Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Galvanized schreef:Ik ben weer terug bij de club! Half jaartje terug mijn Bassman 100 verkocht en daar had ik zoveel spijt van.. :facepalm:
Dankzij Demonturtle ben ik weer herenigd met een Bassman (135). Hij is me zelf tegemoet gekomen (allebei een uurtje rijden), wat ik zeer netjes vond. Zeer aardige gast! :D

Vanavond eens ff aanzwengelen op mn 8x10 kast! :jam:
Gefeliciteerd! Goed dat je weer aan de lampenbak bent. De wereld wordt er weer een stukje mooier van. :jaaaaa:
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Galvanized schreef:Ik ben weer terug bij de club! Half jaartje terug mijn Bassman 100 verkocht en daar had ik zoveel spijt van.. :facepalm:
Dankzij Demonturtle ben ik weer herenigd met een Bassman (135). Hij is me zelf tegemoet gekomen (allebei een uurtje rijden), wat ik zeer netjes vond. Zeer aardige gast! :D

Vanavond eens ff aanzwengelen op mn 8x10 kast! :jam:
Leuk om te zien dat hij toch in de bgf club terug komt! Heb er zelf jaren van genoten totdat ik toch iets lichter zocht.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ach, voor Amerikaanse auto's gold ook altijd "there's no substitute for cubic inches".. :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

Bericht door MMark »

Ik ben op zoek naar representatieve filmpjes of geluidsfragmenten van een precision op een bassman 135 of eventueel een bassman 100.
Heeft iemand een link hiervan? Op YouTube vind ik weinig bijzonders.
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Helaas speelde ik vooral met een jazz over mijn ex-bassman 135, maar hier is nog een slecht opgenomen compilatie van vorig jaar:
https://www.facebook.com/TheOakenTowels ... =2&theater

En ja, baspartij en blazers is niet altijd zuiver, vanwege slechte monitoren. Speel veel met tone knop op 3/4 open om niet teveel van dat gekletter te krijgen, past niet zo goed bij de stijl van de band. Verder over een 410 Bassman neo cabinet.
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

Bericht door MMark »

Kaasknaap schreef:Helaas speelde ik vooral met een jazz over mijn ex-bassman 135, maar hier is nog een slecht opgenomen compilatie van vorig jaar:
https://www.facebook.com/TheOakenTowels ... =2&theater

En ja, baspartij en blazers is niet altijd zuiver, vanwege slechte monitoren. Speel veel met tone knop op 3/4 open om niet teveel van dat gekletter te krijgen, past niet zo goed bij de stijl van de band. Verder over een 410 Bassman neo cabinet.
Thnx!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Beetje laat, maar alsnog 2 aardige opnames: eentje via PA met een DI én een mic voor de baskast (met de Floydband in Gigant op 5-2) en eentje in een klein muziekcafé hier in Apeldoorn waar de Bassman het op eigen kracht doet. Tweede filmpje is van iets mindere kwaliteit, maar het geeft wel een aardige indruk van mijn Precisions op de Bassman. Beiden hebben een maple neck maar bij de Floydband gebruikte ik de Burgundy PeterBuilt met een Nordstrand element (en in het clipje met plektrum), bij The Poor is het mijn ouwe seventies Fendâh met het ozzinele element.
Ik ben ongelooflijk blij met mijn huidige versterking; ook de Höfner klinkt er geweldig op.
En nee, bij The Poor hebben de ouwe mannen niet een heel jonge zangeres; het was een gastoptreden van het buurmeisje van de gitarist. :D


Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
MMark
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jul 2006, 10:50

Fender Bassman Club

Bericht door MMark »

Thnx Hans!
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Heejla Bassige Mannen,

een vraagje,

ik zoek een oude Bassman om te kunnen bassen in een stonerrock gerelateerde band. Welke raden jullie mij hiervoor aan? De 100 of de 135? Wat is precies het verschil? (behalve het volume)
En kan ik een cabinet welke eigenlijk bedoeld is voor een 100 ook op een 135 aansluiten? En andersom?
Aangezien ik van laag houd (en ook nodig heb) kan ik best een 2x15 kopen? Of maakt dat achter de streep niet heel veel uit?
En ook niet onbelangrijk: waar vind ik zo'n ding nog? Ik kijk 3 keer per dag op Marktplaats en op 2ehands.be, maar als ik er al ene zie is ie al verkocht of ze zijn belachelijk duur. Voor 1000 moet je er toch wel ene kunnen kopen? (Als iemand ene kwijt wil hoor ik het dus ook graag :wink: )

Bij voorbaat hartelijk dank alvast!

GH
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Belangrijkste verschil tussen een 100 en een 135 is dat de 135 meer "lineair" is zoals dat in technische termen heet. Houdt in het kort in dat een 135 langer clean blijft waar een 100 eerder de vervorming in gaat op hogere volumes. Zo zijn de 50 en 100 familie van elkaar en aan de andere kant de 70 en 135. Een 135 heeft power zat en kan HARD (ik heb het nog nooit nodig gehad en wil dat ook niet :) :oudezak: )
Daarnaast heeft een 135 een middenregelaar op beide kanalen wat net wat meer regelmogelijkheden geeft, en zit er verschil in de speakeruitgangen: een 135 heeft een 4- en een 8 ohms aansluiting waardoor je ook een enkele 8 ohms kast kunt gebruiken.

Een 100 cabinet op een 135 kan; heb ik de eerste tijd ook gedaan met mijn 412 pyramide. Later heb ik de 4 oorspronkelijke krappe 30 watt Oxford speakertjes vervangen door Eminences en dat was een hele verbetering. Het 412 cabinet zit meer in het middengebied maar levert desondanks behoorlijk wat laag. Medeforummer MIchael (we tigers) heeft recentelijk een 215 met Eminences samen met een Fender PA135 en is daar behoorlijk blij mee. Je kunt hem eens vragen hoe het met de laagweergave van zijn kast (geen Fender) zit.
Ik ben in elk geval erg tevreden met mijn 135 + 412.

Ze komen met enige regelmaat wel langs op de 2e hands markt maar zijn kennelijk populair :D
Hier een Bassman 100:
https://link.marktplaats.nl/m1079155351

En een lege 215; wellicht voor wènag te bekomen
https://link.marktplaats.nl/m1082543588

Succes.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Hans58 schreef:Belangrijkste verschil tussen een 100 en een 135 is dat de 135 meer "lineair" is zoals dat in technische termen heet. Houdt in het kort in dat een 135 langer clean blijft waar een 100 eerder de vervorming in gaat op hogere volumes. Zo zijn de 50 en 100 familie van elkaar en aan de andere kant de 70 en 135. Een 135 heeft power zat en kan HARD (ik heb het nog nooit nodig gehad en wil dat ook niet :) :oudezak: )
Daarnaast heeft een 135 een middenregelaar op beide kanalen wat net wat meer regelmogelijkheden geeft, en zit er verschil in de speakeruitgangen: een 135 heeft een 4- en een 8 ohms aansluiting waardoor je ook een enkele 8 ohms kast kunt gebruiken.

Een 100 cabinet op een 135 kan; heb ik de eerste tijd ook gedaan met mijn 412 pyramide. Later heb ik de 4 oorspronkelijke krappe 30 watt Oxford speakertjes vervangen door Eminences en dat was een hele verbetering. Het 412 cabinet zit meer in het middengebied maar levert desondanks behoorlijk wat laag. Medeforummer MIchael (we tigers) heeft recentelijk een 215 met Eminences samen met een Fender PA135 en is daar behoorlijk blij mee. Je kunt hem eens vragen hoe het met de laagweergave van zijn kast (geen Fender) zit.
Ik ben in elk geval erg tevreden met mijn 135 + 412.

Ze komen met enige regelmaat wel langs op de 2e hands markt maar zijn kennelijk populair :D
Hier een Bassman 100:
https://link.marktplaats.nl/m1079155351

En een lege 215; wellicht voor wènag te bekomen
https://link.marktplaats.nl/m1082543588

Succes.
Dikke dank voor je uitleg! Tja die 135 klinkt toch wel het meest aanlokkelijk, ook door het 4 of 8 ohm verhaal. Ik zag er ene op marktplaats staan vorige week, in zeer goede staat (en met 215 cab) voor 950. Maar helaas, iemand was me voor. Zijn de 215 cabs zeldzamer?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Bassman Club

Bericht door dr. Bassvibes »

Nee hoor, zie je vaker wel voorbij komen!

Als budget een issue is... Check zeker de London City versterkers. Marshall kopieën van Nederlandse bodem uit de jaren zestig. Heb er zelf eentje (DEA 135, 135 watt dus) en gebruik hem in een stoner band. Zalige versterker met meer dan genoeg laag erin en die heerlijke buizensound, vreet pedalen dus daar kun je quasi elke overdrive/fuzz voor gooien en het klinkt te gek. Het is geen Fender Bassman (die klinken toch echt anders), maar ze zijn zeker de moeite van het proberen waard.

Dit soort versterkers bedoel ik.
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

dr. Bassvibes schreef:Nee hoor, zie je vaker wel voorbij komen!

Als budget een issue is... Check zeker de London City versterkers. Marshall kopieën van Nederlandse bodem uit de jaren zestig. Heb er zelf eentje (DEA 135, 135 watt dus) en gebruik hem in een stoner band. Zalige versterker met meer dan genoeg laag erin en die heerlijke buizensound, vreet pedalen dus daar kun je quasi elke overdrive/fuzz voor gooien en het klinkt te gek. Het is geen Fender Bassman (die klinken toch echt anders), maar ze zijn zeker de moeite van het proberen waard.

Dit soort versterkers bedoel ik.
Maar deze zijn ook voor basgitaar te doen dus? Dan kan ik m'n Orange versterker (Rockerverb 50) ook eens proberen wellicht . Gaan die dingen niet kapot dan? Zo veel laag? Alhoewel een octave pedaal ook diep gaat natuurlijk.
Nou ja, eigelijk ik heb mijn zinnen gezet op een bassman, Fender bevalt gewoon erg goed. Ik ben oa in t bezit van een twin (ik speel ook gitaar) en het warme geluid vind ik bijna een voorwaarde ;-) Het spul ziet er ok nog eens mooi uit.

Je speelt in een stonerband in Maastricht zie ik? Ik woon wat Noordelijker Misschien kunnen we samen eens een gig doen? :wink:

groet! Deef.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Hans58 schreef: Medeforummer MIchael (we tigers) heeft recentelijk een 215 met Eminences samen met een Fender PA135 en is daar behoorlijk blij mee. Je kunt hem eens vragen hoe het met de laagweergave van zijn kast (geen Fender) zit.
Klopt. Ik heb het allemaal nog te kort om een echt goede duiding te geven, maar bij de eerste repetitie met mijn band vorige week was ik heel erg content en de jongens in de band waren enthousiast. Mijn geluid was een stuk dragender en ik had het gevoel dat ik minder in de frequenties kwam van de gitaristen en de toetsenist. En tegelijkertijd was de set een stuk punchier dan dat ik gewend ben met mijn ABM set.

De kast is een Eden D215XL. Ik heb er Eminence Delta's ingezet.
hier een behoorlijk bewerkte foto van vorige week omdat ik dat cool vind 8) :
Afbeelding

Met onze band spelen we vuige seventies rock, dus veel Sabbath en dergelijke. Drie van de vijf in de band (waaronder ik) zijn behoorlijke stonerdoom liefhebbers, dus onze geïmproviseerde eigen stukken en jams hebben een dikke signatuur van bands als Sleep. Gecombineerd met psychedelische spacerock. De Fender bak over de 215 klonk daarin zalig. Na wat meer ervaringen (we hebben ook een aantal optredens de komende weken) zal ik een duidelijkere omschrijving proberen te geven.

Van binnen is de PA 135 behoorlijk hetzelfde als een Bassman 135, dus ik hoop dat dit mijn toegangskaartje tot dit topic is :wink: (maar de puristen zullen daar ongetwijfeld anders over denken)
Afbeelding
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie