Bas met preamp direct door monitor?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bas met preamp direct door monitor?

Bericht door Gerth »

Gezien het publiek bij grotere optredens het geluid toch door de PA gepompt krijgt lijkt het mij opportuun om via een (goeie) preamp het basgeluid onmiddellijk door een actieve monitor te pompen, kwestie dat je dan als muzikant ook een idee hebt hoe jouw instrument door een PA gaat klinken.

Dan stelt zich natuurlijk de vraag of een voorversterking "aan boord" volstaat, of dat er effectief via een externe preamp moet gewerkt worden, en dan nog dewelke? (een Avalon is natuurlijk altijd goed, maar het prijskaartje...).

Shoot!

Gert.
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Bericht door donk »

Meestal werkt de geluidsman met 'n DI tussen de bas en de versterker.
Ik plug meestal in m'n Sansamp RBI. Daar is de beste man ook vaak blij mee.
Vanavond ga ik 'm 's in m'n T-max pluggen. (bas > Sansamp > Tmax > PA)
's Kijken wat dat doet. Dan heb ik in de zaal zoveel mogelijk mijn eigen sound. :jam:
Gebruikersavatar
Jare_SoM
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 dec 2009, 09:41

Bericht door Jare_SoM »

donk schreef:Meestal werkt de geluidsman met 'n DI tussen de bas en de versterker.
Ik plug meestal in m'n Sansamp RBI. Daar is de beste man ook vaak blij mee.
Vanavond ga ik 'm 's in m'n T-max pluggen. (bas > Sansamp > Tmax > PA)
's Kijken wat dat doet. Dan heb ik in de zaal zoveel mogelijk mijn eigen sound. :jam:
Bij mij is het in elk geval altijd rechtstreeks in de T-max, post-EQ.
Hou er wel rekening mee dat het inputsignaal voor je preamp niet te ranzig hard staat (wat bij mij meestal wel het geval is, ik heb graag een randje aan m'n sound),
dat komt véél te hard binnen op de mengtafel.


Excuses als ik hier vanzelfsprekende dingen zit te vertellen, weet ik veel wat het niveau hier is ;)
MM Stingray 3EQ / Fender P USA
Mywatt 200
Ampeg SVT410HLF
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Dit is op zich heel goed mogelijk, met een goeie pre-amp klinkt dat heel niet slecht. Ik zou dan wel een externe pre-amp gebruiken met een DI aansluiting.

Edit: een kleine greep uit de mogelijkheden, er zijn er nog VEEL meer.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Het kan allemaal prima, maar ik zou er niet van uit gaan dat je podium geluid ook je zaal geluid is.
Op grotere stages heb je sowieso al vaak te maken met een aparte podium mix, en die is dan ook nog per monitor anders af te stellen.
Wat jij uit je monitor hoort is bedoeld om jou als muzikant te ondersteunen zodat je je ding kan doen, en kan horen wat je nodig hebt om goed te kunnen spelen (en dat verschilt ook vaak van persoon tot persoon).
In principe heeft dat niet veel te maken met wat er aan geluid de zaal in gaat.
wil je invloed op hoe je bas klinkt in de zaal zul je de soundman moeten uitleggen wat je wilt.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Bas door een monitor is inderdaad niet meer dan een kleine ondersteuning zodat jij (en andere muzikanten) de bas kunnen volgen. Grote volumes bas door een monitor is geen goed idee. (OK, de topmonitoren a la Synco wel maar waar tref je die???)

De meeste monitoren trekken dat laag-geweld voor geen meter en het gaat ook nog eens beroerd klinken. Ik heb eens uit nood vanwege een opgeblazen versterker alleen bas over de monitor gegooid. Dat duurde 10 minuten, toen stond de monitor-eindtrap te koken en het was afgelopen.

De beste bas-monitor = een goede bass-stack. Zaalgeluid moet jij je niet druk om maken, dat doet een goede geluidsman wel.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie