EBS Fafner

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
TO THE LIONS
Berichten: 310
Lid geworden op: 16 dec 2006, 18:59

EBS Fafner

Bericht door TO THE LIONS »

Dus zoals in een ander topic te lezen is ben ik op zoek naar een nieuwe head. Iemand stelde me deze ruil voor, mijn Ampeg V4B voor de EBS Fafner. Ik heb echter geen enkele ervaring met EBS (en de Fafner) buiten wat ik lees op het net. Wat ik lees is echter wel héél lovend en dit lijkt me best een coole ruil.

Ik ga proberen deze week er ergens ééntje te testen, maar op voorhand wou ik al even jullie ervaringen met deze head vragen. Is dit trouwens een head die zich leent tot het zwaardere werk?

Alvast bedankt.

Bert
TO THE LIONS
Berichten: 310
Lid geworden op: 16 dec 2006, 18:59

Bericht door TO THE LIONS »

Ohja, hij zou aan een Ampeg 410 8Ohm kast komen te hangen. Is dat nog een beetje rendabel voor de sound?
Gebruikersavatar
jonasbas
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 okt 2006, 21:01

Bericht door jonasbas »

Ik heb geen ervaring met de fafner of met een vier maal tien ampeg.

ik weet wel dat de bassist van in flames op een fafner speelt. Die reken ik toch tot het zwaardere werk.
Wat dat betreft zou het mogelijk moeten zijn dus.
slap it, pluck it, pick it, play it with your teeth ...
only bass my friends

EBS CL212 - Gallien krueger 700RBII - Korg DTR1000 - Cort GB94 - Ibanez sr500 - Cort Action bass
Gebruikersavatar
Lifto
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 dec 2008, 11:34

Bericht door Lifto »

Klink wel als een goede ruil. Weet uit mijn hoofd niet de verschillen in nieuwprijs....Bedenk je wel dat EBS een heel ander merk is dan Ampeg. Waar Ampeg vooral bekend om 'de' rock sound is EBS vooral een merk dat meer een Hifi achtige sound heeft door sommigen ook als kil beschreven. EBS wordt volgens mij meer in de jazz wereld gebruikt. Wat mij nog het belangrijkst lijkt is dat je van fulltube naar een Transistor gaat (met een buisje in de preamp gok ik). Sowieso eerst even testen en vergelijken en daar je keuze op baseren.
Laatst gewijzigd door Lifto op 01 apr 2009, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De Fafner is wel meer een rockbak dan de andere EBS topjes hoor. En hij gaat kneiterhard, tenminste die oudere waar ik eens op speelde.
TO THE LIONS
Berichten: 310
Lid geworden op: 16 dec 2006, 18:59

Bericht door TO THE LIONS »

Ik heb daarnet een nieuwe getest en ik moet zeggen het kon me bekoren. Iets minder rauwe grom dan mijn ampeg, maar daar ben ik ook niet echt naar op zoek. Ik denk dat ik het erop ga wagen. Lijkt me een heel mooie deal en die EBS klonk echt wel cool. Ik kon er toch een lekkere sound uithalen. En hij is inderdaad nogal luid, en dat is wel iets waar ik naar op zoek ben.

Bedankt!
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Ik vind de Fafner een geweldig alternatief voor de Ampeg SVT pro series. Ze matched heel mooi met Ampeg cabs.
EBS is niet direct mijn geluid maar de Fafner vormt daarbij een uitzondering. Het is een geweldige amp!!
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
spacebeer
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 mei 2008, 09:40

Bericht door spacebeer »

Ik heb een Fafner op een Asdown ABM 1x 15" en 2 x 10". Ik speel in een redelijk zware metal/crossover band en ben dik in mijn sas met het ding. Klinkt erg agressief en strak. Ik gebruik nog steeds een tech 21 bass character om hem nog effe verder over de kling te jagen, maar ui zichzelf heeft is al een lekker buizengrom en gaat inderdaad erg hard.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Fafner's zijn geniale rock tones uit te halen en voor een transistor, nouja eigenlijk hybride, bak echt super warm! Wil er nog steeds eentje hebben maar ze zijn zo @#%#^@% duur... misschien als ik mijn GK 800RB zat ben geworden... (like that'll ever happen :mrgreen:)
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Idd superwarm maar zeker niet modderig, niet Hifi maar toch een snelle attack.
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

bass.player schreef:Het is een geweldige amp!!
+1

Zalige versterker en (naar mijn mening) is dit het dichtste bij full tube zonder effectief eindversterkerlampen te hebben.
Gebruikersavatar
Chris90
Berichten: 1283
Lid geworden op: 13 jul 2007, 12:12

Bericht door Chris90 »

Top amp, en een goede ruil!
Warwick fanboy.

EBS - Vanderkley - Glockenklang
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

De Fafner is een geweldige top, ik heb de mijne in '96 ooit gekocht en wil nog steeds niets anders.
Afgelopen jaar heb ik wel alle potmeters en schakelaars moeten vervangen (slijtage) maar deze heb ik gratis van EBS opgestuurd gekregen, EBS heeft een geweldige service ook al is de versterker al 13 jaar oud!
Ik gebruik hem in combinatie met twee Eden D210T kastjes en heb altijd genoeg vermogen gehad, zelf op echt grote podiums (lowlands, parkpop).
Wat betreft de discussie buizen of solid state:
Fafner is the best of both worlds!
Retestrak met een smerig randje (in te stellen met de drive knop). Een zeer veelzijdige versterker.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

ik heb een fafner en speel in een rapcore band. Dat ebs een hifi achtig geluid heeft is iets wat met de fafner bij de grasprieten onderuit wordt gehaald. Ruig, maar wel strak. Dit is een head wat juist geschikt is voor steen of zware metalen. Maar als je juist een cleane sound wil hebben haal je de drive eruit en voila.... daar istie! :jam:
TO THE LIONS
Berichten: 310
Lid geworden op: 16 dec 2006, 18:59

Bericht door TO THE LIONS »

Bedankt voor jullie hulp allemaal, heeft mijn keuze heel gemakkelijk gemaakt. Vandaag getest én opgehaald. Hij klinkt zot. Ik denk misschien dat ik hem nog iets beter vind klinken dan mijn ampeg. Benieuwd wat dit op repetities gaat geven.

Dit is dus de huidige setup:
Afbeelding
Plaats reactie