Aguilar DB 750 volume drop

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Aguilar DB 750 volume drop

Bericht door Jandekker »

Halloww,

Ik heb een aguilar db 750 waar ik nog steeds erg over te spreken, maar de laatste tijd is er wat vreemds aan de hand:
Ik moet de versterker best een hoop harder zetten om het gewenste volume eruit te krijgen t.o.v. pakweg een maand geleden. Ook klinkt hij wat "braver" als voorheen, met de zelfde gain/eq instellingen. Ik weet niet zo goed wat het kan zijn. Ik heb al anderhalf jaar de zelfde baskast (ashdown abm 410, ouwe serie met celestions) en die doet het prima. Als ik de amp op een andere kast aansluit is het ook niet verholpen. De buizen in de aguilar zijn denk ik 3 kwart jaar geleden vervangen. Ik gebruik de amp wel vaak, maar volgens mij niet vaak genoeg om nu al de buizen te hoeven vervangen. Wel heb ik ongeveer sinds de volume drop de action van mn bas (fender american standard jazz bass) wat lager staan. Ik heb de elementen goed bijgesteld op de snaren. Hij lijkt me aannemelijk dat dat de oorzaak is van het "braver" klinken van de amp (ik ga de snaren vanmiddag dan ook weer hoger zetten), maar het lijkt me eigenlijk sterk dat dit zon volume verschil kan veroorzaken.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Is het mn bas of is het iets in de aguilar?

Bij voorbaar dank voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

theroretisch is het wel mogelijk dat er iets met de buizen aan de hand is.
Nieuwe buizen zijn geen absolute garantie dat ze ook lang goed blijven. Als ze niet goed gebiast zijn kan dat al snel slijtage opleveren.
Of er kan een buiz toch slecht zijn. Een maat van mij kon 3 weken na tube change alweer terug...buis met voetje verbrand.
Snaren omlaag zou normaal niet moeten resulteren in volume drop volgens mij.
Al eens een andere bas op de amp getest?
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

jep, zowel mn precision bas als wat bassen van vrienden van me, ook last van de volume drop.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Jandekker schreef:jep, zowel mn precision bas als wat bassen van vrienden van me, ook last van de volume drop.
Dan zit het echt in de amp dus. Ik zou hem even na laten kijken door een tech. (bij voorkeur misschien die gast die de buizen vervangen heeft ivm eventuele garantie).
dejohan

Bericht door dejohan »

Het zijn enkel preamp buizen. Da's gewoon inprikken, niks biasen, kan je makkelijk zelf, zolang je voor de rest niks binnenin aanraakt.

Er staan toch leds op die amp die aangeven als er iets mis? Dumbo vraag maareuh: heb je die al gechecked?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Anders stuur je even een berichtje naar Aguilar?
EDIT: de rest van de post verwijderd vanwege onzin...
Ik denk dat het de moeite waard is om Aguilar even een mailtje te sturen.
Laatst gewijzigd door BassKees op 17 nov 2009, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

dejohan schreef:Het zijn enkel preamp buizen. Da's gewoon inprikken, niks biasen, kan je makkelijk zelf, zolang je voor de rest niks binnenin aanraakt.

Er staan toch leds op die amp die aangeven als er iets mis? Dumbo vraag maareuh: heb je die al gechecked?

Achterop zit de aan/uit knop en voorop een standby knop. Als je de amp achterop aan zet gaat ie "opstarten". Een van de 2 (verschikkelijk felle) blauwe leds aan de voorkant knippert een halve minuut ofzo en gedurende die tijd chekt ie intern of alles het doet, weet er ook het fijne niet van. Als alles ok is dan stopt het ledje met knipperen en blijft ie continu branden. Als je dan de standby schakelaar overhaalt staat ie aan en branden allebij de ledjes. als de amp een fout ontdekt dan blijft dat ene ledje knipperen en kan je de amp niet aan zetten. Dit gaat echter allemaal gewoon goed, dus als er iets mis mee is weet de amp dat zelf niet :P
Gebruikersavatar
altari
Berichten: 306
Lid geworden op: 10 mei 2007, 14:19

Bericht door altari »

Gek op drop :jaaaaa:
Ajetooohhh!!!!!!!!

Fender precision
Clover slapper 5
trace elliot vr350
trace 1084
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

een buisje kan ook gewoon kapot gaan.
en dat kán resulteren in volume drops en een abnormale gain setting, ook als het pre-amp buisjes betreft.
ik heb soortgelijke probs gehad met zowel m'n ouwe RedHead als m'n SVT3 en die hebben beiden een transistor eindtrap.

terug naar je techie ermee zou ik zeggen en de buizen checken.

ps: drop is idd erg lekker.....meestal dan.
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

Kan ik zelf de buizen nameten of checken ofzoiets? Ik woon bij alphen aan den rijn in de buurt dus voor zoiets rij ik liever niet helemaal naar nijmegen...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik weet ff niet of het allemaal dezelfde 12AX7's zijn die er in zitten, maar als je eentje hebt die zeker werkt kun je ze gaan uitwisselen en zo troubleshooten welke de kapotte is.
maar aangezien ik nóg slechter met techniek ben dan met bassen, zou ik dat alleen doen als iemand met verstand van zaken bevestigd dat het idd zo kan. :wink:

edit: ff gechecked en het zijn 3 12AX7's en 1 12AU7.

waar is mijn broertje toch als je hem nodig hebt.... :facepalm:
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

ok dan. heb zelf geen extra buizen liggen. weet iemand een goedkoop adres voor buizen (wel van een respectabel merk)?
dejohan

Bericht door dejohan »

12ax7 (of ECC83, da's dezelfde buis) kan je in bijna elke gitaarwinkel vinden.
En anders bijvoorbeeld bij https://www.tube-town.net/" onclick="window.open(this.href);return false;. Goeie buizen voor een schappelijke prijs zijn JJ's. Prijs in de winkel ligt rond de 10-15 euro. Online is't doorgaans goedkoper.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Jandekker schreef:ok dan. heb zelf geen extra buizen liggen. weet iemand een goedkoop adres voor buizen (wel van een respectabel merk)?
Elke respectabele muziekzaak zal die buisjes wel hebben. De prijzen van pre-amp buizen zijn niet zo hoog.
Zelf heb ik ze wel bij tonefactory besteld.

respectabel merk...tja...men zegt dat er nog maar 3 werkelijke producenten van buizen bestaan en dat de rest omgestempeld spul is.
Tonefactory heeft in ieder geval wel een FAQ lijst over buizen waar de algemene klank-kenmerken per soort en merk beschreven staan. Misschien dat dat iets helpt (even zelf kijken op de site, kan geen linkje plaatsen)
Prijzen liggen denk ik tussen 10 en 20 euro per buisje.
Zelf heb ik goeie ervaring met JJ, met sovtek weer wat minder. maar zoals alles is dat ook smaakgebonden.
Gebruikersavatar
Jandekker
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jul 2008, 16:59

Bericht door Jandekker »

zit nu een groove tube op v1, de rest is van electro harmonix.
zal de sites is gaan checken, dank in ieder geval! hoop dat dit het probleem oplost. Vind het nooit vervelend om naar bass matters te gaan alleen heb ik er binnenkort de tijd niet voor. Bovendien kan ik mn amp even niet missen voor een service beurt. (neem aan dat je m dan een paar dagen kwijt bent)
Plaats reactie