2x10" cabinet voldoende

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

2x10" cabinet voldoende

Bericht door Bassmeister Che »

Zoals jullie eerder hebben gezien op het forum, ben ik op zoek naar een cabinet voor bij mijn 2x120 watt versterker van Peavey. Eisen: niet te duur, betrouwbaar, handelbaar.

Ik kwam na alle tips uit op een Hartke 2x10" cabinet uit de Transporter series. Waarom? Mooie prijs, licht + klein en na testen een mooie sound.

Mijn vraag: Is 2x10" voldoende voor in een kleine zaal of kroeg. Nu is het wel zo dat ik altijd via een DI naar de mengtafel ga, dus voor het zaalgeluid maakt het niet uit. Is 2x10 echter genoeg als monitorspeaker op het podium?

Daarnaast. Is 2x10 uberhaupt voldoende?
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Watvoor peavey heb je?

En over de 210: ik zou zelf niet voor de transporterserie gaan. Deze zijn een stuk minder belastbaar en als je 50 euro extra spaart (ja toch doen, echt waar, doen), zit je bij de XL series (als ik het goed heb). Dat is een transporterserie met dezelfde speakers (aluminimum), net iets mindere budgetbouw en een hoger wattage. Dat betekent: meer headroom. Ik kan me voorstellen dat je versterker soms peakt. Hij is gemaakt om telkens 120 watt te halen, maar het peaklevel kan weleens makkelijk boven de 150 watt uitkomen en dit support je cabinet dan weer niet.

Ik zou niet voor de transporter gaan, maar net even doorsparen en dan de XL (als ik het goed heb) nemen. ;)

210 is goed genoeg voor een kleine zaal of kroeg. Voor een kroeg kan je denk ik alleen al uit met je 2x10 en je peavey (met mijn peavey wel in ieder geval). Monitorspeaker: goed.
Alleen wil je wel echt dat geluid hebben? Ik ben zelf niet van de 10" speakers, ik wil wat meer bass geluid hebben, dus de 12" of 15" spreken mij meer aan. Maar ieder z'n ding !
none.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Hangt ook af van de gear van de gitarist(en). Als je tegen een kamerbreed gitaargeluid uit een of meer stacks moet opBOXen( :wink: ) lijkt 2*10 me wat krap. Je kunt je bas natuurlijk ook over een monitor laten komen, maar ik vind dat meestal ruk. Ik wil gewoon zelf controle over mijn basgeluid op het podium. Wij spelen meestal zonder PA over zware backline. Ik wil m'n laag ook voelen en ik denk dat dat met een 2*10 niet echt gaat lukken.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Het hangt er idd vanaf wat voor soort muziek je wilt spelen. Ikzelf heb 2 1x12's. Voor repeteren is één voldoende, voor monitoring is één ook ruim voldoende. Voor sommige kleinschalige kroegsituaties zou één ook wel voldoende zijn, maar..... Met twee cabinets heb je wel een veel beter (breder, dieper, voller) geluid... Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met een 2x10 of 4x10.
Bottomline: afhankelijk van de situatie kan een 2x10 best goed werken (hangt er ook sterk vanaf welke 2x10, ik heb de hartke nooit gehoord), maar je zal wel wat druk missen in vergelijking met een gemiddelde 4x10.
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

Ik ben zopas mijn BXT210M van ampeg gaan afhalen. Zaterdag moeten we in een jeugdhuis spelen. Ik zal eens kijken of het haalbaar is met deze bak.

K'moet wel zeggen dat niet alle 2x10's even krachtig zijn als deze ampeg. Zelfs de goedkopere 2x10's van ampeg tippen niet aan deze kast.

Ik laat het je weten.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ook nogal afhankelijk hoe luid je speelt als band. Ik heb een tijdje een 2.10" gehad, daar was simpelweg niet tegenop te blazen. (Was nog een Bag End ook)... met een leuke koop voor een 4.10" van hetzelfde merk, heb ik zelden de klacht dat ik te zacht sta!

(Bij is het nu de preamp gewoon netjes zetten, master op 2)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ik heb zelf een mesaboogie 2x10. Dat vind ik net iets te weinig ballen hebben voor op het podium. Er zou wel een 2x12 of een 1x15 bij mogen, wat mij betreft. Het komt bij ook omdat mijn versterker niet zo heel veel vermogen levert bij 8 ohm impedantie.

Het is natuurlijk ook afhankelijk wat voor muziek je speelt: moet je door een muur van (gitaar)geluid heen of heb je veel ruimte?
Ja toch?
Gebruikersavatar
Bassmeister Che
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:34

Bericht door Bassmeister Che »

Aangezien ik in een funk(rock) band speel, speelt de gitarist vaak een begeleidende rol en hoef ik dus nooit door een muur van geluid heen.
"Wie achterom kijkt, wordt geen meeloper."
Gebruikersavatar
soulbrother
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 mei 2004, 17:25

Bericht door soulbrother »

Mijn Schroeder 21012 is welliswaar een 2 x 10" en een 1 x 12" met horn in één kast, maar dat blaast als een gek. Vandaag had ik een buitengig en een collega-bassist verbaasde zich over het feit dat dat kastje zo goed en gedefinieerd te horen was. Ik stond nog maar op 4 en een half, muhahaha. Ik ken bassisten die met een 2 x 10" best "verstaanbaar" zijn, maar als je wil beuken kom je toch wel iets tekort.
Bassen is soms lastig
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Bassmeister Che schreef:Aangezien ik in een funk(rock) band speel, speelt de gitarist vaak een begeleidende rol en hoef ik dus nooit door een muur van geluid heen.
dan zou je aan 2x10" wel 'ns genoeg kunnen hebben ja.

In mijn (punk)band kom ik met een 4x10" af en toe nog met moeite fatsoenlijk door de muur van distortion van de gitarist heen... Maar in m'n ska-bandje sta ik al snel te hard!
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

Gisteren hebben we een pre-selectie gewonnen van een wedstrijd in een jeugdhuis. K'heb gespeeld met m'n 2x10 en het is zéker te doen.
Wat ik wel moet zeggen is dat m'n 4x10 een diepere bass geeft.

Het is dus zeker te doen als je een degelijke 2x10 aanschaft.
(we mogen binnen 14 dagen de finale spelen, maar dit doe ik met m'n 4x10)
Plaats reactie