Ohm, watts, cabinets, amps thingy

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Ohm, watts, cabinets, amps thingy

Bericht door UP-B »

beste mensen

ik wil een beetje aan uitbreiding doen en ben van plan om bij mijn 4*10 nog een 2*10 bij te steken...

nu mijn 4*10 = 600watt (8ohm)
en die 2*10 = 400watt (8ohm)

ik heb een hartke 5500 en die is 500watt op 4ohm en 350 op 8ohm
ik heb wel 2outputs op die head die allebei gemarkeerd staan als 8ohm outputs...

nu mijn vraag die 2*10 in combinatie met 4*10 word 4ohm dus run ik op 500watt met mijn amp... blaas ik dan mijn 2*10 (400watt) dan niet op??

Bert

mss is dit wel iets voor wilbert...hij is de man voor zulke zaken

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Nee, want je blaast de helft maar door elke speaker. 250W dus.

Mocht de situatie zo zijn dat je iets meer door je speakers jaagt dan ze zouden kunnen hebben (dus jouw aangenomen situatie) is er nog niet echt een probleem. Het volle vermogen komt maar af en toe in een piek door de speaker en dat kan ie heus wel hebben.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Precies, en wanneer haal je dat max vermogen? Ik heb jaren met een HA3500 gespeeld en in de meeste situaties stond de buizenvoortrap op 6 en de master op hooguit 1,5. EQ niet of nauwelijks. (En dan iedereen, inclusief de PA-mensen maar klagen dat de bas zachter moet.... :roll: ). Dus de kans dat je onder normale omstandigheden, zelfs met een HA5500, je speakers beschadigt is niet zo groot, lijkt me.

EDIT: gebruik je XL of TP kasten? Ik wil niet zeggen dat je die TP's op zult blazen, maar de XL's kunnen wel degelijk meer aan en klinken ook veel beter. Er is op meer bezuinigd dan alleen het plaatmateriaal....
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

Hans58 schreef: EDIT: gebruik je XL of TP kasten? Ik wil niet zeggen dat je die TP's op zult blazen, maar de XL's kunnen wel degelijk meer aan en klinken ook veel beter. Er is op meer bezuinigd dan alleen het plaatmateriaal....
eerst en vooral al bedankt voor de reacties

ik ben een trouwe gebruiker van Warwick cabs..zij gebruiken eminence speakers...

maar nog een vraag je... preamp op 6 en master op1.5 :?
ik doe beide 6 - 6 en dan zaagt de pa nog dat ik harder moet :)
ok heb nu nieuwe bass dus momenteel weet ik het nog niet (als het iets met de bas te maken kan hebben he) maar ja tis maar om even te melden

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

UP-B schreef:
Hans58 schreef: EDIT: gebruik je XL of TP kasten? Ik wil niet zeggen dat je die TP's op zult blazen, maar de XL's kunnen wel degelijk meer aan en klinken ook veel beter. Er is op meer bezuinigd dan alleen het plaatmateriaal....
eerst en vooral al bedankt voor de reacties

ik ben een trouwe gebruiker van Warwick cabs..zij gebruiken eminence speakers...

maar nog een vraag je... preamp op 6 en master op1.5 :?
ik doe beide 6 - 6 en dan zaagt de pa nog dat ik harder moet :)
ok heb nu nieuwe bass dus momenteel weet ik het nog niet (als het iets met de bas te maken kan hebben he) maar ja tis maar om even te melden

Bert
Ik was er van uitgegaan dat je Hartke kasten gebruikte :oops:
En wat betreft de volume-instellingen: met mijn Precision kan ik in de regel voldoende uit de voeten met de genoemde afstelling.... Vorig jaar heb ik met mijn bluesbandje een voorprogramma van Normaal gedaan op hun podium, hun PA, maar met de eigen backline, en toen heb ik om mezelf wat beter te horen op zo'n groot opppervlak het volume iets opgeschroefd. Een paar jaar geleden op een groot buitenpodium als support van Golden Earring hetzelfde. Monitoring was werkelijk perfect en met de genoemde afstelling (nou ja, master op 2) kon ik alles overal horen (dat was overigens met de ESP Jazz waar toen nog EMG's in zaten)
Ik gebruik in geval van een PA als het kan overigens altijd de DI van de versterker zelf.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

hehe

maar zou het verstandig zijn om van 310 watt naar 250 x2 te gaan???

zal dit dan ook harder gaan klinken?

- de bedoeling om die 2x10 te kopen is voor op mijn kamer te kunnen bassen door mijn versterker. maar het zou ook leuk zijn moest ik die kunnen meenemen naar optredes. maar het zou nogal dom zijn dat er minder herrie door komt als ik deze zou aansluiten

Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Het lijkt me dat je met meer speakers (6x10 is best mooi) nog meer definitie in je geluid krijgt. En je hebt een set 10-inchers dan niet alleen onder je maar ook echt "achter" je, dus voor je eigen hoorbaarheid op het podium zal het ook beter zijn.
Het levert niet, zoals De Teng ook al zei, minder "herrie" op, maar met 4 ohm belast kan je top zijn maximale vermogen leveren.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Plaats reactie