Speakerkasten in garage schadelijk voor speakers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
duim-a-lot
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 nov 2004, 10:23

Speakerkasten in garage schadelijk voor speakers?

Bericht door duim-a-lot »

Om niet telkens trappen op en af te moeten met mijn speakerkasten heb ik het idee om ze in de garage (waar de auto ook staat) neer te zetten en thuis over een klein combo te spelen,
maar in die garage zit dus geen verwarming en de atmosfeer (luchtvochtigheid, temperatuur) in de garage is behoorlijk afhankelijk van het weer.
Is kou tot zeg maar max. -10 graden celcius schadelijk voor speakers of andere onderdelen? En 's zomers? 35 a 40 graden, is dat niet te heftig?
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

kweenie, maar ik doe het al jaren zo.

Mijn Baskast staat altijd in de garage, (nog) geen problemen mee gehad.
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Bericht door Trigger »

Het verhaal wat ik heb gehoord is: Deze temperaturen zijn schadelijk voor je speakers, dat klopt ja. De cone kan zachter - en dus minder strak - worden, waardoor je sound minder helder zal worden.
Echter, ik heb mijn speakerkasten al jaren in onze bandbus staan en die is niet veel beter dan een garage qua temperatuur en vochtigheid... Ik heb het idee dat de aantasting van je cone flink wat jaren (stuk of tien?) nodig heeft, en dan zal het nog steeds niet echt erg zijn denk ik. Overigens denk ik dat vochtigheid erger is dan temperatuurswisselingen, dus zolang de garage niet lekt en het cabinet in een flightcase zit zal het zo'n vaart niet lopen... denk ik.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik doe het ook altijd zo.
Wat ik echter wel merk is dat het in de winter eventjes duurt voordat het zaakje aan de praat is en er geluid uitkomt...
Sindsdien wikkel ik alles in slaapzakken en lijkt het wel iets beter te gaan.
Ik denk dat je je idd eerder zorgen moet maken over de vochtigheid, ik kan me zo voorstellen dat een vochtige garage wel killing is.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

de speakers: is niet heel erg van invloed; echter, alle metalen onderdelen zullen sneller roesten, dat wel, en door temperatuur verschillen krijg je condens op en in de aperatuur als je van koud naar warm gaat, maar dat is slechter voor een amp dan voor een speaker.
let's JayDee !
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

superbas42 schreef:de speakers: is niet heel erg van invloed; echter, alle metalen onderdelen zullen sneller roesten, dat wel, en door temperatuur verschillen krijg je condens op en in de aperatuur als je van koud naar warm gaat, maar dat is slechter voor een amp dan voor een speaker.
een combinatie van kou en luchtvochtigheid heeft niet zo veel invloed op het roesten. Door de luchtvochtigheid zou je denken dat het eerder gaat roesten, maar de temperatuur is een belangrijkere factor; hoe lager de temperatuur hoe minder kans op roest (deze week nog met scheikunde behandeld). Als het in de zomer heel erg vochtig is, dan zou ik wel oppassen, want dan is het dubbelop; hogere concentratie zuurstof en water + hogere temperatuur.
Plaats reactie