Schok als ik naar buiten loop met de bass

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Dinges311
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2009, 12:44

Schok als ik naar buiten loop met de bass

Bericht door Dinges311 »

Ey, ben net nieuw hier. Ik speel nu ongeveer 4 maanden bassgitaar. Ik heb in die tijd telkens dezelfde versterker gebruikt, een Spacesonics van 240 watt. Ik gebruik een goedkope Stagg gitaar.

Maar nu, met mooi weer wil ik wel eens buiten spelen met mijn broertje die een gitarist is. Ik had dat een keer eerder geprobeerd. Toen stond ik al buiten, sloot ik de versterker aan die binnen stond. Kreeg ik een schok op de snaren van de bassgitaar. Toen ik hem daarna uit probeerde te zetten, bleek de metalen aan/úit knop van de versterker ook onder stroom te staan.

Nu heb ik weer hetzelfde geprobeerd, omdat mijn versterker het na dat incident magisch weer begon te werken. Dit keer liep ik naar buiten met een aangesloten bassgitaar in me hand, en halverwege kreeg ik weer een schok.

Ter informatie: Ik speelde op een balkon gemaakt van beton, mischien dat het iets met statische electrisciteit te maken heeft. Maar ik heb nog nooit problemen gehad met de metalen reling of andere metalen voorwerpen op het balkon.
Quasimodo

Bericht door Quasimodo »

Afbeelding

Ff serieus. Ik zou je versterker maar eens na laten kijken. Lijkt me niet goed.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

FF heeeeeel serrieus :!: :!: :!:

Je loopt gevaar :!: :!: :!:
Gebruik die versterker niet eerder dan dat ie is nagekeken.
Het lijkt er op dat er spanning op delen komt te staan waar het niet thuishoort.
Bloedje link en potentieel dodelijk als het inderdaad een schok is en geen prikje.
Als je een multimeter hebt kun je daarmee meten hoeveel spanning er op staat.
Bij 230v ~ is dat potentieel dodelijk.

Je leeft maar 1 keer en stroom is niet iets om lakoniek mee om te gaan.
Lijkt wel alsof er via aarde stroom lekt naar andere delen en de amp geen randaarde aansluiting heeft.
Je komt het ook wel eens tegen bij wasmachines.

Voor dat je de stekker er weer in stopt eerst door een kundig persoon laten nakijken.
Als je met je voeten massa maakt terwijl jij staat te bassen zul je mogelijk de laatste schok ervaren.
De stroom kan dan door je armen via je hart naar de voeten aarde maken.
Dat is permanent ongezond. :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Tja, wat het is kan een hoop dingen zijn.

Dat je het hebt overleeft geeft aan dat het

of niet hoogspanning is
of je een goed gestel hebt

het nakijken van de amp is zeker een goede optie. Gebruik je een geaard stopcontact? Dat zou zomaar de oplossing kunnen zijn omdat je dan niet meer het makkelijkst aardpunt bent van de amp.

Effe ter info, ik heb ook wel eens "onder stroom gestaan" toen de batterij uit een actieve bas (die ik leende) raar ging doen en ik een (soms heerlijke) tinteling op mn handen kreeg; de volgende gebruiker schrok zich dood (en stelde zich aan). Mn eerste prototype blend box had ooit ook eens zo'n probleem. Toen stond er 24V op de lijn. Moest spelen met dit volhouden tot de pauze :D
Dinges311
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2009, 12:44

Bericht door Dinges311 »

Kan het dan zo zijn dat ik ineens geaard was op het moment dat ik het balkon opstapte, en met de (vinyl geloof ik) vloerbedekking hier dus niet geaard was.

En ik ben 17 en leef redelijk gezond..waarschijnlijk heb ik een goed gestel :P
Gebruikersavatar
Roro92
ex-ex-gek
Berichten: 8625
Lid geworden op: 14 aug 2007, 09:13

Bericht door Roro92 »

Het stopcontact, heeft die een randaarde?
Dinges311
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2009, 12:44

Bericht door Dinges311 »

Ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt, ik plug hem altijd in hetzelfde type stopcontact, en ik heb er echt alleen problemen mee als ik ermee naar buiten loop.

Maar hoe kan je zien of het stopcontact randaarde heeft?
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Tja, wat het is kan een hoop dingen zijn.
Pcies dus ook 230.
Zoals hij het benoemd "schok" lijkt me het geen batterijtje.
Dan was het een prikje geweest. Ik ga er allereerst van uit dat hij niet overdrijft.
30 mA is voldoende om een hart stil te leggen of ventricel vibrilatie te veroorzaken.

Ik heb meermaals 230 overleeft door te werken aan utiliteitsinstallaties die niet comform wetgevening en regels waren aangeslooten. Inderdaad met de smeltveiligheden in mijn broekzak.
Ik werk alleen aan wisselspanningscomponenten met rubberen zolen.
Ook dat kan goed gaan maar, je kan net zo goed pech hebben en dan gaat je lampje wel uit.
Ik neem daar bij mee het merk van de amp.
Klinkt als een ouder onbekend merk.
Er kan een ontstoor C-tje naar massa in zitten. Als je dan een probleem in je app hebt en em niet op randaarde hebt aangesloten kun je 230 op de behuizing krijgen. Als er dan in een metalen behuizing een metalen jack zit gemonteerd krijg je een opneuker via de kabel naar de bas.
Stop de handel dan lekker in een ongeaard wcd-tje en het recept is gemaakt.

Beter safe than sorry.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Dan heb je naast 2 gaatjes ook nog 2 metalen beugeltjes in het stopcontact mits ook aangesloten.
Die moeten dan ook op de stekker zitten.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Dinges311
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2009, 12:44

Bericht door Dinges311 »

Beide stopcontacten zijn zonder metalen lipjes, de stekkerdozen waar de versterker in ging allebei wel..
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Dan heb je geen randaarde.

Alle stekkers moeten het hebben en het stopcontact waar jij de stroom uit haalt ook.
Die vindt je in de keuken, als het goed is.
Hang daar je verlengsnoertje in en vanuit het verlengsnoer naar je amp.
Heeft de stekker van je amp het wel?
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
Dinges311
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2009, 12:44

Bericht door Dinges311 »

De stekker van me stopcontact heeft het wel.

En ik denk dat ik zowieso nu ga voor een betere (duurdere) versterker, er zit ook geen garantie meer op dit ding, en hij is oud.
Gebruikersavatar
SnarenPlankPlukker
Berichten: 1918
Lid geworden op: 05 sep 2005, 18:12

Bericht door SnarenPlankPlukker »

Dan heb je geen randaarde als de stekker van je amp dat niet heeft.
Dan zou mijn vermoeden wel eens kunnen kloppen.
Dan staat het zweet je in de bilnaad als je een opdoffer hebt gehad. Ik wordt er altijd een beetje gammel van.
Dan zou je em moeten laten nakijken/repareren en randaarde laten plaatsen. Dan zou je em weer kunne gebruiken.

Je moet zelf bezien wat voor jou het beste is.
Ik zou em in ieder geval niet meer gebruiken.
Proud to play Cheap ass garbage gear like: Basscollection SB320 en SB331, Hartke HA5500a, modified Vx410, vx115. Modified met van den Hul kwaliteits kabels.
Trace Elliot AH200GP12, Roland GP16 multi fx, Sennheiser G1. Ashdown 410 T Deep Classic.
pol
Berichten: 1079
Lid geworden op: 05 dec 2006, 14:44

Bericht door pol »

wireless spelen :)
nee serieus, zou zo niet blijven spelen, ik heb zelf eens een zware schok gehad via een gitaar. 1 had ik vast, en ik wou een andere oprapen waarvan een gebroken snaar in een plas water lag. ideale aarding natuurlijk en 230 van hand naar hand, voelde me toch even niet zo goed daarna. Had ook kleine brandwondjes van de snaren op mijn vingers.
Gebruikersavatar
KasperM
Berichten: 2523
Lid geworden op: 22 jul 2008, 02:31

Bericht door KasperM »

Ik had het eens via bas en microfoon tegelijk, doet pijn aan je lippen :o
Plaats reactie