Ibanez SW-100 versus SWR LA 15

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Ibanez SW-100 versus SWR LA 15

Bericht door Thijzema »

Ik heb besloten om het sparen voor een opperdegelijk rig met megaveel watts maar ff uit te stellen en voorlopig een (degelijke) combo aan te schaffen met een voldoende aantal watt (ik weet uit ervaring dat ik aan een 80 watt basversterker genoeg heb). Nou zijn er twee versterkers waar ik naar aan het kijken ben, uit de titel kun je wel halen welke :D
Nou is mijn vraag aan jullie of jullie:
- ervaring hebben met 1 van deze twee versterkers, zoja... wat is je oordeel
- welke versterker jullie zouden nemen, en waarom.

het zijn allebei 15" 100 watt versterkers met tweeter. De SWR heeft een beperkte EQ (bas,midden,treble), de Ibanez heeft een uitgebreidere EQ en heeft een kickbackmogelijkheid.

tot nu toe heb ik altijd over een trace elliot blx-80 gespeeld (van onze drummer, bast zelf ook), en daarmee ben ik altijd goed te horen. Het geluid van deze versterker vind ik alleen niet echt mooi (iets te veel punch). Ik neem aan dat ik met een 100 watt dan ook wel genoeg heb!?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

wat zijn de prijzen van de twee versterkers Thijzema? Verder is 't denk ik vrij moeilijk te beoordelen voor ons hoeveel watt je nodig hebt tijdens je repetitie. Als 80 watt genoeg is dan zal 100 ook wel genoeg zijn... Ik weet voor mezelf in ieder geval dat ik mijn 500 watt amp bijna half open moet draaien om goed hoorbaar te zijn.

Maar mijn voorlopige advies: Mochten beide versterkers evenduur zijn dan zou ik voor de SWR gaan, is de Ibanez zoveel goedkoper (ik neem even aan dat de Ibanez goedkoper is) dat je van het verschil een avond goed opstap kunt, dan zou ik voor de Ibanez gaan.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ik weet zo niet waar ik ze het goedkoopst kan krijgen, maar bij feedback is de SWR 389,- en de Ibanez 399,-

P.S. als iemand een alternatiev weet (zelfde prijsklasse, ongeveer dezelfde specificaties), dan is dat natuurlijk ook welkom :D
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

what about EBS combo's of ashdown combo's?

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik zou aangezien dat het toch een "tijdelijke" oplossing is, ook 'ns vragen bij wat muziekwinkels (gewoon allemaal afbellen) wat ze 2e hands hebben staan. Zo ben ik ook aan mijn oefenversterkertje gekomen (die heb ik in Weert gehaald bij Kollee Muziek)...
Misschien staat er wel ergens een mooie honderd-watter tussen!!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ashdown combo's heb ik ook aan gedacht... alleen schijnt het goedkopere spul wat minder te zijn. De MAG-serie schijnt prijs-kwaliteit ontzettend goed te zijn, maar ik heb zo toch mn twijfels bij een 300-watt combo voor slechts 500,- (in De), en ik hoor slechte dingen over de kasten van ashdown. Een combinatie van ashdown top (die ook niet extreem duur is) en een ander merk kast heb ik niet zo'n zin in, omdat dat toch wel weer een heel stuk duurder gaat worden.
EBS-combo's heb je volgens mij niet voor minder dan 1000 euro ofzo, in ieder geval zijn die krengen DUUR, wel heel degelijk spul... maar ik wil in de richting van 400 euro blijven

De Ibanez heeft trouwens ook een DI-output... iets wat de SWR niet heeft. De Ibanez heeft veel meer opties, uitgebreidere equalizer, DI-output, kickback mogelijkheid, maar ik moet ze allebei toch uitproberen. Maar ik ben ook benieuwd naar de mening van mijn mede-forumbezoekers.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Thijzema schreef:Ashdown combo's heb ik ook aan gedacht... alleen schijnt het goedkopere spul wat minder te zijn. De MAG-serie schijnt prijs-kwaliteit ontzettend goed te zijn, maar ik heb zo toch mn twijfels bij een 300-watt combo voor slechts 500,- (in De), en ik hoor slechte dingen over de kasten van ashdown. Een combinatie van ashdown top (die ook niet extreem duur is) en een ander merk kast heb ik niet zo'n zin in, omdat dat toch wel weer een heel stuk duurder gaat worden.
EBS-combo's heb je volgens mij niet voor minder dan 1000 euro ofzo, in ieder geval zijn die krengen DUUR, wel heel degelijk spul... maar ik wil in de richting van 400 euro blijven

De Ibanez heeft trouwens ook een DI-output... iets wat de SWR niet heeft. De Ibanez heeft veel meer opties, uitgebreidere equalizer, DI-output, kickback mogelijkheid, maar ik moet ze allebei toch uitproberen. Maar ik ben ook benieuwd naar de mening van mijn mede-forumbezoekers.
een eigen DI is btw wel vét handig als je gaat giggen, want dan kun je zelf aan je EQ zitten zoals hij in de zaal te horen is. Nooit meer die irritatie van die doffe "alleen-de-laagste-tonen-zitten-er-nog-in" sound 8) .
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Irma
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2004, 22:22

Bericht door Irma »

Ten eerste raad ik je aan om ze beiden uit te proberen. Het blijft vaak toch een persoonlijke keuze.
Daarnaast is het inderdaad een goed idee om te kijken of je hem niet ergens tweedehands kunt vinden.
En persoonlijk vind ik 100 watt wat(t) weinig. Ik vrees dat je over een half jaar dan weer op zoek bent naar iets zwaarders.
Succes met je beslissing. Laat ons nog even weten wat het is geworden.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Op het aantal watts valt niet te vertrouwen... het gaat ook om speaker-efficiëntie bijvoorbeeld.

Tweedehands is natuurlijk de beste optie, maar als je dit liever niet doet en vast zit op deze 2 combo's, ga ze dan testen.

Het gaat niet om hoeveel knopjes erop zitten, maar of je er een goed geluid uit kan halen en het hard genoeg gaat.

Een eigen DI voorkomt niet dat een geluidsman er later altijd nog een rommeltje van kan maken, maar het is wel ontzettend makkelijk voor je eigen opname's. Mocht je voor de SWR gaan, dan kan je ook een DI in een apart kastje kopen. Deze zijn doorgaans beter, maar kosten weer €40.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

t lijkt misschien weinig, maar ik denk aan 100 watt toch echt genoeg te hebben. Bij de repetities heb ik een 80 watt versterker slechts voor de helft open staan en dan ben ik goed te horen en we spelen toch niet echt zacht (de zangeres is meestal slecht te horen, en die kan niet harder want dan begint de hele zooi te piepen).
Ik ben natuurlijk van plan om ze allebei uit te proberen, Feedback heeft beide versterkers, en ze hebben ook de ashdown mag 115 die ik toch wel aan het lijstje wil toevoegen (gezien de 300 watt, mocht ik ooit te weinig hebben) verder ben ik nog aan het kijken naar de Warwick sweet 15, en eigenlijk alles wat ik tegenkom wat 15" is, min. 100 watt heeft en in de richting van 400 a 500 euro kost.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ik kan er eigenlijk weinig meer over zeggen: niet te lang lullen, en gewoon uit gaan proberen die zooi! Dan kies je degene die het beste klinkt en daarbij ook genoeg volume kan produceren 8)
Verder neem je als secundaire eisen nog wat dingetjes mee als een DI, uitgebreidere EQ e.d.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Philip
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2004, 15:54

Bericht door Philip »

Ik zou doorsparen en voor een 4x10 gaan. Dat geluid is gewoon zoveel beter (vind ik). Ligt er natuurlijk wel een beetje aan watvoor muziek je maakt
maar in het algemeen is een 4x10 echt wel beter. Het kost wat meer maar je krijgt er ook veel voor terug. Ik heb een jaartje terug ook mn 15" ingeruild voor een swr 4x10. Stukken beter! Ik zou zeggen ga naar een zaak en zet ze is naast elkaar, kijk dan of je het het je geld waard is.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

heej philip xie dat je uit goirle komt 8)

daar weet ik ook aardig de weg :offtopic: :offtopic:
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Philip
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2004, 15:54

Bericht door Philip »

Heej Roberto xie dat je uit eindhoven komt :shock:

Ik weet daar ook wel de winkelstraat te vinden. :offtopic: :offtopic:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Philip schreef:Heej Roberto xie dat je uit eindhoven komt :shock:

Ik weet daar ook wel de winkelstraat te vinden. :offtopic: :offtopic:
:wink: neej, m'n familie woont in goirle, vandaar.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie