frequentie bereik basbox

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
KOORO
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 nov 2004, 20:42

frequentie bereik basbox

Bericht door KOORO »

Hallo,
Ik wil graag weten wat het laagste en hoogste frequentiebereik van een basbox voor basgitaar moet zijn?
Iemand die hier verstand van heeft?
De informatie heb ik nodig voor het bouwen van een basreflexiebox.

Groeten, Ro
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

een lage E is ongeveer 42Hz, een lage B van 5 snarige bassen ongeveer 30Hz. dus als het even kan moet ie dat nog kunnen. aan de bovenkant... daar heb ik eigenlijk niet zoveel verstand van. ligt denk ik ook aan je speelstijl. ik mis de dingen boven 5kHz niet, als ik speel met m'n equalizer.
op websites van speakerbouwers staan vaak wel specificaties, kijk eens rond...
ik speel nooit lager dan E, dus voor mij zou 42Hz ~ 5kHz prima zijn.
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Mijn 2x10" heeft een bereik van 50Hz - 6kHz en mijn 1x15" heeft een bereik van 32Hz - 5kHz. Ze hebben wel beide een tweeter; ik neem aan dat die ver over de 6 kHz heen gaan.
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

urje schreef:een lage E is ongeveer 42Hz, een lage B van 5 snarige bassen ongeveer 30Hz. dus als het even kan moet ie dat nog kunnen.
Noem eens een merk dat 30hz opgeeft bij de specs... Die zijn er amper/niet (en zeker niet in het goedkopere segment). Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze een B niet goed kunnen weergeven.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Q. schreef:Noem eens een merk dat 30hz opgeeft bij de specs... Die zijn er amper/niet (en zeker niet in het goedkopere segment). Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze een B niet goed kunnen weergeven.
Het gaat dan ook om de 3dB punten van de frequentie karakterestiek, dit houdt inderdaad niet in dat frequenties lager dan het frequentie bereik niet weergegeven kunnen worden. Er moet alleen veel meer vermogen in gepompt worden!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

RobertoEDB605 schreef:Het gaat dan ook om de 3dB punten van de frequentie karakterestiek, dit houdt inderdaad niet in dat frequenties lager dan het frequentie bereik niet weergegeven kunnen worden. Er moet alleen veel meer vermogen in gepompt worden!
Juist, en bij die vermogens die je er theoretisch in zou moeten pompen om de 30 Hz op voldoende niveau weer te geven smelten de spoelen in een mum van tijd :lol:

De meeste kastjes kunnen 30 Hz wel weergeven maar met een veel lagere geluidsdruk. En kasten waarbij het lage -3 dB punt op 30 Hz ligt zijn er maar weinig, W-bins en andere PA monsters buiten beschouwing gelaten.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

Q. schreef:Noem eens een merk dat 30hz opgeeft bij de specs... Die zijn er amper/niet (en zeker niet in het goedkopere segment). Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze een B niet goed kunnen weergeven.
https://www.eden-electronics.com/product ... 210xst.asp, bijvoorbeeld. als de grondtoon niet (goed) weergegeven kan worden omdat de -3dB grens bij een stuk hogere frequentie ligt, kun je volgens mij bijna net zo goed een octaaf hoger gaan spelen. nu is het ook nog zo dat het menselijk gehoor niet zo goed zulke lage tonen kan horen, dus als je laag en hard wilt heb je best snel een zware versterker en dito cabinet nodig. of niet? de horn van dit cabinet begint trouwens bij 3,5kHz.
KOORO
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 nov 2004, 20:42

Bericht door KOORO »

Bedankt voor de reacties,

Het gaat erom dat ik aan het zoeken ben naar een kombinatie van twee boxen. Ik ga nu uit van de eminence beta15 en de eminence beta10.
Ik ga ze aansluiten op een top van 300 Watt, 4 Ohm.
Het is wel even zoeken in winisd om de goede maten van de boxen te vinden!
Maar al doende leer ik.
Als er nog meer tips zijn graag!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

urje schreef:https://www.eden-electronics.com/product ... 210xst.asp, bijvoorbeeld. als de grondtoon niet (goed) weergegeven kan worden omdat de -3dB grens bij een stuk hogere frequentie ligt, kun je volgens mij bijna net zo goed een octaaf hoger gaan spelen. nu is het ook nog zo dat het menselijk gehoor niet zo goed zulke lage tonen kan horen, dus als je laag en hard wilt heb je best snel een zware versterker en dito cabinet nodig. of niet? de horn van dit cabinet begint trouwens bij 3,5kHz.
Grappig, voor deze zware jongen van Eden claimen ze pas een freq. bereik vanaf 40 Hz terwijl dat 2x10 kastje vanaf 30 Hz begint???

Opvallend dat ze er niet de dB-waarde bij zetten. Net zoals de meeste merken....
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

ze hebben zelfs een 1x18" die bij 42Hz begint! raar volkje hoor...
dat met die dB waarde, idd, dat zie je overal. maar je mag toch verwachten dat ze hun eigen cabinetten in ieder geval met dezelfde methode meten, dus dat tussen die dingen wel goede vergelijkingen te maken zijn.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Tja. Specificaties van fabrikanten... :roll:

De één zegt "usable low frequency", en ander weer "frequency response", en nog 1000 andere termen....
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Het is niet alleen de speaker , ook de kast speelt net zo een grote rol.
Je kan dus met een basspeaker die afvalt vanaf 50 Hrtz , best evenhard de 35 hrtz ( zo goed als) laten weergeven, Je kan met bepaalde volumes en construkties bepaalde tonen versterken, bekend voorbeeld is de eigen frequentie van kast en speaker , waardoor een bepaalde toon harder is dan de rest.
Alleen is voor de zuiverheid wel beter dat de speaker het het liefst uitzichzelf kan, ipv de kast. Maar dit kan wel de gebreken v d speaker verbeteren, en dus het "laag "van het cabinet dmv uitgekiend cabinet ontwerpen.
let's JayDee !
Plaats reactie