Fender Bassman Club

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Fender Bassman Club

Bericht door McDreads »

Ik heb net een fender super twin gekocht voor weinig (de originele buizen die erin zaten zijn meer waard dan de aanschafprijs), heb je een versterker die naast de Bassman-toonregeling een 5bands actieve toonregeling heeft en 180 watt buizen power.
De prijzen voor de supertwin liggen laag omdat 180 W. erg veel is voor gewone gitaristen (of je moet Ted Nugent heten of pedalguitar spelen en daarvan hebben we gelukkig niet zoveel in NL) en het gewicht van het combo is echt onbenullig (bijna 50 kg met één handgreepje). Als losse top is het goed te behappen met ruim 20 kg. De versterker is bijna identiek aan de studiobass van fender. Met een 2x15 kast zit je qua geluid echt in Bassman territory, door de (voetschakelbare) 5bands zijn er veel meer geluiden mogelijk. Enige nadeel is dat je voor eindbuis oversturing oordoppen nodig hebt (voor jezelf, je bandleden, je publiek, je buurtbewoners), als je dat zoekt kan je beter een BM 50 of 100 nemen.
Onze Amerikaanse vrinden zijn er behoorlijk lyrisch over
https://www.talkbass.com/threads/fender ... ad.452093/
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Fender Bassman Club

Bericht door dejohan »

Groovehunter schreef:
dr. Bassvibes schreef:Nee hoor, zie je vaker wel voorbij komen!

Als budget een issue is... Check zeker de London City versterkers. Marshall kopieën van Nederlandse bodem uit de jaren zestig. Heb er zelf eentje (DEA 135, 135 watt dus) en gebruik hem in een stoner band. Zalige versterker met meer dan genoeg laag erin en die heerlijke buizensound, vreet pedalen dus daar kun je quasi elke overdrive/fuzz voor gooien en het klinkt te gek. Het is geen Fender Bassman (die klinken toch echt anders), maar ze zijn zeker de moeite van het proberen waard.

Dit soort versterkers bedoel ik.
Maar deze zijn ook voor basgitaar te doen dus? Dan kan ik m'n Orange versterker (Rockerverb 50) ook eens proberen wellicht . Gaan die dingen niet kapot dan? Zo veel laag? Alhoewel een octave pedaal ook diep gaat natuurlijk.
Nou ja, eigelijk ik heb mijn zinnen gezet op een bassman, Fender bevalt gewoon erg goed. Ik ben oa in t bezit van een twin (ik speel ook gitaar) en het warme geluid vind ik bijna een voorwaarde ;-) Het spul ziet er ok nog eens mooi uit.

Je speelt in een stonerband in Maastricht zie ik? Ik woon wat Noordelijker Misschien kunnen we samen eens een gig doen? :wink:

groet! Deef.

Je kan ook gewoon je Twin op een bascab aansluiten. Heb ik al gedaan, evenals met een dual showman. Voor een basgitaar heb je een amp nodig die ook op hoge volumes clean blijft. Een Twin is dus ideaal. Je zal schrikken hoe lekker dat klinkt.
Gitaarversterkers kunnen er tegen om er door te bassen. Gitaarspeakers kunnen daar minder goed tegen, daarom best even de interne speakers afkoppelen en er een bascab aanhangen. ZORG WEL DAT JE NOOIT DE AMP LAAT DRAAIEN ZONDER EEN SPEAKER AANGEKOPPELD. Daar kunnen ze niet tegen.
Uiteraard wel op letten dat impendantie en piek wattage tussen amp en cab niet te veel uit elkaars vaarwater liggen.
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Thanks iedereen voor advies so far! Dat gaat snel hier :-)

Nu kom ik wat spul tegen op marktplaats en 2e hands.be.

Een mooie vrij nieuwe Bassman, 6 x 10. Met toch een oude uitstraling. 4 ohm. Maar ook vrij prijzig:
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 30844.html

En deze oude 2 x 15. Is dat niet te iel voor een basbox? Er zitten kleinere vierkante magneten achter. Dat maakt niks uit? En gaan deze niet eerder kapot dan een nieuwe?
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... =lr&pos=26

Ik kan beide voor een 100 of een 130 gebruiken? Of hoe zit dat dan? Want op beide staat 4 ohm.

@ we tigers : Die 135 staat nu ook op marktplaats, voor 500 euro. Maar dan hoor ik niet bij de club! ;-)
Nee zonder fratsen, je hoort er weinig van verder. Maar ik zou m best testen als 't hier in de buurt zou zijn.

tenks again, deef.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Groovehunter schreef:Thanks iedereen voor advies so far! Dat gaat snel hier :-)

Nu kom ik wat spul tegen op marktplaats en 2e hands.be.

Een mooie vrij nieuwe Bassman, 6 x 10. Met toch een oude uitstraling. 4 ohm. Maar ook vrij prijzig:
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 30844.html

En deze oude 2 x 15. Is dat niet te iel voor een basbox? Er zitten kleinere vierkante magneten achter. Dat maakt niks uit? En gaan deze niet eerder kapot dan een nieuwe?
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... =lr&pos=26

Ik kan beide voor een 100 of een 130 gebruiken? Of hoe zit dat dan? Want op beide staat 4 ohm.

@ we tigers : Die 135 staat nu ook op marktplaats, voor 500 euro. Maar dan hoor ik niet bij de club! ;-)
Nee zonder fratsen, je hoort er weinig van verder. Maar ik zou m best testen als 't hier in de buurt zou zijn.

tenks again, deef.
Die 610 is een recente kast. Die kost nieuw bijna het dubbele. Lijkt me een fijn ding. Die 215 is vrij ondiep, maar wel weer heel breed.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

Groovehunter schreef: @ we tigers : Die 135 staat nu ook op marktplaats, voor 500 euro. Maar dan hoor ik niet bij de club! ;-)
Nee zonder fratsen, je hoort er weinig van verder. Maar ik zou m best testen als 't hier in de buurt zou zijn.

tenks again, deef.
Mocht je een keer in de buurt van Breda komen, dan kun je altijd even contact opnemen.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Bassman Club

Bericht door Mach1 »

Ik zou ook die 100T checken die hij ook te koop heeft.
Ik heb de 4x10 gehad van die serie en die vond ik te boemerig klinken. Erg dik laag maar weinig definitie vond ik.
Misschien klinkt de 6x10 duidelijker. Wel een mooie set zo samen!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Die 100T is een fijne versterker; heb hem een keer tijdens een meeting in Houten bij Hi Gain geprobeerd. Al was voor mij het 2e kanaal met alle fratsen volkomen nutteloosch. Het standaard kanaal klinkt werkelijk geweldig. Ik prikte mijn P met flats er in en zonder echt aan de toonregeling te rommelen had ik al meteen een bijzonder goed geluid.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Fender Bassman Club

Bericht door kamiell »

Ik heb de 100T en dat is inderdaad een geweldige versterker (Al snap ik je opmerking over het tweede kanaal wel) maar dat lijkt me alles behalve binnen budget, als hij zoekt naar cab en amp voor om en bij de 1000 euro.
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Fender Bassman Club

Bericht door dr. Bassvibes »

Groovehunter schreef:
dr. Bassvibes schreef:Nee hoor, zie je vaker wel voorbij komen!

Als budget een issue is... Check zeker de London City versterkers. Marshall kopieën van Nederlandse bodem uit de jaren zestig. Heb er zelf eentje (DEA 135, 135 watt dus) en gebruik hem in een stoner band. Zalige versterker met meer dan genoeg laag erin en die heerlijke buizensound, vreet pedalen dus daar kun je quasi elke overdrive/fuzz voor gooien en het klinkt te gek. Het is geen Fender Bassman (die klinken toch echt anders), maar ze zijn zeker de moeite van het proberen waard.

Dit soort versterkers bedoel ik.
Maar deze zijn ook voor basgitaar te doen dus? Dan kan ik m'n Orange versterker (Rockerverb 50) ook eens proberen wellicht . Gaan die dingen niet kapot dan? Zo veel laag? Alhoewel een octave pedaal ook diep gaat natuurlijk.
Nou ja, eigelijk ik heb mijn zinnen gezet op een bassman, Fender bevalt gewoon erg goed. Ik ben oa in t bezit van een twin (ik speel ook gitaar) en het warme geluid vind ik bijna een voorwaarde ;-) Het spul ziet er ok nog eens mooi uit.

Je speelt in een stonerband in Maastricht zie ik? Ik woon wat Noordelijker Misschien kunnen we samen eens een gig doen? :wink:

groet! Deef.
Zoals hierboven ook al gezegd: gitaarversterkers kun je prima voor basgitaar gebruiken. Als je dus al een te gekke Fender buizenbak hebt zou ik daar zeker eens een bascab onder zetten, misschien kom je er dan achter dat je eigenlijk geen basversterker meer nodig hebt. :)

En samen een gig doen, zeker interessant! Wij zitten inderdaad in de regio zuid-Limburg. Ik heb je een PB gestuurd. :wink:
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Iedereen very tenks voor de gedeelde bassman info! De 135 heeft m'n voorkeur nu. hoop er snel ene te kunnen bemachtigen. Nog 1 vraag voor de zekerheid; het 2x15 bassman cabinet volstaat dan ook? Dan hoop ik snel mijn set te kunnen aanschaffen... 8)
Groet!
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Fender Bassman Club

Bericht door we tigers »

| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Als-ie in orde is, is dat een nette prijs hoor! En ja, daar kun je een 2x15 Bassman kast aan hangen, die zal normaliter 4 ohm zijn.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Groovehunter
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2016, 20:59

Fender Bassman Club

Bericht door Groovehunter »

Yep @we tigers, deze ga ik zaterdag proberen en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meenemen natuurlijk :jam:
215 cabinet is hier in de buurt nog te koop, dus dan ben ik the man ;-)

Volgende project is een Jazz bas. Olympic white. Met een rode paarlemoeren slagplaat. Maar dan moet ik toch op het vakantiegeld van volgend jaar wachten :lol:

Nogmaals dank iedereen! :worship:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Fender Bassman Club

Bericht door Hans58 »

Succes, en we zien het resultaat hier wel verschijnen :wink:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Fender Bassman Club

Bericht door dejohan »

Ter info, een 100t:
https://www.2dehands.be/muziek/muziekins ... 33402.html

Trouwens wel raar dat die amps zo'n hoge nieuwprijs hebben. De originele vintage heb je voor 1000 euro, de nieuwe versie +2000?
Ok het is geen reissue maar een nieuw concept, maar er staat nog steeds bassman op.
Plaats reactie