Hoe versterk je je bas uit..?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Hoe versterk je je bas uit..?

Bericht door Bassfreak »

Ik doe het tot nu toe altijd van uit de DI van mijn amp, en op mijn vroegere amp de line out. Ook wel eens mensen gezien met een Mic ervoor, wat is het verschil in geluid..?

groeten, Erik
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Lijkt me dat een goede microfoon ook de eventuele kleuring van je speakers weergeeft.. maar ik heb m'n bas nog nooit zo uitversterkt eigenlijk.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

DI out is een mooier (gebalanceerder, dynamischer... dus duidelijker) signaal voor het mengpaneel dan je line-out. Das meestal een niet echt briljant geluid. Veelal geleverd op bvb ook gitaarversterkers, maar niemand gebruikt dat.

Je DI is wel een signaal wat direct uit je versterker komt, dus is ie nog niet door je speakers gegaan. Een geluidsman houdt daar wel van... geen last van omgevingsgeluiden via een microfoontje en als je niet aan je preamp zit, dan lekker een constant signaal. Als je echter graag het geluid van je speakers wel graag wilt horen (omdat je dat echt een extra vindt tov het ampgeluid) dan kun je er een mic voor hangen... met het genoemde nadeel van omgevingsgeluid en feedback. Meestal is dat nogal verwaarloosbaar lijkt me, omdat het basgeluid vele malen harder in de mic wordt gejaagd (hij zit er maar een paar centimeter vanaf immers) dan een snare die meetrilt... DI is toch best ideaal. Geluidsmensen worden daar blij van.

En blije geluidslui is toch wel wat bassisten willen. :D
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Mooi.. :)
Ik ga denkik vanmiddag even langs de gitarist uit mijn band, die heeft ongeveer een home studio, ga ik dan ff alles proberen en testen hoe het klinkt... :D

Als de line out zo ongeschikt is, waarom dit die er dan op, of is ie (ook) voor andere dingen gemaakt?

Groetjes Erik!

Aan alle mensen van de meeting: Hoe was het...?
Ik kon niet komen, ik moest spelen...
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Bassfreak schreef:Mooi.. :)

Als de line out zo ongeschikt is, waarom dit die er dan op, of is ie (ook) voor andere dingen gemaakt?
Is voor andere dingen, bijvoorbeeld profi effecten die op line-level werken.
We triple check evryhing.
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

speel meestal door D.I. maar eergistere heb ik eens via micro gewerkt... en mja mijn bevindingen ik opteer voor via mic... veel warmer geluid

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Als je bas via een DI loopt heb je minder invloed op je geluid. Als er een microfoon voor je amp wordt geplaatst wordt het geluid uitversterkt precies zoals het uit je amp komt (logisch). Zoals De Teng al zegt hebben geluidsmensen vaak voorkeur voor DI omdat ze het geluid dan beter kunnen controleren (er zijn natuurlijk genoeg bassisten, maar vooral gitaristen :wink: , die zichzelf tijdens een optreden veel te zacht vinden staan en eens even lekker een slinger aan de volumeknop geven). Als je echter precies het geluid wilt zoals het uit je amp komt, kun je beter met een microfoon werken.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Lazy B. schreef: Zoals De Teng al zegt hebben geluidsmensen vaak voorkeur voor DI omdat ze het geluid dan beter kunnen controleren (er zijn natuurlijk genoeg bassisten, maar vooral gitaristen :wink: , die zichzelf tijdens een optreden veel te zacht vinden staan en eens even lekker een slinger aan de volumeknop geven). ....
Als je dat met een DI doet aan je master is er niets aan de hand. Je blijft toch meestal wel met je Tengels (lol...) van je preamp af!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Yep. Ik heb meestal DI, post EQ welliswaar, en een mic voor de kleuring om erbij te draaien.

Als je gaat experimenteren in de studio met je maat, probeer veel te spelen met de plaatsing van de mic. Het is ongelooflijk wat een paar centimeterjes, nog wel minder zelfs, met je geluid kan doen.
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Ja mijn basleraar zei een keer dat je voor een goed geluid bij opnames het beste microfoon met DI kan combineren, zoals Wheezl. En dan wel zo: 1 mic vlak voor de versterker (idd met cm's klooien), 1 mic een paar meter verderop, en DI.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Equalizer schreef:Ja mijn basleraar zei een keer dat je voor een goed geluid bij opnames het beste microfoon met DI kan combineren, zoals Wheezl. En dan wel zo: 1 mic vlak voor de versterker (idd met cm's klooien), 1 mic een paar meter verderop, en DI.
Ik ging ervan uit dat we het over uitversterking bij optredens hadden...
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Jep.. sorry, dat was even terzijde.
Wheezl
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 okt 2003, 13:13

Bericht door Wheezl »

Well, die setup is goed voor zowel live als in de studio. In de studio kun je idd met nog meer mic's spelen. De Motherfed CD is op genomen met 1 DI, 1 mic op de 10" en 1 Mic recht op de tweeter. Diep en direct kwam werd van de DI gepakt, Warm en dik van de 10", en wat schel geknetter uit de tweeter.

Nogmaal, Mic plaatsen is essentieel. Als ie verkeerd staat doe je meer kwaad dan goed.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Ik doe wel eens allebei, dan gebruikt ie de mic naast de DI om erbij te mengen, dan heb je een mooi signaal, met een beetje sju van je speaker erbij, zogezegd
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Bassfreak
Berichten: 1247
Lid geworden op: 09 okt 2003, 21:58

Bericht door Bassfreak »

Ik heb net ff wat geexperimenteerd

En ik vond dat een combinatie van de DI op pre en een mic het beste klonk. De directe sound van de di levert helderheid, terwijl je mic onmeunig vet klinkt! Ik heb ook ondervonden dat de plaatsing veel verschil oplevert, als je hem op het midden van de speaker (conus toch...?) gericht hebt klinkt het veel vetter en ruiger dan als je hem meer naar buiten hebt zegmaar... wel heel gaaf mee te experimenteren... :D

Groeten, Erik
Plaats reactie