tweeter hartke vx410

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

tweeter hartke vx410

Bericht door Darell »

Ik heb een Hartke vx410 cab en ik ben er zeer tevreden over, maar alleen de tweeter is minder. kun je die niet op een of andere manier "uitzetten"? Ik had al gelezen dat je hem eruit kunt halen enzo, maar dat doe ik liever niet. Kun je hem niet afdempen op een of andere manier?
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
dumBASS
Berichten: 448
Lid geworden op: 23 dec 2004, 00:52

Bericht door dumBASS »

Draadje=> Knip?
Gebruikersavatar
gcb
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 dec 2004, 19:20

Bericht door gcb »

slim! :)

die tweeter is echt een nadeel idd, goeie vraag, kun je em niet verstelbaar maken op 1 of andre manier?
Niet dan?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

gcb schreef:slim! :)

die tweeter is echt een nadeel idd, goeie vraag, kun je em niet verstelbaar maken op 1 of andre manier?
Bouw je toch een potmeter in... En als je dan toch bezig bent bouw je er een goede tweeter in zodat het geluid ook wat aangenamer wordt.

Als dit allemaal teveel moeite is dan plak je de tweeter gewoon af met gaffer-tape, je zou niet de eerste zijn die dat doet :lol: Of je lijmt er een bierviltje op van je favoriete biermerk :idea:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

ik heb een gekeken en je kunt heel makkelijk bij de tweeter komen (er is namelijk al een rond gat van echter) Er zijn gewoon 2 kabeltjes vast gesoldeerd aan de tweeter. Als je die dus doorknipt doet de tweeter het niet meer? zou je niet beter een schakelaartje o.i.d ertussen kunnen zetten? of is dat te moeilijk?
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Als je al draden doorknipt isoleer ze daarna dan goed zodat je geen kortsluiting in je cab krijgt, dit vindt je amp niet zo leuk. Een schakelaar is dan een betere optie. Schroef 1 van de grote chassis eruit (pas op voor de conus! niet uitschieten met je schroevedraaier, ik ken het :oops: ) en dan kun je overal goed bij. Gaatje boren in de achterkant en een schakelaar monteren, aansluiten klaar 8) .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

ok thnx!
maar kun je gewoon zomdaar die tweeter uitschakelen? word de rest van de box dan niet meer belast, of blijft het dan toch nog gewoon 8ohm als je de tweeter uitschakeld?
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

De totale nominale impedantie blijft gewoon 8 Ohm, de tweeter doet alleen mee op de hoge frequenties en wordt middels een filter (nou ja filter, gewoon een c'tje) afgekoppeld voor de lagere frequenties.

Over de belasting hoef je je geen zorgen te maken, dat kleine beetje op de hoge frequenties wat de tweeter voor zijn rekening neemt kun je verwaarlozen. Kijk maar eens naar gelijkwaardige cabs met en zonder tweeter, de belastbaarheid is altijd het zelfde.

Maar waarom geen potmeter monteren, dan kun je hem regelen? Je kunt ipv daarvan ook 2 weerstanden als spanningsdeler monteren en op die manier de tweeter verzwakken.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

AmericanIdiot schreef:
gcb schreef:slim! :)

die tweeter is echt een nadeel idd, goeie vraag, kun je em niet verstelbaar maken op 1 of andre manier?
Bouw je toch een potmeter in... En als je dan toch bezig bent bouw je er een goede tweeter in zodat het geluid ook wat aangenamer wordt.
+ 4 nieuwe 10"ers...
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

AmericanIdiot schreef:Maar waarom geen potmeter monteren, dan kun je hem regelen? Je kunt ipv daarvan ook 2 weerstanden als spanningsdeler monteren en op die manier de tweeter verzwakken.
ik denk dat je de gemiddelde weerstand wel doorbrand.... dus let daar mee op!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

RobertoEDB605 schreef: ik denk dat je de gemiddelde weerstand wel doorbrand.... dus let daar mee op!
Uiteraard geen 1/8 Watt koolfilmpje gebruiken maar neem gewoon een 4 of 5 watt.... dan heb je zat. Maar mensen die weten hoe je zoiets aansluit en berekend weten dit toch echt wel, althans dat hoop ik toch :roll:
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Darell
Berichten: 633
Lid geworden op: 16 dec 2004, 07:21

Bericht door Darell »

ik ga denk ik gewoon een schakelaartje ertussen zetten. ben namelijk niet zo technisch :P . maar dat schakelaartje verbreekt dan maar 1 van de 2 draden. kan dat ook geen kwaad?
Fame Baphomet Blond 4
Squier P-Bass
Stagg BC300L
Zelfbouw fretless

Trace Elliot V-Type
Ashdown ABM410

MXR M-80
Samson Stage 5 Wireless
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

AmericanIdiot schreef:
RobertoEDB605 schreef: ik denk dat je de gemiddelde weerstand wel doorbrand.... dus let daar mee op!
Uiteraard geen 1/8 Watt koolfilmpje gebruiken maar neem gewoon een 4 of 5 watt.... dan heb je zat. Maar mensen die weten hoe je zoiets aansluit en berekend weten dit toch echt wel, althans dat hoop ik toch :roll:
jamaar daar had ik 't eigenlijk over.. zou een 4 à 5 watt weerstand niet doorfikken? Ik moet eerlijk bekennen dat ik GEEN id heb hoeveel vermogen er naar de tweeter gaat...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

weinig. er zit niet zoveel energie in hoge tonen. daarom zijn ringtones van je mobiel ook zo hoog, om die goed hoorbaar te maken is niet zoveel vermogen nodig.
maar eigenlijk heb ik ook geen idee of het 2, 5 of 10 watt is, zo'n tweeter.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Kun je dat niet aflezen / berekenen aan de hand van de crossover?
Plaats reactie