Ombouwen baskast

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Ombouwen baskast

Bericht door Thijzema »

Ik heb net op marktplaats een leuke 2x15" baskast gezien

https://www.marktplaats.nl/markt/muziek/ ... Da%26pv%3D

Nou zijn de speakers in deze kast (per stuk) 6 ohm.... en dus zie ik wat problemen met het aansluiten op mijn 4 ohm versterker. Maar wat als ik deze kast nou koop (75 euro is geen geld) en ik zet er 2 nieuwe speakers in, van 8 ohm (per stuk) en ik fix twee ingangen (aangezien mijn versterker twee uitgangen heeft).... zou dat een mogelijkheid zijn?
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

Op zich kan dat wel. Kijk wel even wat twee nieuwe speakers kosten. Misschien kun je voordeliger en met minder moeite een kant en klare cab kopen. Je koopt hier in feite voor 75 Euro een houten bak met gaten erin!
We triple check evryhing.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Ik zou daar niet aan beginnen, de reflex-kast is afgestemd op de huidige speakers en de nieuwe speakers hebben ongetwijfeld andere Thiele & Small parameters... betekend dus dat je de kast moet re-tunen. Dan kun je beter een nieuwe kast bouwen of nog beter iets anders kopen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Maar als ik speakers koop (Robertoedb605 wees mij op www.usspeakers.com), hoe weet ik dan welke kast ik daar bij moet gaan bouwen/kopieren (want zelf eentje verzinnen was ik niet van plan)

en wat zijn "Thiele & Small parameters"
Koen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2005, 16:30

Bericht door Koen »

Hallo. elke baskast is een op maat gemaakte kast die gebouwd naar de specificaties van de luidspreker die er in gaat. Om een optimaal geluid te behouden is het dus niet echt aan te raden om zo maar eender welke speaker in eender welke kast te stoppen. Als je dit toch wil doen kan je best een keertje op zoek gaan naar het programma Winsid. Hiermee kan je alles uitrekenen om te kijken hoe groot je kast moet zijn. Denk er wel aan dat het waarschijnlijk duurder wordt dan even op zoek te gaan naar een goeie 2de hands kast.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Ja, I know.... maar het vervelende is dat deze 2x15" kast (ik ben wel opzoek naar 2x15") 3 ohm is en mijn versterker 4 ohm. Het meest ideale zou zijn als ik twee 15" kasten heb van hetzelfde merk (en dan beiden 8 ohm).... maar probeer die maar eens te vinden
Koen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2005, 16:30

Bericht door Koen »

Neem even een kijkje op www.speakerstore.nl of op www.speakerplans.com Hier vind je wel wat je zoekt, tenminste als je zelf wil bouwen. Keuze genoeg aan luidsprekers en ontwerpen.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Nou heb ik speakerstore.nl eens even doorgespit.... en zie ik dat ze hetzelfde merk speakers hebben als wat in de versterker zitten die ik koop.... is het mogelijk dat ik dan speakers kan vinden waarbij de kast niet ge-retuned hoeft te worden?

En anders: zijn in principe alle kasten op de gegeven sites te gebruiken met een basversterker?
Koen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2005, 16:30

Bericht door Koen »

Dat kan ja. Let er wel op dat je niet alleen afgaat op het merk. Zorg er ook voor dat je zeker en vast het juiste type hebt en dat alle parameters dezelfde zijn.

Het is niet zo dat elk type baskast geschikt is voor basgitaar. Maar een goeie basreflexkast moet doenbaar zijn.
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Dus als ik de juiste specificaties neem, zou ik in principe ook andere speakers kunnen gebruiken?

Ik ga in ieder geval informeren bij de verkoper van de 2x15" naar de specificaties van de speakers.... welke specificaties moet ik allemaal naar vragen?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Ja, de thiele & small paramaters moeten hetzelfde zijn (of nagenoeg in ieder geval).. Daar moet je dus naar vragen, dan moet je ook nog op de 1 of andere manier achter de thiele & small parameters zien te komen van de huidige speakers in de baskast, anders wordt 't moeilijk vergelijken...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Plaats reactie