Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

Luyt schreef: 14 mei 2017, 23:51 Die speciale weerstanden lijken me wel belangrijk voor een 'warme toon'. Je zou niet zomaar even een weerstand van een ander merk of type kunnen gebruiken. Of wel?
Hmm, daar heb je een punt. 't Zal afhangen van de toonsoort en aan welke kant van het podium je staat...

Deze Atlas weerstanden het best geschikt voor houten podia en oneven maatsoorten...

voor de rest er gewoon normale weerstanden inzetten, qua waarde & wattage...
Gebruikersavatar
Luyt
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 aug 2012, 10:29

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Luyt »

Geldt dit ook voor condensatoren? Want dat is ook een groot dilemma: is een speciale condensator het geld waard of niet, of gaat het alleen om de capaciteitswaarde van de condensator en is het verder irrelevant met wat voor technologie de condensator is gemaakt?
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

Luyt schreef: 15 mei 2017, 01:35 Geldt dit ook voor condensatoren? Want dat is ook een groot dilemma: is een speciale condensator het geld waard of niet, of gaat het alleen om de capaciteitswaarde van de condensator en is het verder irrelevant met wat voor technologie de condensator is gemaakt?
Now I'm confused a bit, interpreteerde je vorige post als grap, dus ik kwam ook met een onzinantwoord :D

Back to normal: Qua weerstanden zijn er verschillende meningen en voor condensatoren kunnen er al helemaal hele boeken over geschreven worden en interweb-forum-pages mee gevuld worden. In deze Guyatone is het makkelijk: die grijze Atlas koppelcaps zijn lek of zullen dat anders binnenkort wrsch kunnen worden, dus daar stop ik voorlopig the easy keuze in (Orange drops of Mallory 150), als zoveel mensen daar al iets mee konden dan zal het in elk geval als startpunt goed genoeg zijn. Na m'n pensioen dan nog wel een keer herzien eventueel, mocht ik me vervelen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

Die zgn "orange drops" zijn oorspronkelijk van Mallory.
Dit zijn gewone polyester-condensatoren van goede kwaliteit . ( maar bezitten echt geen toverkracht of andere bijzondere bovenaardse eigenschappen :mrgreen: )
Alleen ouwe papier-folie condensatoren dien je echt te vervangen :!: ( ouwe polyester condensators kun je nog wel 100 jaar laten zitten )

( en ouwe elco-troep moet er natuurlijk ook uit )
Gebruikersavatar
clintrubber
Berichten: 296
Lid geworden op: 28 sep 2006, 23:28

Re: Fender Bassman Club

Bericht door clintrubber »

MR. LEE schreef: 15 mei 2017, 21:48 Die zgn "orange drops" zijn oorspronkelijk van Mallory.
Dit zijn gewone polyester-condensatoren van goede kwaliteit . ( maar bezitten echt geen toverkracht of andere bijzondere bovenaardse eigenschappen :mrgreen: )
Mee eens, die oranje kleur tasty gekozen, maar de magic moet uit onze eigen vingers komen. Is m.b.t. die orange drops nog wel een half interweb vullend akkefietje, of er nu wel of geen outer foil aan te wijzen is, zodat je daar bij insolderen rekening mee kunt houden voor minder brom. Hangt ook kennelijk weer af van welke orange drop, etc, maar goed, wil hier dat halve interweb niet overtypen - iemand suggereerde gewoon te testen (verbinden met een kabel naar versterker, de orange body vasthouden met duim en wijsvinger, swap, weer vasthouden, meer/minder brom en hop, insolderen, genoeg ermee & verder.
Alleen ouwe papier-folie condensatoren dien je echt te vervangen :!: ( ouwe polyester condensators kun je nog wel 100 jaar laten zitten )

( en ouwe elco-troep moet er natuurlijk ook uit )
Die Atlas koppel-caps zien er op 1e gezicht uit als elco-ish, maar geen idee of ze dat ook zijn... wat dan ook, lekken = vertrekken.

Grtn!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

Heel,..heel vroeger ,...toen alles nog beter en mooier was , ...toen liet Fender z'n buizen vervaardigen bij RCA.
Die buizen liet ie op specificatie binnen een bepaalde tollerantie maken , waarna met zeefdruk het logo'tje van Fender erop werd gezet.
Die buizen-fabrieken van weleer zijn inmiddels allang "history" ,....en wie bij zijn Fender Bassman 100/135 de voorversterker-buizen gaat vervangen kan gewoon kiezen voor een knap merkje dat vandaag-de-de-dag verkrijgbaar is.

Maar , ..... w.b.t. de eindbuizen wordt het een klein beetje vervelender :
Deze dienen in een zgn "gemach-te-set" aangekocht te worden ( en natuurlijk weet iedereen dat wel )....

Wat sommigen dan niet weten, is dat het geen garantie meer biedt voor een goede ( optimale ) werking ,.....en soms zelfs wel 'ns fout kan gaan.
Dit heeft te maken met de voorziening/schakeling van het zgn "rooster-negatief" binnenin de versterker.
De Fenders hebben dan wel een balans-potmeter voor het rooster-negatief achter op het chassis zitten , maar de hoogte van de anode-ruststroom ( bias ) is helaas NIET instelbaar.
Dit was vroeger namelijk geen issue , omdat er "Fender-eindbuizen" in werden gezet die binnen een bepaalde fabriekstollerantie waren gefabriceerd .


Bij het domweg vernieuwen van de eindbuizen is het dus gewoon "gokken" of alles goed staat/gaat.

Laat in uw oude Fender Bassman / TwinReverb / etc , dus een modificatie inbouwen (of doe dat zelf als je handig bent)
waarmee die ruststroom ( bias ) kan worden ingesteld. :|
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Fender Bassman Club

Bericht door dejohan »

Klopt.
Naast een bias instelling moet je de ruststroom ook kunnen meten (kan vb met een biasprobe).

Trouwens:
Wat in theorie ook kan is Mesa Boogie buizen gebruiken.
Die worden kleurgecodeerd naar welke ruststroom ze vragen. Stel dat je in je mesa amp buizen hebt met blauwe code, dan kan je er nieuwe blauwe insteken (maar geen rode, groene,...)

Dit kan in theorie ook met een andere amp.
Dan moet je wel weten welke ruststroom je hebt en welke mesa kleurcode je dan nodig hebt ==> ik denk dat een handige amptech dat wel kan uitzoeken.

Nu zijn mesa buizen wel duur. Maar: bepaalde buizenwinkels verkopen gewone buizen die "mesa gekleurencodeerd" zijn (vb. Tube-Town in Duitsland).
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

sorry ,...ik vind dat echt een "gedoe" ,....i.m.o. dien je helemaal onafhankelijk te zijn van wat-dan-ook-voor merk.

je stelt iets in ,....en that's it ! :wink:
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Fender Bassman Club

Bericht door dejohan »

Waarom moet dit nu weer een wedstrijd "mijn mening is beter dan de jouwe" worden?
Als je goed leest ben je onafhankelijk van een merk, en is het gewoon inprikken.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

Je hebt te maken met tolleranties ,....ook bij een gematchte set , dit houdt in, dat je ze zelf al moet gaan paren voor de optimale balans ( en zeker i.g.v. 1 gemeenschappelijk negatief ).
Mesa is geen buizenfabrikant , maaar een handels-onderneming die overal z'n buizen vandaan haalt en voorziet van hun eigen logo , ...het is zeker niet slecht maar wel prijzig.
Buizen hebben niet meer de kwaliteit van vroeger ,....het kan gebeuren dat de boel zomaar ineens verloopt.
Het makkelijkste en veiligste is een gemachte set aanschaffen waarbij je dus niet afhankelijk bent van coderingen ,...en gewoon de boel zelf in kan stellen. ( meten = weten ! )
Mijn ervaring is , dat je met een gematch-te set 6L6 eindbuizen van J/J voordelig en goed uit bent. :wink:

Een bepaalde anode-ruststroom is afhankelijk van een bepaalde anodespanning bij een bepaalde negatieve rooster-spanning

Ik snap je (vermoedelijke) irritatie niet .
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Fendurt »

Fendurt schreef: 08 mei 2017, 14:01
Kaasknaap schreef: 22 sep 2016, 08:29 Ik zou zeggen: probeer het eens! Al lijkt het me wel anders door het feit dat de pots op 12 uur niet gelijk staan aan flat. Ik geloof dat ik destijds mijn bassman 135 wel zo gebruikte min of meer. Dus op normal channel de mids volledig open, treble volledig dicht of rond 8 uur en bas ongeveer op 9 of 10 uur en dan volume bijdraaien voor die boost.
Heb ik ook gedaan en klinkt goed.
Echter als ik de treble potmeter op het 'rechter' kanaal open draai krijg ik boven de '5' een hele irritante fele pieptoon. En dus doe ik dat trucje niet meer
Wel jammer, want daarmee is mijn sound beter instelbaar.
OK update, naar aanleiding van de pieptoon die ik beschreef werd heb ik de mp even weggebracht omdat de buizenvoeten in slechte staat waren. hiernaar werd de condensator zo heet dat de volume knop er bijna af smolt.
weer even weggebracht en kwamen we tot de conclusie dat de vorige eigenaar er KT66 in had gezet en dat best lekker klinkt maar die trekken VEEEL meer dan de trafo voor een stel 6L6 buizen moet leveren. bleken er nog wat draden niet helemaal lekker te zijn en deze zijn ook aangepast.
nu is de osscilatie en dus de pieptoon weer verdwenen en kan ik de beide kanalen doorlussen :dance:
nu dus weer origineel en zal de amp donderdag weer aan de tand voelen. ik gebruik deze am wel over een 8 ohm kast en levert mij geen issues op, maar volgens mij denken jullie daar anders over??
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Fender Bassman Club

Bericht door MR. LEE »

Die KT66 eindbuizen kunnen het juist geweldig doen in die Bassman 135 :wink:
Hier geldt helaas ook weer de vorige repliek : "regelbaar rooster-negatief inbouwen" (instelbare bias)
De extra 1,6 A gloeistroom , daar heeft die trafo helemaal geen last van.
( In een Twin Reverb zitten 3 voorversterker-buisjes meer in , dan in een Bassman , terwijl de trafo's exact gelijk zijn.
Die drie extra voorv.buisjes trekken tesamen 0,9 A meer gloeistroom , zodat de werkelijke, zgn , "overbelasting" van de gloeistroom-wikkkeling nog maar uitkomt op slechts 0,7 A :D )

Gepiep en gefluit ( oscillatie ) is vrijwel altijd voor rekening van slechte 12AX7 / 7025 voorversterker-buizen.
Gebruikersavatar
Fendurt
Berichten: 626
Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:09

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Fendurt »

MR. LEE schreef: 13 sep 2017, 08:05 Die KT66 eindbuizen kunnen het juist geweldig doen in die Bassman 135 :wink:
Hier geldt helaas ook weer de vorige repliek : "regelbaar rooster-negatief inbouwen" (instelbare bias)
De extra 1,6 A gloeistroom , daar heeft die trafo helemaal geen last van.
( In een Twin Reverb zitten 3 voorversterker-buisjes meer in , dan in een Bassman , terwijl de trafo's exact gelijk zijn.
Die drie extra voorv.buisjes trekken tesamen 0,9 A meer gloeistroom , zodat de werkelijke, zgn , "overbelasting" van de gloeistroom-wikkkeling nog maar uitkomt op slechts 0,7 A :D )

Gepiep en gefluit ( oscillatie ) is vrijwel altijd voor rekening van slechte 12AX7 / 7025 voorversterker-buizen.
En waar moet je de bias dan op instellen, want de top werd echt HEEL veel heter dan met de 6L6 BUIZEN.
Ik kon met de KT66 het frontpaneel niet eens met de hand vasthouden zo heet werd het.
Fender
MusicMan
Koch
Mesa Boogie
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Fender Bassman Club

Bericht door cluseau »

Fendurt schreef: 21 sep 2017, 22:54 En waar moet je de bias dan op instellen, want de top werd echt HEEL veel heter dan met de 6L6 BUIZEN.
Ik kon met de KT66 het frontpaneel niet eens met de hand vasthouden zo heet werd het.
Bias instellen op 50%, is je signaal nog te koud naar je zin ga je nog iets hoger. Standaard staan de fenders wel redelijk koud, ligt er aan welke buizenset er is gekozen. Mijn voorkeur zou zijn om hem instelbaar te maken dan kan zowat elke buis er in. Hoe hoger je gaat met de instelling hoe harder je buizen verbranden, te laag ontstaat cossover vervorming wat een blikkerig kil geluid veroorzaakt. Het is een kwestie van smaak en beschikbare doekoe.

Als je extreme hitte waarneemt kan er natuurlijk ook een fout in de biasvoeding zitten, is een makke van dit type Fender waarbij de biasvoeding geheel of gedeeltelijk wegvalt. Je hoort daar niet altijd iets van. Sterker nog het kan zelfs zijn dat hij juist lekker klinkt omdat de bias veel te heet staat. Ondertussen vreet je je buizen op.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Cookymonster
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2017, 23:03

Re: Fender Bassman Club

Bericht door Cookymonster »

Ik heb een 1964 blonde bassman kunnen aankopen voor een mooie prijs.
Hij heeft wel wat mojo. Een "ripje" in het doek, en her en der wat tolex beschadigd.
Afbeelding

De originele luidsprekers liggen op zolder.
De transfo (van 110V naar 230V), de caps en de buizen zijn vervangen.

Ik vind dat hij geweldig klinkt. Maar weet dat dit subjectief is.
Voor mij komt echte diepe punch op de tweede plaats.

Maar er zit wel een vervelend brommetje in.
Zou ik graag weg krijgen...
Laatst gewijzigd door Cookymonster op 08 nov 2017, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie