Box met combo combineren

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Box met combo combineren

Bericht door Darell »

Ik heb een Hartke VX410 gekocht voor bij mijn Laney 250 watt met 15" combo.
Nu heb ik het versterker gedeelte uit de combo gehaald en daar een behuizing omheen gebouwd (nog niet af), zodat ik de 4x10 boven op de 1x15 kon zetten. Maar nu heb ik een vraag over de aansluiting. Op mijn versterker zitten 2 uitgangen, internal en external speaker, beide 8ohm. Nu heb ik die Hartke box op de external aansluiting aangesloten en de 1"15 via de hartke box aangesloten. Doe ik dat zo goed? dus dat de totale weerstand dan 4Ohm word? want dan kan ik het maximale uit de versterker halen.
Fotos van mijn nieuwe trots volgen natuurlijk nog :P
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Re: Box met combo combineren

Bericht door superbas42 »

Darell schreef:Ik heb een Hartke VX410 gekocht voor bij mijn Laney 250 watt met 15" combo.
Nu heb ik het versterker gedeelte uit de combo gehaald en daar een behuizing omheen gebouwd (nog niet af), zodat ik de 4x10 boven op de 1x15 kon zetten. Maar nu heb ik een vraag over de aansluiting. Op mijn versterker zitten 2 uitgangen, internal en external speaker, beide 8ohm. Nu heb ik die Hartke box op de external aansluiting aangesloten en de 1"15 via de hartke box aangesloten. Doe ik dat zo goed? dus dat de totale weerstand dan 4Ohm word? want dan kan ik het maximale uit de versterker halen.
Fotos van mijn nieuwe trots volgen natuurlijk nog :P
als de 15 inch en de 4 x10 inch boxen allebei 8 ohm zijn ( zijn ze ook waarschijnlijk...)moet je ze gewoon allebei op de versterker aansluiten... 2 x 8 ohm op de versterker is dan ook 4 ohm...geeft ie ook zijn maximale vermogen.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Je geeft aan dat je bij 4 ohm de beste performance krijgt. Hoe weet je dat? En waar moet die 4 ohm dan op aangesloten worden? Op de internal, of de external? Misschien mis ik het, maar volgens mij ben je niet specifiek genoeg om antwoord te kunnen geven op je vraag. Naar ik het nu begrijp heb je 2 van elkaar gescheiden uitgangen van beide 8 ohm. Als dat zo is vraag ik me zowiezo af waarom je er ergens 4 ohm aan wilt hangen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Even invullen voor Darell:
Wilbert schreef:Je geeft aan dat je bij 4 ohm de beste performance krijgt. Hoe weet je dat?
De amp zal wel een impedantie van 4 Ohm hebben.
En waar moet die 4 ohm dan op aangesloten worden? Op de internal, of de external?
De amp heeft twee aansluitingen voor cabs, waarvan er één (internal) standaard is aangesloten op de ingebouwde speaker van de combo. De andere is vrij voor een externe cab. Beide aansluitingen mogen minimaal 8 Ohm hebben, waardoor de gezamenlijke impedantie de genoemde 4 Ohm wordt.
Misschien mis ik het, maar volgens mij ben je niet specifiek genoeg om antwoord te kunnen geven op je vraag. Naar ik het nu begrijp heb je 2 van elkaar gescheiden uitgangen van beide 8 ohm. Als dat zo is vraag ik me zowiezo af waarom je er ergens 4 ohm aan wilt hangen.
Hij wil er in totaal 4 Ohm aanhangen, dus twee maal 8 Ohm. Klopt helemaal.

En zoals superbas42 al postte, kun je het best beide cabs rechtstreeks op de amp aansluiten.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Dat betekent dus dat de interne uitgang niet ge-optimaliseerd is voor de speaker die standaard in de combo zit, als er niet nog een andere cab van 8 ohm aangehangen wordt. Dat vind ik nogal vreemd (waarmee niet gezegd is dat t niet zo is).
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Volgens mij zijn er wel meer combo's die pas aan hun volledige vermogen komen als er een extra kast aan gehangen wordt.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Hans58 schreef:Volgens mij zijn er wel meer combo's die pas aan hun volledige vermogen komen als er een extra kast aan gehangen wordt.
Weer wat geleerd. Pas op hoor, straks wordt ik nog wijs. :wink:
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ach, da's voor een techneut nooit weg toch? :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Wilbert schreef:Dat betekent dus dat de interne uitgang niet ge-optimaliseerd is voor de speaker die standaard in de combo zit, als er niet nog een andere cab van 8 ohm aangehangen wordt. Dat vind ik nogal vreemd (waarmee niet gezegd is dat t niet zo is).
Dat is bij vrijwel elke combo met en extra speaker uitgang: Het gehoor verhaal:
bv: een combo van 300 wat op 4 ohm, interne speaker is 8 ohm, dus geeft ie 210 watt, verschil op gehoor tussen 210 watt en 300 watt is bijna niet hoorbaar.
Met een extra speaker erbij van 8 ohm( wordt het gezamelijk 4 ohm) geeft ie 300 watt aan de speakers, meer speakers geeft meer geluissdruk,in combinatie met het beetje meer vermogen dus harder op gehoor.
Anders zou de versterker het volledige vermogen van 300 watt geven aan de interne speaker, plug je een extra cabinet erop, geeft ie maar aan elk cabinet 175 watt, dan wordt het niet harder, maar verdeel je het volume over de twee speakers, win je niet echt veel mee. Dan ook nog:
Als de interne speaker al 4 ohm is, en dan nog een 4 ohm erbij...dan wordt ie te snel warm, dat wordt 2 ohm, sommige amps kunnen het, maar is duur om goed te laten werken zonder problemen. Vandaar de 8 ohm en 4 ohm oplossing. Hoe verder de impendantie zakt ( bv 2 ohm) hoe dichter je bij de 0 ohm komt en nul ohm is kortsluiting.....boem...over, want die 2 ohm is maar het gemiddelde, dus pieken omlaag en omhoog zijn er ook.
let's JayDee !
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

Dankjewel voor alle reacties!
Dus ik kan het beste gewoon alle twee de cabs op de versterker aansluiten? Beide cabs zijn indd 8ohm.
Hier een stukje uit de handleiding wat ik bij de cab kreeg:
Here is the tricky, yet simple rule of impedance; When two speakers are wired in "Parallel" the total impedance is cut in half and when two speakers are wire is "Series" the total impedance is the sum of the speakers individual impedance.
Heb ik mijn verstkerker dan parallel of in serie geschakeld, als ik alle twee de cabs op de versterker aansluit?

Owja bij de aansluitingen op de versterker staat:
External min (8ohm)
Internal (8ohm)
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Darell schreef:Heb ik mijn verstkerker dan parallel of in serie geschakeld, als ik alle twee de cabs op de versterker aansluit?

Owja bij de aansluitingen op de versterker staat:
External min (8ohm)
Internal (8ohm)
Als je op de external een extra cab aansluit staat hij parallel met de internal. Dus draait (als beide cabs 8 ohm zijn, de VX is zeker 8 Ohm)
de combinatie nu op 4 Ohm. Daarom mag je op de external niet lager gaan dan 8 Ohm want dan wordt de totale impedantie kleiner dan 4 Ohm, de meeste versterkers gaan hiervan over hun nek (uitzonderingen daargelaten).

Op sommige gitaartops (o.a. Marshall) kun je de manier van aansluiten omschakelen, dus parallel of serie. Dit is omdat vooral bepaalde buizentops het beste draaien op 16 Ohm en zodoende kun je 2 cabs van 8 Ohm in serie op 16 Ohm laten draaien. Bij serieschakelen moet je wel twee identieke cabs gebruiken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

thnx allemaal! Ik sluit de cabs dus nu gewoon alle 2 op de versterker aan.


Hier een paar fotos:

De top toen ik er alleen nog een kastje omheen had gebouwd:

Afbeelding

Toen heb ik de top bekleed en hoekjes erop gezet:

Afbeelding

Full stack :twisted: haha er moet alleen nog een roostertje oid aan de onderkant van de top komen:

Afbeelding

Ik moet zeggen deze set klinkt zeer goed en gaat super hard! Ik ben blij :D
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Plaats reactie