GK fanboys

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

3x 1x12" zelfs, maar geen 2x 4x10 :roll:
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Dat snap ik ook nog niet helemaal :D
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

ik speelde afgelopen zaterdag over een gk met een 8x10 eronder en ik moet zeggen dat het niet onaardig was. Ik wil altijd nog een keer een 8x10 hebben voor optredens. Puur omdat het rock en roll is maar mijn gezonde verstand zeg dat ik het niet moet doen. Misschien moet ik nog een keer helemaal straal lazarus worden en dan gewoon beslissen om een 8x10 te kopen.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Een Ampeg 8x10 of een GK 8x10?
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Haico schreef:Ik zie 1x12" cabinetjes... 2 x 1x12 zelfs! Best progressief... :)
Ja vind ik ook!
Er staat zo'n oude 1x12 combo bij de strings, maar het bijpassende cabinetje is verkocht geloof ik...
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

vraagje voor de gk fanboy's:

Gister gedeeld otpreden gehad, en mijn gk 700-rbII als backline gebruikt. Het bleek dat die andere dude een veel hogere output had, waardoor ie wat ging oversturen. het clip lampje ging niet branden (en ja die doet het nog wel gewoon geloof ik :roll: ). Ik heb wel ingegrepen en de gain wat teruggedraaid, maar ik moet eigenlijk zeggen dat het best wel lekker klonk! helemaal niet zon lelijke ss oversturing als je ook welles hoort. Mijn vraag is nu, hoort dit bij het normaal gebruik van een GK (ik had drive overigens op 3kwart staan) en ben ik te schijterig om dit te gebruiken, of was die beste jongen gister bezig de versterker te mollen? wheeelp
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Arnold
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 nov 2007, 19:28

Bericht door Arnold »

De GK kan best wat hebben aan oversturing op zen ingang, zolang het clip ledje maar niet te veel aangaat, dan zou je het -14dB knopje kunnen gebruiken.

Over wat je zegt dat het niet klinkt als een lelijke SS oversturing ben ik wel met je eens, volgensmij komt dat omdat GK in de voorversterker FET (field effect transistoren) gebruikt in plaats van normale transistoren. FET's gedragen zich een klein beetje als buizen, spannings gestuurd inplaats van stroom gestuurd zoals bij transistoren.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

eventjes had ie het clip ledje constant aan het knipperen. toen maar snel ingegrepen, maar kon ook oversturen (klonk volgens mij beter dan veel overdrive pedalen) zonder dat het clip ledje ging knipperen
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Fanboys, waarom heeft deze nog zo weinig fans:

Afbeelding
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Omdat die nog maar pas leverbaar is?
Ben overigens benieuwd naar de MB2!
Zou de echte GK sound in zo'n klein kastje 8)
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
remknorretje
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2008, 19:32

Bericht door remknorretje »

Wat omschrijven jullie als de echte GK-sound, by de by.. ?-)

Rickenbacker 4001 '73 custome
Rickenbacker 4003 JG '93
Hayman 4040
Ibanez 1915
Squier P
GK 800RB / Fender sidekick bassman
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Roro92 schreef:Een Ampeg 8x10 of een GK 8x10?
niet naar gekeken. De gk als top vond ik prima klinken. Vrij neutraal maar als je een goeie bas heb ( :mrgreen: ) dan is dat geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Zijn hier nog gk gebruikers die wat ervaringen kunnen vertellen over het oversturen van dat ding? Hoort dat bij normaal gebruik, of ben je m dan echt aan het mollen?
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
B4SSi3
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 jan 2007, 08:21

Bericht door B4SSi3 »

remknorretje schreef:Wat omschrijven jullie als de echte GK-sound, by de by.. ?-)
Dit is op de Fusion. Dit is wel echt GK..

https://www.youtube.com/watch?v=MvR9vD1L0ws" onclick="window.open(this.href);return false;
tja ....

Fender Geddy Lee Jazz , EBMM Stingray IV, Gallien-Krueger 1001RBII - 410 SBX
Haico

Bericht door Haico »

André_84 schreef:Zijn hier nog gk gebruikers die wat ervaringen kunnen vertellen over het oversturen van dat ding? Hoort dat bij normaal gebruik, of ben je m dan echt aan het mollen?
Even kijken wat onze Godfather Bob Gallien daarover zegt... Heel veel info hier!
Bob Gallien on Designing Power Amps
By Bob Gallien

The signal from your bass’s output jack is weak, so when it enters an integrated amp (a head) it gets a little boost by the preamp. Signals leave the preamp at a level suitable for driving a mixer (called “line level”), but not nearly strong enough to drive a speaker. Driving a speaker is the power amp’s job.

Speakers are unwieldy things that fight the power amp’s every command. When the power amp has to reproduce a high-power transient like a string slap, it must be able to deliver a high-current pulse to maintain speaker-cone control. If the amplifier can’t do this, it cuts off the transient, producing an unresponsive, less-aggressive sound. These high-current pulses can be three to four times the current required to deliver a power amp’s rated power, and creating them requires extra output devices and intelligent protection logic. Additionally, due to high stage volume, power amps are often overdriven during live performance, so they must recover promptly to reduce the unmistakable “farting” sound bassists abhor. In short, the power amp must be able to deliver high currents, and it must do it fast. Fast speed, in this case, means a response of at least 100kHz. If the power amp has sufficient high-current capability and recovery speed, it can turn a potentially distorted and weak sound into a strong, silky growl. I aim to achieve this growl with all of my amplifiers.

The level of distortion is an important power amp attribute. It’s measured in three ways: Total Harmonic Distortion (THD), Inter-Modulation Distortion (IMD), and Transient Inter-Modulation Distortion (TIM). The first two are measures of how faithfully an amplifier reproduces the input signal. Errors in reproducing this signal are recognizable as distortion by most people and are fairly easy to control by amp designers. However, the third measure of distortion, TIM, is not easily recognizable as distortion, because it is present only when strong transients occur. Designing for low TIM is an important aspect of a well-designed power amplifier. An amp with low TIM will sound more articulate and responsive, with an out-front sound that is true to the bass’s tone.
Hmn... okay, hiervan leren we in ieder geval dat hij weet waar hij het over heeft... maar nog weinig over G-K growl. Toch leuk! Zelf merk ik de snelheid en accuratie waarin G-K's reageren. Ik kwam van een Ampeg pre-/power amp combinatie. De eerste keer dat ik een noot aansloeg was op een G-K was voor mij echt een revelatie! Dit bedoelt met met PUNCH!
Hierin kan je ook lezen dat sommige goede power amps dus tijdens pieken 3 à 4 keer hun eigen vermogen kunnen lerveren. Ervan uitgaande dat G-K's die "extra output devices and intelligent protection logic" hebben, kunnen ze dat dan ook! 8)

Andere stukje over/door Bob Gallien:
In addition to their clarity and articulation, Gallien-Krueger bass amps are known for an additional audio signature that, again, appeals to players as diverse as Dave Holland and Flea. Gallien describes the "G-K growl" as being "somewhat analogous to the warm distortion associated with blues guitar. Every power amp will deliver a certain amount of power before it begins to distort. That maximum power is defined by the voltage rails inside the power amp. When we say it 'hits the rails,' it just won't put out any more. Most amps hit the rails sharply and they clip and produce a little stagger. Our amps go in and out of the rails in a way that sounds musical--we call that 'the GK growl.'"
Nog een stukje uit een ander interview waar ongeveer hetzelfde in staat. De rest is ook de moeite waard om te lezen! Bron: https://www.instituteofbass.com/archive/ ... n_krueger/" onclick="window.open(this.href);return false;
When a power amp puts out as much power as it is capable of producing, that is referred to as "hitting the rails." The way our amps go in and out of the rails is very different to how other manufacturer's amps react. Sometimes you will hear guys talk about "the G-K growl." If a bassist is used to playing an 800RB, he'll know exactly where he needs to place the controls on his amp to get that G-K growl. If he then moves to the 1001RB-II which puts out over twice as much power as the 800RB, he'll have to play his amp much louder to get that same type of growl. I have found that this is one of the biggest things that bassists have to learn in moving to a more powerful amplifier. If you want to maintain the classic G-K growl and don't need to play at loud volumes, then you definitely want to stick with a lower powered amplifier so it is easier for you to hit the rails.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het volgende op Talkbass.
rag (Robert A. Gallien, President Gallien-Krueger) schreef:
lorenk schreef:so im a bit confused about something. when the GK amps hit the rails, is that clipping? because I thought clipping was bad for solid state amps.
GK amps ride the rails really well. They are designed to do just that. GK cabinets are designed to handle the extra power that results.
"Riding the rails"... geweldig! :worship:

Eigenlijk werkt het dus een beetje in gebruik als een buizenversterker. Die gaan ook pas lekker brullen als je ze een beetje kan openzetten. Tot het punt van opbreken zal je merken dat de boost-knop precies hetzelfde doet dan je master/woofer volume knop.
Soms wil je juist wel "headroom", maar bij G-K's soms dus ook niet. De keuze tussen 400RB, 700RB, 1001RB heeft dus niet alleen met je budget te maken, maar zeker ook met de hoeveelheid "growl" je wilt op diverse volumes!! Een 1001RB zou je eerder kopen als je minder growl wilt op lagere volumes. Dus eigenlijk is het niet zo onlogisch dat ik maar een 240 watt 400RB-III'tje heb. :D ;) Zolang ik geen Gelredome's, Ahoy's en Brabanthallen hoef te spelen heb ik elk optreden de "growl" zonder mijn versterker te slopen.

Dus... Technisch gezien kan je je G-K versteker laten oversturen, maar voor je oren klinkt het niet echt als oversturen. Het geluid is mooier dan andere solid state versterkers en G-K's kunnen door de overdimensioneerde stroomtrafo's nog steeds de pieken aan... waardoor de versterker dynamiek behoudt en niet je speakers sloopt.

De eerste keren dat ik mijn G-K lekker open kon zetten, en dat ook deed, was ik ook een beetje zenuwachtig. BRULLEN wat dat ding deed, maar ik had de volume nodig en de versteker leek er geen moeite mee te hebben. De ventilator ging niet eens aan! De dynamiek in mijn aanslag werd gewoon behouden, net als op laag volume.. alleen toen met de "growl".

Nog wat over betrouwbaarheid en veiligheid uit een G-K manual. Dit zijn de dingen waarop je kan letten als je zin hebt in "hitting the G-K rails".
Cool Running = Reliability:
The 400RB-IV Series uses a “dual rail power supply” that generates about half the heat of conventional amplifiers. Low output signals run off a low voltage supply, and high level signals run off a high voltage supply. This keeps the amp running a lot cooler and makes it much more reliable. To cool the amp when
its being driven hard, we’ve designed a temperature sensitive fan cooling system. When the amp is under
a light load, the fan is off or running at a low speed, reducing fan noise. As the amp works harder, the fan speed increases to keep everything cool.

Smart Protection Circuitry:
The 400RB-IV’s protection circuitry constantly monitors for unsafe operating conditions such as
short circuits, miss-wired speaker cables, blown speakers, improper ventilation, and incorrect speaker
configurations. In addition, protection is provided during power up/down. If the 400RB-IV senses any
unsafe operating conditions, the output signal is immediately muted and the power light changes from
Blue to Red. The amplifier will remain muted until the fault is removed. If the protection circuit activates
while playing, turn the amplifier off and check the amplifier speaker output connections. Be sure that
you are not exceeding the maximum recommend load described in this manual. If the problem persists, contact GK directly for technical advice.
Plaats reactie