GK fanboys

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Haico

Bericht door Haico »

Jonasbas! Boost werkt altijd, mits je met redelijk wat volume speelt... anders werkt het als een extra volume knop.

Je wilt growl... dus zoveel mogelijk input gain. Dat je bij een actieve bas altijd het - zoveel dB knopje in moet drukken is echt onzin. Ik heb een passieve bas die 2 keer zoveel output als al mijn actieve bassen bij elkaar. Het is maar net wat voor bas je hebt.

Woofer op 0 of bijna 0
-10 dB knopje uit
Zet je volume op je basgitaar open
Sla herhaaldelijk je diepste/hardste noot aan en schroef de input level op totdat het lampje aangaat.
Zet dan de input level een klein beetje terug.
geef nu een klein beetje woofer volume zodat je jezelf kan horen. Controleer nu of er niets overstuurt als je hard aanslaat.
(((als de input volume nu op bijna uit staat... en dus moeilijk af te regelen, DAN pas kan je de -10dB knop indrukken en de level omhoog bijstellen)))

Als je input goed is, dan kan je je uitgangsvolume en de hoeveelheid 'GK-growl' bepalen met zowel de boost en de woofer knop. Meer boost = meer growl... en dat betekent ook dat je je woofer in dat geval iets terug moet draaien. Geen boost is geen growl, met als gevolg dat je je woofer redelijk ver open moet draaien voor een goed volume in bandverband. Kan allebei...
Conclusie: experimenteren totdat je de verhouding tussen growl en volume goed is voor jouw situatie en in jouw smaak. Als je op het podium zacht moet spelen, maar je wilt toch veel growl, dan moet je soms de boost helemaal opengooien. En soms is het weer anders.

Zorg in ieder geval dat je zo veel mogelijk gain uit de level input haalt.

(((en Krist van Nirvana gebruikte een Proco Rat voor distortion ;) )))
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

thx voor de info, je bericht gaat mee naar het repetitiehok

en zo'n pedaal komt er zeker en vast nog wel :)

damn how i love that band... Dat is de reden waarom ik beginnen bassen ben
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Ah een 800rb gevonden in een shop in Zweden waar ik op tour langs kwam... 400 euro,.. nu even kijken of we die hier heen kunnen laten komen.
Gebruikersavatar
Shenanigan
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2008, 15:06

Bericht door Shenanigan »

Dat zou een mooie deal zijn! Als ik later groot ben hoop ik er ook ooit eentje te scoren..

Nou heb ik een vraag aan de GK mannen:
Elke keer als het woord "backline cabinet" in dit forum voorbij komt wordt daar zonder blikken of blozen direct de woorden "crap" of "niet doen" oid aan toegevoegd.
Ik vind echter nergens ene onderbouwing of vergelijking of uitleg waarom.
Iemand ervaring met die dingen? (met de cabs dan, niet de heads).
Haico

Bericht door Haico »

Sorry, ik heb alleen ervaring met de Backline 600 head. Voor de compleetheid wil ik er wel bij zeggen dat ik deze versterker serieus tof vond. De knoppen voelden een stuk goedkoper aan dan mijn Amerikaanse GK. Logisch... Maar toch HEEL veel functies en een hele boel power. Het distortion kanaal heb ik niet geprobeerd. 2 kanalen, pre/post DI, Boost, 7 kilogram... geen speakon uitgangen.

Dat zegt niets over de Backline cabinets natuurlijk. In de versterker FAQ heb ik het een en ander geschreven over vermogen en geluidsniveau. Je cabinets hebben daar namelijk meer invloed op dan je versterker. In de FAQ staat de volgende quote van J. A. Hoffman (KLH): "It is not possible to combine high efficiency, especially at low frequencies, with compact enclosure size, and adequate low frequency response. One can, more or less, only choose two of the three parameters when designing a speaker system."
De goedkopere speakers die ik getest heb, hadden meestal die hoge efficienty niet, waardoor je veel vermogen nodig hebt om een beetje goed volume te krijgen. Ze hadden de lage frequency response wél, met als gevolg dat ik een blubberig geluid kreeg. Niet strak. Dat zijn mijn ervaringen met goedkopere speakers. Ik denk dat andere ook die ervaringen hebben, en dat hierdoor men wat skeptisch is over budget speakers.
Ik zou zelf ook liever een budget top spelen dan een buget cab.
Gebruikersavatar
Shenanigan
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2008, 15:06

Bericht door Shenanigan »

Thnx!

Vroeg dat natuurlijk niet voor niks..
Omdat mijn Bag End D10X-D (2x10, 4ohm) als ik heel veel laag in draai het niet leek te trekken (fart), zat ik even aan vervanging te denken. 210BLX en 115BLX (juist voor het laag) ofzo...

Bij nader inzien; die Bag End is 400 watt... Zou het farten op hoog volume met errrg veel laag kunnen liggen aan de oude elco's? Die zijn zeker 20 jaar oud... ai, ik geef zelf het antwoord al...
(een hartke kickback 120watt met 15" leek het namelijk wel te trekken met de band..Dus aan de 200 watt van de 400RB kon het niet liggen dacht ik..) :offtopic:

On topic: die 400RB heeft zo'n super sound! Doe ik nooit meer weg!
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Bericht door Durk fan Titanium »

Ik heb de backline 2x10, de BLX-II en daar mankeert niks aan, niks geen crap.
Kost ook nog eens weinig, rond de 200 euro.
Niet echt geschikt als stand alone, maar mooi als aanvulling op m'n 2x12.
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Shenanigan schreef: Bij nader inzien; die Bag End is 400 watt... Zou het farten op hoog volume met errrg veel laag kunnen liggen aan de oude elco's?
Die 'scheten' komen als je de speaker voorbij zijn X-max drukt en de spreekspoel uit de magneet wordt gedrukt. Heeft dus niets te maken met slecht materiaal, maar alles met een slechte gebruiker... ja, jij dus ! Als je speaker scheten laat geef je teveel bas ! Bas minderen en het stopt... simpel toch 8)
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Shenanigan
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 dec 2008, 15:06

Bericht door Shenanigan »

Dus ligt niet aan de GK? Mooi.
Valt die Bag End me toch ietsie tegen..Klinkt echt lekker, strak, ook het laag, maar op hoog volume :nono: Thanx voor de info. Zal rustig aan doen met het laag, alhoewel ik dat echt mis. :(

Goed te horen dat die 210BLX bevalt. Ga ik daar toch eens serieus naar kijken. Samen met de 115BLX zouden ze misschien wel eens meer laag kunnen leveren dan de Bag End (?).
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Als je echt zo diep wil gaan moet je er een 18" of 15" bijzetten.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Ik vind het jammer dat ik hier niks kan opnemen, maar m'n geluid is nu echt heel tof :mrgreen: :dance:
Gebruikersavatar
remknorretje
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2008, 19:32

Bericht door remknorretje »

Weet ni of ik echt fan ban van GK. in ieder geval wel van het gewicht-)
Heb helaas nog niet live gespeeld met deze set.. heb de cabs net.
Heb de 800RB in the State gekocht, laten repareren en om laten zetten naar 220v.
Bij m'n eerste Ric klonk ie mooi fris, minder sompig dan een buisenamp, maar met de Ric die ik nu 't meest speel denk ik dat ik 'm wat droog en schel -(

Afbeelding

Rickenbacker 4001 '73 custome
Rickenbacker 4003 JG '93
Hayman 4040
Ibanez 1915
Squier P
GK 800RB / Fender sidekick bassman
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Awel, ik vind dat echt cool, die grote logo's ! Ik vond dat bij mijn Warwick ook cool en ben er serieus aan aan 't denken om zoiets bij mijn Henry te doen...
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 650
Lid geworden op: 15 apr 2008, 09:15

Bericht door Falcon »

De 800 RB vindt ik wel vet uitzien. Verder ben ik geen fan van GK. Is gewoon me ding niet.
Ibanez SR506
BOSS GT-6 B
Phil Jones Briefcase
10 Vingers
Dunlop Big Stubby 3mm
Get'M Get'm Strap "Corduroy Black Cord 3"
Persoonlijk
Gebruikersavatar
remknorretje
Berichten: 379
Lid geworden op: 11 mei 2008, 19:32

Bericht door remknorretje »

D'r zaten bij mij van die blauw/roze logoos op... ni zo'n best gezicht vond ik, dus die d'r af en de GK's erop geshabloneerd -)

Rickenbacker 4001 '73 custome
Rickenbacker 4003 JG '93
Hayman 4040
Ibanez 1915
Squier P
GK 800RB / Fender sidekick bassman
Plaats reactie