Avalon VT737SP is gearriveerd: De eerste opnamen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Avalon VT737SP is gearriveerd: De eerste opnamen

Bericht door Wiro »

Zoals al aangekondigd in 't topic "Wat is je nieuwste bas spul":
Op de kop getikt via Ebay: De Avalon VT737SP. Volgens diverse reviews een top apparaat. 'k Heb voor deze gekozen boven de U5 vanwege de compressor en de uitgebreide eq. zodat ik 'm per situatie goed kan afregelen. Met name bedoeld voor live-opnames.

De reviews worden helemaal waargemaakt. Wat een geweldig apparaat!
Met name de equalizer is goed. Je kunt straffeloos vrij extreme instellingen kiezen zonder dat het geluid raar gaat doen. Het beetje ruis dat je erbij cadeau krijgt moet je dan maar voor lief nemen.
Van oversturen aan de ingang zoals je dit kunt doen bij bas-buizen-amps is bij dit model geen sprake: Zelfs als ik m'n aktieve bas (East U-retro pre-amp) vol open gooi en de input van de Avalon ook dan overstuurt ie nog niet.
Kanttekening is de attack van de compressor die te traag werkt. Het aanslaan van de snaren en de attack van drums ontglippen 'm zo nu en dan. Volgens deskundigen kan dit eenvoudig verholpen worden door een condensator te vervangen. (Hetgeen in het nieuwe model al gedaan is door de fabrikant.)

Avalon VT737 review

Ok, so I lied, maybe I do have a favorite. The Avalon 737 is the cream of the crop when it comes to preamps. When John first plugged his bass in for the first time, I couldn't get him to put it down and stop playing. The first thing we noticed is crystal clear tone, on anything piped through it. The first difference I noticed with vocals, the only way I can describe it, is that they sounded "tubular". A very warm sound, especially when combined with a Soundelux microphone. I've heard people complain that they don't like the compressor on the unit but thats a bunch of baloney. It's a very clean sounding compressor, combined with the preamp gain in the dial, can really give a thick signal, not allowing peaks. Using this thing live is a dream on vocs, they come booming through and bring the lead vocalist right to the front of the mix. Be very careful with the output knob on this thing. I slight turn upwards, from 0 to just 3 is very loud. As for as single channel multi knob preamps go, this thing is tops. The manual is fantastic as it contains pictures and diagrams. I love the sound this puts on snare drum recorded with a Sure SM57 mic. The sound of the snare, reminds me of a splash of water, but tight and thick, right in the middle of the mix. Our drummer Mike used to complain that he could never hear his snare in the mix, but those complaints no longer exist, thanks to the VT737.

https://www.avalondesign.com/vt737sp.html

Afbeelding
Afbeelding

https://www.record-producer.com/info/Ava ... -setup.pdf

En dan nu de eerste opnamen met de eq op nul. Wel compressie aangezet om de pieken enigzins in toom te houden. Hier is een deel van de baspartij van Kula Shaker met Hey Dude:

Met Avalon:
https://www.compoundcue.nl/download/HeyD ... Avalon.mp3

En ter vergelijking zonder:
https://www.compoundcue.nl/download/HeyD ... treeks.mp3

En een stukkie op de contrabas via de Avalon:
https://www.compoundcue.nl/download/20sept2008contra.mp3

:dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
Laatst gewijzigd door Wiro op 21 sep 2008, 16:01, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Re: Avalon VT737SP is gearriveerd: De eerste opname

Bericht door The Liszt »

Wiro schreef:Op de kop getikt via Ebay: De Avalon VT737SP.
Da's fraai spul, inderdaad! Wij hadden 'm in de studio bij de opnames van onze eerste plaat. Spulleke of nie! Kosda?
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Ik ben ook héél benieuwd over dit ding aangezien ik twijfel tussen dit en de U5 (om zowel live als in m'n studiotje te gebruiken).
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

Wij hebben dat ding in de zanginstallatie hangen. Daar doet ie niet echt zo heel veel bijzonders ten opzichte van hoe het klonk voordat ie erin kwam (live dus). Ik zal hem eens met de bas gaan testen. Interessant.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

The Liszt schreef:
Wiro schreef:Op de kop getikt via Ebay: De Avalon VT737SP.
Da's fraai spul, inderdaad! Wij hadden 'm in de studio bij de opnames van onze eerste plaat. Spulleke of nie! Kosda?
Even googelen en je weet 't.
Sjaan schreef:Ik ben ook héél benieuwd over dit ding aangezien ik twijfel tussen dit en de U5 (om zowel live als in m'n studiotje te gebruiken).
In de review-link hierboven wordt het verschil uitgelegd.
Thunder schreef:Wij hebben dat ding in de zanginstallatie hangen. Daar doet ie niet echt zo heel veel bijzonders ten opzichte van hoe het klonk voordat ie erin kwam (live dus). Ik zal hem eens met de bas gaan testen. Interessant.
Da's het verhaal van de ketting en de zwakste schakel. Met een eenvoudige microfoon, bijv. de shure sm58, zul je 't verschil nauwelijks merken. Met een Neumann wordt dit al heel anders. Hetzelfde geldt voor de zanginstallatie. En dan hoor je het verschil ook alleen maar als je in een ruimte met een goeie akoestiek speelt.
Laatst gewijzigd door Wiro op 21 sep 2008, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Leuk, die mp3! plectrum?

Toch moeilijk het geluid te beoordelen als je "droog" er niet naast hoort...
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

KvE schreef:Leuk, die mp3! plectrum?

Toch moeilijk het geluid te beoordelen als je "droog" er niet naast hoort...
Plectrum? Die liggen al een jaartje of 25 te verstoffen in de kast. Alles met de naakte vingers.

Het is overigens droog opgenomen. Da's het mooie van dergelijk kwaliteitspul: Je hoeft niets te wijzigen aan het kale geluid omdat het van zichzelf al zo rijk is. Nadeel is dat je alles hoort. Zojuist een stukkie contrabas toegevoegd hierboven en voor het eerst hoor ik dat er iets meerammelt.....
Laatst gewijzigd door Wiro op 20 sep 2008, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KvE
Berichten: 10968
Lid geworden op: 07 mar 2008, 22:09

Bericht door KvE »

Ik bedoelde eigenlijk een a/b test: met en zonder die Avalon?
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

KvE schreef:Ik bedoelde eigenlijk een a/b test: met en zonder die Avalon?
Hierboven toegevoegd. Aangezien ik mijn geluidskaart (Creative Audigy 2 ZS) en de bijbehorende Asio2 driver niet zover krijg dat ie twee signalen tegelijk opneemt heb ik 't stukkie maar opnieuw ingespeelt.

De volgende stap wordt een nieuwe geluidskaart voor m'n PC. Eentje die de kwaliteit van de Avalon kan evenaren. Heeft iemand een suggestie?

Is de Focusrite Saffire met DSP bijvoorbeeld vergelijkbaar in kwaliteit?
Laatst gewijzigd door Wiro op 21 sep 2008, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Ik heb een RME Fireface 800. Prijzig maar héél goed. 4 xlr kanalen en 8 jack in (en 8 out). Kheb er zelf nog een RME octamic D aanhangen (dus in totaal 12 xlr en 8 jack in.

Afbeelding
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Bericht door The Liszt »

Wiro schreef:
The Liszt schreef: Kosda?
Even googelen en je weet 't.
Ja, da snap'k, ik was meer benieuwd naar wat jij er via eBay voor had moeten betalen. Nieuw of zoveelstehands?
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Oh, zo bedoel je.
1340 euro was het laagst mogelijke bod en ik was de enige belangstellende.
Deze is tweedehands maar wel met nieuwe buizen.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Sjaan schreef:Ik heb een RME Fireface 800. Prijzig maar héél goed. 4 xlr kanalen en 8 jack in (en 8 out). Kheb er zelf nog een RME octamic D aanhangen (dus in totaal 12 xlr en 8 jack in.

Afbeelding
Hé Sjaan,

'k Had nog nooit gehoord van RME en ze krijgen unaniem lovende kritieken. Die ga ik in de gaten houden.

Dank voor de tip.
Gebruikersavatar
jelles
Berichten: 915
Lid geworden op: 17 feb 2005, 13:40

Bericht door jelles »

Don't get me wrong, het is mooi spul van avalon, echt gek. Maar ik vind dit ding nou niet bijster veel toevoegen aan je sound. Het maakt het wat vetter maar that's it. Dan kun je het met een U5 ook wel af in de studio. Nogmaals, te gek ding maar op de opnamen vind ik 'm niet 1300 euro toevoegen..
Fender jazz '78 | De Gier Soulmate #60 | Lakland 5501 | Vanderkley
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

jelles schreef:Don't get me wrong, het is mooi spul van avalon, echt gek. Maar ik vind dit ding nou niet bijster veel toevoegen aan je sound. Het maakt het wat vetter maar that's it. Dan kun je het met een U5 ook wel af in de studio. Nogmaals, te gek ding maar op de opnamen vind ik 'm niet 1300 euro toevoegen..
'k Ben het helemaal met je eens. Ik ga ervan uit dat het de andere zwakke schakels zijn die dit verschil zo minimaal maken: M'n geluidskaart en de conversie naar mp3. De volgende stap is een goeie kaart. Bijvoorbeeld een RME.
Live zal ik de Avalon voor m'n basgitaar niet gaan gebruiken. Wel is de uitgebreide parametrische equalizer heel nuttig voor contrabas. Je kunt de sound heel precies fijntunen wat op m'n andere versterkers niet lukt.
Binnenkort ga ik es wat experimenteren met het opnemen van zang. Daar verwacht ik ook voordelen, zowel van de compressor en de eq.
Met andere woorden, goed spul is één ding, maar er goed mee kunnen omgaan is een verhaal apart.
Laatst gewijzigd door Wiro op 24 sep 2008, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie