik heb trouwens nog een tijd op een Fender Hot Rod Deluxe gespeeld, is zowat de meest courante hedendaagse fender buizenamp, en in samenwerking met een 15 inchcab (en na goed biassen) klonk dat geweldig. Ding was 40 watt en kwam een beetje te kort in het sublaag, maar ik kwam daar wel mee weg op optredens.

Nu speel ik op een ouwe buizen Bassman 135, ok dat is een basversterker, maar ik speel over het gitaarkanaal (andere bassisten die ik ken doen dat trouwens ook), en niet over het baskanaal. Geeft al het laag wat je maar wenst.
En qua volume: Een 100 watt fender buizenamp met twee cabs is écht luid hoor, ik zet de mijne nooit hoger dan 5 op echt grote optredens, zelfs openlucht, dat moet voldoende zijn mocht je band geen zware metal ofzo spelen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Eq

Bericht door Wiro »

Een nadeel is wel dat de toonregeling van een giraarversterker voor een bas op ietwat 'vreemde' frequenties werkt.....
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

ik oefen altijd op mijn ibanez gitaarversterkertje... vette distortion
de speaker in die combo is getuned voor 7string gitaren, dus hij kan wel wat bass aan. Ben er wel voorzichtig mee.
Gebruikersavatar
fantastik_badr
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

Bericht door fantastik_badr »

Gitaartop die over een bass-cab gaat kan makkelijk en klinkt ook (in de goede combinatie) super!!

Ik heb zelf een hele tijd gespeeld over een Hiwatt Custom 100 DR-103 uit de 70's, nou, een sound to die for!! Die heb ik verkozen boven een Ampeg V4BH uit '76.
Je moet uiteraard houden van een "vies" randje :wink:
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

fantastik_badr schreef:Gitaartop die over een bass-cab gaat kan makkelijk en klinkt ook (in de goede combinatie) super!!
Andersom is alleen niet aan te raden ;)
Gebruikersavatar
fantastik_badr
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

Bericht door fantastik_badr »

Jerry schreef:
fantastik_badr schreef:Gitaartop die over een bass-cab gaat kan makkelijk en klinkt ook (in de goede combinatie) super!!
Andersom is alleen niet aan te raden ;)
Dat raad ik ook niet aan.. Ik ga er van uit dat iemand die ik advies geef gewoon begrijp wat ik zeg :wink:
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Ik heb laatst nog even gebast over de Sovtek mig60 top van 1 van de gitaristen. 60 watt buizentop, clean bleef het niet maar wel keihard en heel veel laag! De sound vond ik niet heel mooi maar in principe kan het... ow ja wel over mijn bascab.

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22622
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De debuut (en beste) cd van Level 42 (met Love Games enz..) werd opgenomen met de bas versterkt door twee Roland Jazz Chorus gitaarversterkers en die klank vind ik nog altijd Mark King's beste :)
what fools these mortals be
Plaats reactie