knorren

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

Bogey schreef:
dombolo schreef: speelde bernard edwards niet op een precision ?( hij heeft in ieder geval good times opgenomen op een precision)
en een 410 geeft trouwens meer laag dan een 18 inch
toen jaco speelde was de 410 nog niet zo ontwikkeld als nu
ik denk dat dat meer de reden was waarom hij op een 18 speelde
die acoustic was toen gewoon een van de beste versterkers op de markt
later heeft hij trouwens op hartke 410xl gespeeld
sorry hoor maar bernie heeft zo goed als alles op een stinray gedaan, ken uw klassiekers (staat zelfs nog in de laatste bassplayer)! en 18 inch geeft duidelijk meer laag, een 4 x 10 geeft meer uppermid en hoog en een grotere speaker meer low en lowmid, leg het maareens naast elkaar.
ik heb ze naast elkaar gelegd,daarom zeg ik het ook!
ik dacht net hetzelfde maar heb door schade en schande moeten ondervinden dat het niet zo is!!(heeft me veel geld gekost)
ik heb ooit aan een deskundige gevraagd hoe dat kwam omdat ik het niet logisch vond en het heeft te maken dat 4 10 inch spakers meer oppervlakte verplaatsen dan een 18 inch
en bernard edwards zei zelf dat hij good times heeft opgenomen met een precision
ik vind trouwens een stingray ook een mooie knor hebben maar heb een lichte voorkeur voor een jazz-knor
found cheap strings
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

dombolo schreef:
Bogey schreef: sorry hoor maar bernie heeft zo goed als alles op een stinray gedaan, ken uw klassiekers (staat zelfs nog in de laatste bassplayer)! en 18 inch geeft duidelijk meer laag, een 4 x 10 geeft meer uppermid en hoog en een grotere speaker meer low en lowmid, leg het maareens naast elkaar.
ik heb ze naast elkaar gelegd,daarom zeg ik het ook!
ik dacht net hetzelfde maar heb door schade en schande moeten ondervinden dat het niet zo is!!(heeft me veel geld gekost)
ik heb ooit aan een deskundige gevraagd hoe dat kwam omdat ik het niet logisch vond en het heeft te maken dat 4 10 inch spakers meer oppervlakte verplaatsen dan een 18 inch
en bernard edwards zei zelf dat hij good times heeft opgenomen met een precision
ik vind trouwens een stingray ook een mooie knor hebben maar heb een lichte voorkeur voor een jazz-knor
Met welke kasten heb je dit verschil ondervonden dan?

Ik kan me voorstellen dat een BagEnd 4x10 in een kleine ruimte meer laag geeft dan een 1x18 in een te kleine kast van een vaag merk. Maar tot nu toe hebben 15" speakers mij altijd meer laag gegeven dan 4x10's.

Getest op: Hartke B90, SWR WM4x10T, SWR WM1x15T, Peavey 410TVX, Peavey 115BVX BW.
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

swr goliath en die 18 inch van swr,big bertha of zoiets
het is trouwens heel normaal dat die 410 meer bas geeft,
dat heeft niet alleen met het oppervlakteverlaatsing te maken
die 410 kasten hebben onzettend veel power
800 watt is niets bijzonder meer
en de meeste 15 of 18 inch kasten hebben veel minder power
die swr kast had een bag end speaker van een 500 watt en als ik normaal speelde klonk die wel aardig maar als ik met echte zware reggeabassen begon hoorde ik alles behalve zware bassen.
en daar had ik de kast nota bene voor gekocht
daar baalde ik toen echt van en ben gaan uitzoeken hoe het nou echt zat
ik heb die kast toen moeten verkopen met verlies en had last met mijn geweten toen ik het geld aannam.(serieus ik maak geen grap)
found cheap strings
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

De 18" van SWR heet de Big Ben.

Ik heb weleens iemand op een Goliath III horen spelen, maar daar kwam nou niet echt veel laag uit. Dat kan natuurlijk ook aan de bassist gelegen hebben en dergelijke.

Maar geeft een 4x10 nog steeds meer laag dan een 1x18 (of 1x15) bij dezelfde EQ-instellingen en hetzelfde vermogen?
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

je hebt gelijk het was de big ben,
ik had ze samen aangesloten op dezelfde eindversterker;een kanaal de goliath(voor de defenitie en hoge tonen dacht ik) en het andere kanaal de big ben. ze kregen dus exact hezelfde signaal binnen.
ik ga niet in details gaan maar die big ben was een ramp vergeleken met de goliath. ik ben er daarna meer op gaan letten en ben bekeerd tot het 410dom
ik speel trouwens veel r&b en heb soms klachten van de geluidstechnicus dat ik zoveel sub-bas heb (sommige van die gasten hebben blijkbaart niet door dat dat in die stijl zo hoort)dus dat zit wel snor met die goliath
found cheap strings
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Pardon, dat ik zo doorvraag... maar ik ben toch wel benieuwd of ik hetzelfde kan ervaren. Op dit moment ben ik op zoek naar een 15" voor extra laag en een dikker geluid, maar als blijkt dat ik straks beter een 4x10 erbij kan nemen...

Welke versterker gebruikte je? Was de Goliath 8 ohm? (net zoals de Big Ben).

Het is wel zo dat je met twee 4x10's meer laag hebt dan met 1 4x10. Puur door het speakeroppervlak. Toch gaven combinatie's met 15" speaker mij meer laag dan die Marshall 8x10 kast waar ik een keer over speelde (ook al was dat ook erg leuk... superpunch!! 8))
dombolo
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 okt 2004, 23:26

Bericht door dombolo »

je moet echt eens met een deskundige aan praten want ik wil je ook niet op het verkeerde spoor zetten.
ik heb persoonlijk van enkele deskundigen bevestiging gekregen van wat ik vertel
maar iemand zoals paul van pauls basmatters kan denk ik met veel meer autoriteit praten dan ik en ik heb het gevoel dat je hem ook kan vertrouwen (een 410 kost veel meer dus is interessanter om te verkopen)
en bij aguilar zijn ze altijd bereid om dit soort vragen te beantwoorden,althans ik heb hele goede ervaringen met hun

de speakers die ik geprobeerd heb waren beide 8 ohm
found cheap strings
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Tsja 2x 1x12" geeft zowel punch als laag ;).
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Je kunt de frequentie rond de 400hz een beetje proberen te boosten, met je vingers op het achterelement spelen en vooral veel het achterelement gebruiken.
Ja toch?
Plaats reactie