Ampeg

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Ampeg

Bericht door Marijn »

Hey mensen,

Ik maak even een topic aan van Ampeg omdat er nog helemaal geen topic van dit merk is.
Mijn interesses liggen bij dit merk omdat veel rockbassisten dit merk gebruiken.
Heeft iemand ervaring met versterkers / kabinets van dit merk? En weet iemand waar een dealer in Nederland zit? (misschien zijn mijn google skillz down the drain maar ik kon niks vinden)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Feedback (meerdere plaatsen)
Rockpalace (Den Haag)

En nog veel meer :)
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Mijn google skillz zijn dus echt down the drain. 8)
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

Op de site van ampeg staat een forum (in het engels).
Daar kan je alles vinden over alle ampeg-apparatuur.

Zelf speel ik op een ampeg B2r, hij is heel goed, maar t'is het basismodel, k'heb al gelezen dat de B5r veel beter is.

Als basscab heb ik de SVT410HLF, deze kast is wat dieper dan de gewone kasten, wat meer "ballen" geeft. Daar ben ik heel tevreden van, zeker met m'n 5str.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Over het onderwerp 'meer ballen' gesproken. Als ik naar de artiesten kijk op de ampeg site dan zitten daar veel rockartiesten tussen. Blijkbaar heeft ampeg dat 'meer ballen' dus ook werkelijk. Nice... ik gaat mijzelf wat meer verdiepen in ampeg. 8)
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Mijn ervaring is dat Ampeg een redelijk modderig geluid heeft. Een simpel neutraal basje klinkt daarom meestal niet door Ampeg spul. De bassen met meer karakter (Precision, Stingray, Warwick) klinken wel, is mijn ervaring. Ik heb een keer op een SVT3-pro en 410HLF gespeeld met een Warwick bass (zwart puntig model) en dit klonk super voor rock/metal/Flea-slap.

Ook heb ik een keer in een winkel op een SVT stack gespeeld met een redelijk neutraal basje. Klonk ook zeker leuk, maar echt kleine details in je spel waren niet te horen.

Ik heb 2 keer een backline versterker gehad van Ampeg: de SVT350 met 4x10HE kast. Leuk Ampeg-achtig geluid voor het geld, maar niet echt hard.
In een winkel heb ik nog eens dezelfde stack geprobeerd, maar dan met een 1x15 eronder. Ook met een goedkope bas. Dit was dichtbij erg modderig, terwijl op een afstandje juist alle laag verdween. Bas knop = modderknop.

Verder speel ik nog wekelijks over een Ampeg BA115 combo in de muziekschool. Ook hier klinkt het alleen goed met een agressieve, karakteristieke bas.

Ga je voor Ampeg, zorg dan dat je een goede bas hebt kwa klank. Ga alleen voor 10" speakers.

Verder valt het me op dat die plastic 'barrel'-knopjes vaak gammel worden en dat de bescherming voor de speakers alleen bestaat uit een zwart doek. Bij de meeste kroeg-optredens is iets meer bescherming wel handig.

Een 'sound met ballen' kan overigens ook zonder Ampeg.



Zelf zou ik graag een een Ampeg V4 proberen. Ik open nog wel een keer een topic over dit ding.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Een betere gitaar kopen is prioriteit nummero uno bij mij. Een challenge vp is leuk als eerste bas maar uiteindelijk wil je toch wat betere kwaliteit. :wink: En ik als ik om mij heen kijk; internet, fora, tv (net battle for ozzfest) zie ik bijna allemaal stingrays voorbij komen. Dat wil niet zeggen dat ik ook een stingray koop maar dat mijn interesses naar het bespelen en horen van een stingray groot is.
Back to topic:
Een modderige sound?? tja, misschien is jouw definitie van modderig anders dan die van mij? Niet niegatief bedoeld, maar smaken kunnen natuurlijk verschillen. Misschien hou ik wel van modderig?? i dont know... Ik heb nog nooit op dat soort spul mogen spelen. (ik speel nu h&k bassforce xxl.) Ik kan dus nog geen vergelijkingen trekken.
Maar omdat veel rockbassisten ampeg gebruiken ben ik er gewoon benieuwd naar. Jouw verhaal helpt mij weer een eind op weg.
Zelf dacht ik aan een svt-5pro als head en een 4x10 kabinet eronder. De bassist van smogus speelt hier ook op en dat is de enige die ik live heb kunnen horen die op deze set heeft gespeeld. Hij heeft ook de ibanez sr3005. Dat is toch een gitaar waar mijn interesses naar uitgaan. Eigenlijk heeft hij dus mijn kit!!! :evil: :D
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Hooo wacht :)

Een Ampeg set klinkt snel modderig idd, maar als je een bas als een Stingray inplugt dan denk ik niet dat je daar iets van terug zult vinden. Net zoals andere duurdere karakteristieke bassen.
Gebruik Ampeg alleen niet met goedkope bassen zonder al te veel definitie.
Gebruikersavatar
Dirk
a.k.a. Paul
Berichten: 2246
Lid geworden op: 08 jan 2004, 19:16

Bericht door Dirk »

Ik heb bij de Conijn de SVT III pro geprobeerd icm een 4x10cab (ook van ampeg) en dat klonk heel erg naar m'n zin.. Kheb er nog over zitten denken om hem te kopen, maar ik wil eerst beter weten wat ik precies wil dus zodoende..
Music is Endless

https://www.sqy.nl
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Ohja, daar heb ik ook weleens op gespeeld. Klonk 'wel okee', maar dat lag ook aan de bas. Wat me opviel was dat de toonknoppen niet naar m'n zin werkten. Zo van 'ja nu krijg ik wel laag erbij, maar niet het laag dat ik bedoelde'.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

basswasp schreef:Hooo wacht :)

Een Ampeg set klinkt snel modderig idd, maar als je een bas als een Stingray inplugt dan denk ik niet dat je daar iets van terug zult vinden. Net zoals andere duurdere karakteristieke bassen.
Gebruik Ampeg alleen niet met goedkope bassen zonder al te veel definitie.
huh??? Ik neem aan dat als je een betere bas hebt dat je een verschil wel hoort, ook al is het een ampeg.
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

basswasp schreef:dat de bescherming voor de speakers alleen bestaat uit een zwart doek. Bij de meeste kroeg-optredens is iets meer bescherming wel handig.
Daar moet ik u wel gelijk in geven, maar de B-series en pro-series zijn wel voorzien van een stevigere bescherming. Het kost wel een pakje meer natuurlijk.
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Marijn schreef:
basswasp schreef:Hooo wacht :)

Een Ampeg set klinkt snel modderig idd, maar als je een bas als een Stingray inplugt dan denk ik niet dat je daar iets van terug zult vinden. Net zoals andere duurdere karakteristieke bassen.
Gebruik Ampeg alleen niet met goedkope bassen zonder al te veel definitie.
huh??? Ik neem aan dat als je een betere bas hebt dat je een verschil wel hoort, ook al is het een ampeg.
Dat wilde ik juist zeggen.

Door een hifi-versterker (Eden, SWR, Trace) krijg je uit elke bas wel defenitie. Maar bij Ampeg heb je er een goede bas bij nodig.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Das mooi, want aankomende zomer komt een mooie bas bij mij thuis te staan.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

basswasp schreef:Door een hifi-versterker (Eden, SWR, Trace) krijg je uit elke bas wel defenitie. Maar bij Ampeg heb je er een goede bas bij nodig.
Pardon? Als je met hifi "neutraal" bedoelt en dat bedoel je denk ik dan is een Trace één van de versterkers die het geluid het meeste kleurt. Daar zit zo'n opgekrikt mid/hoog in... :roll: in tegenstelling tot bijv. Eden.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie