Het grote Trace Elliot topic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Weet iemand trouwens een zaak in limburg die Trace Elliot heeft staan?
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ondanks dat dit het Trace Elliot topic is, moet ik kwijt dat het toch Eden is geworden.
Eden was al met al toch net IETS vetter.
Enkel om de drive die er toch in de 2x10xst's zit.
Een haal ik vandaag op, de 2e als ie binnen is.

Verder komt er, ondanks dat ik zei het nooit te doen, toch een losse 15" cab bij.
Niet om de XST's te overtreffen, maar om op lager volume wat meer druk en warmte te geven.
De XST's worden eigenlijk pas vet op hogere volumes.
Aangezien dit lang niet altijd hoeft, is een losse 15-er een mooie aanvulling.

Trace heeft een heel warme 4x10, deze vergeleek ik met de 2x10xst.
Niet echt terecht, maar aangezien de 2x10's van trace toch net wat te mager bleken (volgens vele telefoontjes naar een aantal winkels) sloop dit er wel in.
Tevens wil ik de mogelijkheid tot stereo hebben, dit zou betekenen 2 4x10's.
En dat is weer te veel van het goede qua omvang. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Ik begrijp dat je uit meerdere hoeken verneemt dat die 1028 wat magertjes is?

Kan je daar iets meer over vertellen?
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen omdat ik de 1028 eigenlijk niet echt luid heb kunnen horen.
De 1048 vond ik behoorlijk goed klinken.
De specificaties van de 1028 zijn op zich niet mis.
40 Hz 400 watt RMS en 100dB (dacht ik).
Er zijn zat kasten die het met minder doen.

Een 2x10 blijft natuurlijk de grens tussen net wel, net niet genoeg.
Dit wekte altijd twijfels bij mij op.
Totdat ik de D210XST hoorde.

Deze heeft 100 watt meer dan de TE 1028, maar dat zegt op zich nog niets.
Een 400 watt kan luider zijn dan een 500 watter.
Maar met de 103 dB van eden en de 100 dB van trace zal het wel degelijk een behoorlijk verschil zijn.
Ook de 30Hz die Eden opgeeft, zal wat meer druk opleveren tov de TE.
30 Hz is niet echt een frequentie die je gebruikt.

Maar de zelfde 30Hz zorgt er wel voor dat deze cab beter omgaat met ongewenste lage geluiden.
Bijvoorbeeld een handplam die ietwat hard een element raakt tijdens het slappen.
Als je geen headroom hebt, zeker in het laag, kan dit een vorm van overturing geven
Heb je genoeg vermogen en kun je diep, dan is de kans een stuk kleiner dat je cab, agv die bijgeluiden of geluiden die een amp beneden de 40 door geeft, over z'n nek gaat.

naast eden heb ik ook EBS getest.
Deze was luid, maar erg vlak en had voor mij TE weinig diepgang.
SWR, het blijft fijn spul, strak, genoeg low en hard.
Vanderkley ken ik verder niet, maar de verhalen zijn van zeer lovend tot teleurstellend.
Hartke Hydrive klinkt ook behoorlijk goed...maar geen 2x10's voorhanden.

Het mooie van Eden is eigenlijk....
Je zult er wel tegenstrijdige berichten over horen, gebaseerd op smaak, persoonlijke voorkeur.
De ene vind ze mooi klinken, de ander niet.
Maar je zult zelden of nooit lezen dat Eden tekort schiet...en dat geeft wel een fijn gevoel :worship:

Maar goed, hoe de Trace 1028 dus op hoger volume werkt weet ik niet.
Ze hebben in elk geval een mooie 4x10 op de markt gebracht die warm en helder klinkt.
Als de 2x10 daar iets van weg heeft, dan is het een goeie cab.
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

johnbob schreef:


Het mooie van Eden is eigenlijk....
Je zult er wel tegenstrijdige berichten over horen, gebaseerd op smaak, persoonlijke voorkeur.
De ene vind ze mooi klinken, de ander niet.
Maar je zult zelden of nooit lezen dat Eden tekort schiet...en dat geeft wel een fijn gevoel :worship:
Toen ik opzoek was naar een 2x10 die ook als stand-alone gebruikt kan worden heb ik er vele getest, de Eden en Mesa bleven over. Ik had de geluk dat ik beide cabs naast elkaar kon testen bij bassconnection. De eden klonk fantastisch en gaf van zichzelf het meeste diep met alles op standje neutraal, wat draaien en prutsen aan versterker en gitaar en ik was helemaal gelukkig.
Om de test toch maar compleet te maken ook maar even de mesa aangesloten, deze was een stukje lager in (afmetingen) dan de eden maar verder vrij diep en zwaar gebouwd. De mesa ging minder diep dan de eden dat vond ik wel een beetje jammer maar het was nog steeds behoorlijk. Na wat prutwerk aan versterker en gitaar was ik toch blij verrast dat de Rickenbacker ronk beter werd weergegeven dan met de eden.
Het was dus de kwestie van smaak die mij liet beslissen om de mesa aan te schaffen, maar ik denk dat als ik de mesa nooit had getest ik ook niet verder had gezocht. Wat een beest van een kast.
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Als ik het goed heb, wordt Trace elliot geprezen om de sound, maar zeker ook om de robuustheid! Dat heb ik gisteren met eiegen ogen mogen zien! Bij een optreden in het Patronaat van ZU (erg vette band!!!) speelde de bassist over een 2*15 kast van... met een trace top erop. Deze stond echter zo hard, dat de versterker rond driekwart van het optreden naar beneden donderde! Hij werd er echter gewoon weer opgzten en het optreden kon zonder problemen doorgaan op het zelfde volume (nu wel met iemand achter de speakerkast) Lijkt me een bewijs van de kwaliteit, als het gaat om schokvast en degelijk!
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Ik gebruik 2 Hexavalve's.. M'n eerste stond bij Just Music te koop voor weinig and the rest is history.. superbetrouwbaar en je kijgt er nog spierballen van ook 8)

@The Fourth Horsemen: Waarom wil je zo graag van je Hexavalve af? Ik bedoel meer wat bevalt je er niet aan?
Bidet as it may
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Twijfels............ :?

Ik twijfel tussen 2 opties.
De nieuwe trace AH500-7 (later eventueel een 2e ivm stereo)
Of een ouder model Trace AH 500x amp met GP12,crossover, stereo bi-amp.
Voorversterker en een dubbele eindtrap. prijs is in overleg)
Bouwjaar 1990
er van uitgaande dat de prijs niet het belangrijkste issue is, welke zouden jullie kiezen...?

De oude is natuurlijk echt Trace, de nieuwe is natuurlijk een stuk moderner qua uiterlijk, klinkt ietwat anders maar nog steeds Trace...dus..................??? :wink:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ik zou gaan voor de wat minder afgeleefde versie of je moet zelf elko's kunnen vervangen.
Die worden met de tijd slechter, is nu een maal zo.
Daarbij kan een modernere ook lang meegaan waardoor je er mischien langer plezier van zult hebben. :wink:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Tja, daar zit ik ook mee....goed punt.
maar zoals velen hier een vintage fetish hebben op fenders ampegs en gibsons...zo heb ik dat bij Trace :oops:
Dit weerhoud me juist van het kopen van een nieuwe amp.
Dat spul trekt me gewoon...zeker het geluid van die ouwe bakken :kwijl:
Heerlijk om een weekend te spenderen aan het uit elkaar halen van een ouwe top en alles schoon te maken.
Onderdeeltje voor onderdeeltje hahaha erg he!

Ik ben inmiddels van de AH 500x af.

Ik heb deze persoon inmiddels 36 mails geschreven waarvan de laatste 28 de vraag "wat is de vraagprijs voor je amp"?
Steeds kreeg ik netjes bericht terug met een hoop info...behalve de prijs!
En zo ook vandaag kreeg ik een hoop foto's, maar weer geen prijs.
Dus daar heb ik vanmorgen dan ook een punt achter gezet.

Nu heb ik een nieuw setje op het oog.
Een losse Pre-amp en een losse eindtrap van trace 8)
Maar daar over later meer :wink:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Tja dat vintage gedoe zit tussen de oren zeg maar en er ook in.
Als je de echte vintige sound wil hebben zul je ook de bijbehorende cabs moeten gebruiken, denk ik.
Leuk een ouwe amp, heb ik ook een AH150GP12, maar, hoe gaan een paar ouwe cabs er aan toe zijn. De kraag vergaat toch een keer.

Toch vind ik m'n Hartke 5500 toch beter klinken. Zeker met tube preamp maar, ook met ss pre.
Ik vind het geluid dan opener en neutraler, alsof mijn basjes meer tot hun recht komen.
De Trace is voor mij een nood backup.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Tis en blijft een kwestie van smaak.
De trace heeft trouwens ook een tube in de pre-amp :wink:

Vintage, dat zit maar voor een klein deel tussen mijn oren, als dat zo was had ik ook de oude cabs van Trace :wink:
Het is deels nostalgie ( puur persoonlijk ) en deels het onmiskenbare geluid.
Daar naast is vintage voor mij eigenlijk een woord van 0,0 betekenis.
Het drukt zo'n stempel op iets...alsof je als eigenaar iets hebt gekocht omdat je in de vintage-hype wil mee doen.
Ik zal NOOIT iets kopen puur omdat het vintage is...dat is voor mij geen drijfveer.
Het moet gewoon goed zijn, dan overleeft het van zelf "the test of time" :jaaaaa:
Voor de zelfde preamp en eindtrap die ik vroegah had, ga ik komende week ook kijken...het lijkt me super om die oude setup weer bij elkaar te krijgen.

De oudere cabs heb ik altijd ubergeil gevonden.
Maar zoals je zegt is het maar de vraag in welke staat ze zich bevinden dus is het vervangen van de drivers al snel een optie.
Daarom vind ik dat een oudere amp nog te doen is...natuurlijk kan er iets mis zijn.
Maar meestal kom je een heel eind met schoonmaken, contactspray en hier en daar een nieuwe pot of lamp.
Ga je in oude trace cabs nieuwe speakers hangen, dan is het ook niet meer "echt".
Op dat moment kies ik dan ook voor moderne cabs.
Ondanks dat Eden een eigen karakter heeft, vind ik de xst serie heel neutraal en met de hoorn op minimaal of zelfs uit lijkt het verdomde sterk op het trace geluid, maar dan net iets gelikter.

:wink:
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Zeker heb je ook Trace met tube preamp maar de mijne helaas niet.
Is een serie 6 AH150GP12. Die is enkel SS.

Zeker is het heel erg persoonlijk. IK vind Trace ook lekker, anders had ik er geen natuurlijk. :wink:
In zo verre ga ik met je mee. Klinkt gewoon goed maar, net niet helemaal mij. Maar ik waardeer de sound wel.
Kan ook aan de combinatie met mijn cabs liggen.
Misschien is dat anders als ik er ook een Trace cab aan ga hangen of er een speakon in heb gezet.
Dat komt nog. Dus dat ga ik nog ontdekken qua speakon dan.
Ja schoonmaken helpt wel een beetje, gelukkig veranderd de sound er niet echt van. :mrgreen:

Die hele vintage hype heb ik ook nooit begrepen. Zal ik ook nooit begrijpen. Ik denk dat velen dat motiveert bepaalde bassen of amps e.d. aan te schaffen. Krijg je nooit je eigen sound maar, goed. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Ik heb daar een hele andere kijk op maar, dat mag duidelijk zijn.

Je geeft aan dat je Eden cabs met uitgeschakelde High drivers de zelfde klank geeft enkel gelikter dan Trace Cabs.
Bedoel je daarmee minder wollig of direkter of helderder of honingzacht?



By the way, je had een cross section van een trace cab.
Waar kan ik die vinden?
Ik heb ideeen nodig. Ik wil zelf cabs gaan bouwen voor m'n Trace.
Dan kan ik de rest gewoon in de oefenruimte laten staan en de Trace thuis gebruiken.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik heb inmiddels een hoop van de oude trace periode opgesnort...geef me ff tijd dan stuur ik je een mail met alle gegevens wat ik heb.

Ik bedoel dat de sound misschien wel voor 80 % door de versterker gegenereerd word.
De XST zijn vrij vlak en neutraal en de trace versterkers zijn behoorlijk eigenwijs waardoor de combi juist heerlijk klinkt.
Hier bij komt de diepere tuning van de XST's wat die sound extra diepte geeft.
Moeilijk uit te leggen.

Ik omschrijf het als een drukkende knor met veel laag.
Het heldere die een trace bright box geeft, kan ik redelijk benaderen met de hoorns op actief.
Maar ik ben niet zo gecharmeerd van het dunne en schelle zoals M King zijn sound...tis wel mooi, voor hém, niet voor mij :wink:
Mijn eigen geluid is deels dat van king...maar met meer laag en minder mid hoog.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Ach zo,

Ik denk, dat ik begrijp wat je bedoeld.

Ik ben zelf ook een liefhebber van veel laag en minder harmonischen dan de speakers kunnen weergeven zonder hoge tonen driver.. Top hoog vind ik een verschrikking. Zo schreeuwerig in je gezicht gegooid geluid.
Ik denk, dat we wat dat betreft redelijk op 1 lijn zitten.
Ik hoor graag strakke grondtonen. Het aller laagste laag maar, dan niet kunstmatig d.m.v. de tuning van de cab maar, werkelijk door de speakers weergegeven. Dat is niet zo makkelijk te vinden of schreeuwend duur.
Dan zal ik dus zelf moeten gaan bouwen, denk ik, om het te krijgen zoals ik het hebben wil. :wink:

Die 80% kon je wel eens gelijk in hebben als je redelijk neutrale cabs hebt.
Dat is het typische Trace karakter, denk ik. Waarscheinlijk klinkt het daarom ook dof over mijn cabs in verhouding tot de Hartke. Die geeft misschien meer hoog harmonischen door. Ik heb geen hoge tonen drivers meer en toch klinkt het niet dof. Dan komen er misschien meer harmonischen uit de Hartke dan uit de Trace.

P.s. mailadres verstuurd.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Plaats reactie