Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

Geen enkele buis gloeit erg hard. De buizen voor de eindtrap gloeien in ieder geval niet zo als jij het beschrijft... ik ga je Nu een PB'tje sturen.
inderdaad joep :-)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

snarie schreef:Geen enkele buis gloeit erg hard. De buizen voor de eindtrap gloeien in ieder geval niet zo als jij het beschrijft... ik ga je Nu een PB'tje sturen.

Hmmm, dat klinkt niet best.......... kan best zijn dat de heaterspanning te laag is oid wat nogal toxisch is voor de buis...........
je hebt ook antwoord :D
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Bericht door berth »

Bernardduur schreef: Waarom zetten mensen trouwens de master altijd lager dan 10? Het zou "op zich" een ultra lineaire amp moeten zijn dus een master afstelling "zou" niets uit moeten maken op toon en zo.........
Ow. Ik had met mijn ouwe bassman 100 het idee dat die het best klonk met master op 10 en dan volume regelen met de pre amp.
Laatst gewijzigd door berth op 13 jan 2009, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Hier nog een Fender Bassman 100 uit 1972. 8)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

berth schreef:
Bernardduur schreef: Waarom zetten mensen trouwens de master altijd lager dan 10? Het zou "op zich" een ultra lineaire amp moeten zijn dus een master afstelling "zou" niets uit moeten maken op toon en zo.........
Ow. Ik had met mijn ouwe bassman 100 toch het idee dat die het best klonk met master op 10 en dan volume regelen met de pre amp.

Ok, laat me herciteren:
Alleen geldig voor de 70 en de 135; de 100 en de 50 zijn niet ultra lin :D
dejohan

Bericht door dejohan »

Bernardduur schreef: Ik heb gehoord dat de tonestack van het cleane kanaal dicht bij een bassman ligt. Poweramp niet, maarja, is ook 'maar' de poweramp. Hij klinkt ook echt als m'n bassman vind ik.

De tone stack van bijna alle Fenders lijken op elkaar........ dus dan lijken dus alle Fenders op de Bassman :D

Nee; de ware "kracht" van de Bassman is de grote cathode bypass condensator voor VEEL bas, de Fender tonestack en het gebruik van een 12AT7 icm 6L6 buizen. De Hot Rod heeft dit niet.[/quote]

Nu, ik weet er ni zo veel van, maar: mijne heb een 12AT7 als fasedraaier (zelf ingezet, weet niet meer wat er origineel in zat), 2 6L6 en kathode bypass condensatoren. Ik weet niet wat "dikke" consensatoren zijn, maar echt klein zijn ze niet.
Soit, ik geloof je wel hoor, mijn technische kennis om schema's te gaan vergelijken is veels te beperkt, maar hij klinkt wel heel gelijkaardig als de bassman, geeft alleen meer hoog.

https://www.fender.com/support/amp_schem ... ematic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

Toch leuk om te lezen, dat zelfs mensen met hun bassman nu dingen ontdekken, waar ze vroeger niet bij stilstonden!
Fijn fijn!

Foto's!

(update memberlist!)
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

100% zeker is het niet maar ik zou mogelijk een Fender Bassman kunnen hebben dit weekend. Ik was afgelopen vrijdag bij een zakenvriend van mij die de IT in mijn bedrijfje onderhoud. Ik loop na ons gesprek door zijn garage en loop min of meer tegen een heel oude zwarte cab aan...............met daarop het Fender logo. Geen aandacht aan gegeven, hij is gitarist.

Later die avond hebben we nog even contact via iChat en ik vroeg hem wat dat nou was waar ik tegenaan liep; O, dat is een oude Fender Bassman. Die cab heb ik doormidden gezaagd want die was destijds (jaren 80) te zwaar. De top is in orde zover hij weet. Het ding gebruikte hij vroeger om met twee versterkers een stereo chorus soundje neer te zetten on stage.

De vraag is nu of het werkelijk een Fender is (zou het b.v. ook Squier kunnen zijn??) want hij twijfelt nu. Vrijdag haal ik het setje op en dan weet ik het definitief. Hij beweert wel dat de top een echt buizenbak is. Ik ben zo f*cking nieuwsgierig want dit lijk mij wel kicken..............hij geeft hem namelijk GRATIS en voor NIETS aan mij. Het ding was naar het grof vuil gegaan. :shock:

STAY TUNED!! :dance:
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

dejohan schreef:
Nu, ik weet er ni zo veel van, maar: mijne heb een 12AT7 als fasedraaier (zelf ingezet, weet niet meer wat er origineel in zat), 2 6L6 en kathode bypass condensatoren. Ik weet niet wat "dikke" consensatoren zijn, maar echt klein zijn ze niet.
Soit, ik geloof je wel hoor, mijn technische kennis om schema's te gaan vergelijken is veels te beperkt, maar hij klinkt wel heel gelijkaardig als de bassman, geeft alleen meer hoog.

https://www.fender.com/support/amp_schem ... ematic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, geloof me maar, er gebeurd teveel in een Hot Rod deluxe waardoor hij zn bassman geluid kwijtraakt. De deluxe klinkt als een Fender, een bassman klinkt als een Fender, maar ze klinken beide toch net iets anders.

@ Appelmies: wow! Keep us updated!
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

Ik heb een bassman 135. mag ik ook bij de club dus... Jippie
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

saf schreef:Ik heb een bassman 135. mag ik ook bij de club dus... Jippie
ik heb je toegevoegd! wel zot de hoeveelheid van 135 dat je hier tegenkomt!

Serieuze Blazers! haha
niemand die speelt op een 50 watter? of overstuurt die te snel!?
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

had ook eens een bassman 50 maar die heb geruild tegen een oude sound city 100 die vond ik vetter klinken.

Volgens mij zitten er tegenwoordig geen 6l6's meer in mijn top maar el34 weet eigenlijk helemaal niet waarom dat is gedaan. Klinkt nog steeds prima. De volgende keer maar weer terug laten zetten.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

saf schreef:had ook eens een bassman 50 maar die heb geruild tegen een oude sound city 100 die vond ik vetter klinken.

Volgens mij zitten er tegenwoordig geen 6l6's meer in mijn top maar el34 weet eigenlijk helemaal niet waarom dat is gedaan. Klinkt nog steeds prima. De volgende keer maar weer terug laten zetten.

Hoop t niet; EL34 trekken meer dan 6L6 buizen wat je power trafo op zou kunnen blazen

(of bedoel je je Sound City; daar horen EL34 in)
Gebruikersavatar
saf
Berichten: 6341
Lid geworden op: 14 okt 2005, 15:23

Bericht door saf »

nee die bassman. Is dat echt zo dat het gevaarlijk kan zijn? Heb er nu al zo'n 25 gigs mee gedaan en een oefensessie of 40 denk ik. Moet hem dan toch eens naar een tech brengen snel.

Die sound city heb ik inmiddels ook alweer verkocht.
Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

saf schreef:nee die bassman. Is dat echt zo dat het gevaarlijk kan zijn? Heb er nu al zo'n 25 gigs mee gedaan en een oefensessie of 40 denk ik. Moet hem dan toch eens naar een tech brengen snel.

Die sound city heb ik inmiddels ook alweer verkocht.

Mss is er een andere power trafo ingezet.......
Plaats reactie