2 x 15 inch "niet de bedoeling"?...

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

2 x 15 inch "niet de bedoeling"?...

Bericht door Gerth »

Ben op dit moment beetje aan het uikijken naar een relatief goedkope oplossing om toch mijn mannetje te kunnen staan bij de iets luidere band of in de iets grotere zaal, en dan kom je al snel uit op 15 inch-speakers (goedkopere combo's/cabs én ver dragende bassen).

Nu valt het mij wel op dat er wel een groot aanbod is aan 15 inch-combo's, maar dat er daarentegen quasi geen 15 inch-cabs bestaan aan 4 ohm, wat eigenlijk inhoudt dat de 15 inch-adept verplicht is om telkens 2 cabs aan zijn amp te hangen om er het maximum uit te halen (er even van uitgaande dat de "goedkoper" geprijsde amps niet aan 2 ohm kunnen werken). Toch bestaan er voldoende 4 x 10 inch/cabs aan 4 ohm, wat mij doet besluiten dat men er vanuit de fabrikanten toch ergens van uitgaat dat één 15 inch niet echt een stand-alone-rig kan zijn (wat dan weer tegengesproken wordt door de vele 15-inch-combo's...).

Het enige alternatief (zeker voor de minder begoede bassist) om met voldoende headroom één 15-inch te kunnen aandrijven is dus een zwaardere amp kiezen (500 à 600 watt) en deze op een 8 ohm cab gebruiken (dat in de betaalbare klasse gemiddeld zo'n 300 watt "verdraagt").

Ik vind dit alles toch een beetje jammer en zelfs onlogisch... of vergis ik mij?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Buizenbak gebruiken; nergens last van!
Gebruikersavatar
idm
Berichten: 4050
Lid geworden op: 18 aug 2009, 20:42

Bericht door idm »

Ik kan het als Eden fanboy even niet laten:

https://www.thomann.de/nl/eden_d115xlt_4_cab.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Die is 4 ohm. Over een losse 15" spelen zal je tone echter niet echt ten goede komen (doorgaans wat doffer). De meeste bassisten gebruiken dan ook een 4x10 + 1x15.
https://www.davidvanegmond.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Jack schreef:Ha daar is onze P bas basher weer,,, :lol:


idm luisterdraadje

Bas: Sandberg California JM4 Blackburst
Gear: Ampeg SVT-II ('91), Eden 210XST
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Ow, je hebt er eentje gevonden... :wink: , spijtig dat ze die niet voor 250 EUR verkopen... :cry:
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Gerth schreef:Ow, je hebt er eentje gevonden... :wink: , spijtig dat ze die niet voor 250 EUR verkopen... :cry:
Zoek een s naar Peavey, die hebben altijd 2x15 ers gemaakt die op 4 ohm draaien.

Edit: :facepalm: je zoekt een enkele 15 "......die is er dus ook.
Laatst gewijzigd door dr.nonzero op 19 jan 2010, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
donk
Berichten: 540
Lid geworden op: 13 aug 2009, 16:01

Bericht door donk »

Peavey 115TVX bestaat ook in de 4 ohm versie. Die moet je wel toch kunnen krijgen onder de 250 euro.

edit:
https://www.musicstore.com:80/en_EN/EUR/ ... 003523-000

Verder:
https://www.thomann.de/nl/search.html?xs ... 6&wgf8176=
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

De Peavey is blijkbaar toch 8 ohm volgens de site, maar de Marshall daarentegen is "betaalbaar" én 4 ohm...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

Die Peavey bestaat echt in 4 Ohm. Ik heb 'm zelf gehad.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Blijkbaar jammer genoeg nu niet meer, als ik de site mag geloven... had nochtans voorkeur voor deze Peavey... goedkoop en goed rendement.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bericht door dr.nonzero »

Gerth schreef:Blijkbaar jammer genoeg nu niet meer, als ik de site mag geloven... had nochtans voorkeur voor deze Peavey... goedkoop en goed rendement.
Zoek anders gebruikt, of neem eens contact op met een peavey dealer. Soms is er meer mogelijk dan de sites vermelden (of staat er ergens NOS materiaal).
Gebruikersavatar
B@rtje
Berichten: 232
Lid geworden op: 23 okt 2009, 21:22

Bericht door B@rtje »

Mischien een beetje overkill, maar qua prijs in de buurt van de 250 euro en 4 ohm

https://link.marktplaats.nl/310102338" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Bericht door Thunder »

@Gerth: Ik meen uit je verhaal tussen de regels door een beetje te kunnen opmaken dat je je installatie handelbaar wil houden, dus geen twee kasten (en dus geen grote 2x15). Heb ik dat correct? Zoja, kun je toch ook eens een 4x10 proberen, een kast als een peavey tvx 410 bijvoorbeeld geeft best al een hoop laag.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Haico

Bericht door Haico »

Ik zou sowieso ook naar de Peavet TVX 410 kijken. Welliswaar een 4x10, maar zeker goedkoop, DIEP en dragend te noemen.

https://link.marktplaats.nl/311580012" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Thunder was me net voor!! :D
Gerth schreef:Het enige alternatief (zeker voor de minder begoede bassist) om met voldoende headroom één 15-inch te kunnen aandrijven is dus een zwaardere amp kiezen (500 à 600 watt) en deze op een 8 ohm cab gebruiken
1x15"... en dan proberen te compenseren met een zwaardere top?? Zou ik niet doen! Zie het stuk over vermogen in de versterker FAQ.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

@ Thunder:

Dat heb je goed gezien, en die TVX 410 zou mijn 4x10 worden mocht ik er eentje moeten kopen (want deze staat wél leverbaar op 4 ohm op de site), maar gezien ik een hele ronde en doffe klank heb denk ik wel dat een 15 voor grotere ruimtes geschikter is, en mocht ik er toch twee van 8 ohm aanschaffen (of een 15-combo met een extra 15-cab) is het geheel toch ook wat kleiner en goedkoper, en, zoals ik al zei, denk ik toch beter passend bij mijn sound.

Toch bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

@ Haico:

Leve de TVX-en, dacht ik zo!! :mrgreen:

Wat dat vermogen betreft: mijn bedoeling was om een effectief uitgangsvermogen te hebben dat enigszins overeenkomt met het indicatief constant "vermogen" van de cab, en als je dan bv. een 8-ohm-cab hebt van pakweg 300 watt kan je die eigenlijk aan een amp hangen die bv. 500 watt levert over 4 ohm en dus pakweg 350 watt aan 8 ohm. Heb je enerzijds headroom door de amp aan 8 ohm te laten draaien en anderzijds heb je voldoende wattage om de cab ten volle te belasten zonder teveel van de amp te vragen.

Of zit ik er zover naast?... :oops:
Plaats reactie