Actief en passief

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Actief en passief

Bericht door rael_kid »

Hallo allemaal!

Zoals sommigen misschien wel weten heb ik sinds heel kort een Musicman Stingray (ben er heel trots op), en dat is een actieve bas. Ik heb een 30 W Hartke versterkertje staan, met een ingang voor een actieve en passieve bas. Maar ik vind het nogal vreemd; namelijk, als ik mijn oude bas in de goede ingang doe (passief dus) en ik speel ff wat en daarna pak ik mijn nieuwe bas, steek de plug in de ingang voor actieve bas en speel weer wat klinkt het veel zachter dan daarvoor. Zou het niet zo moeten zijn dat de volumes dan zo'n beetje overeenkomen? Kan het zijn dat het batterijtje leeg is (als ik m'n versterker wat harder zet en ik pruts wat aan de knoppen van m'n bas hoor ik wel duidelijk vershil, dus)..
Ik hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is.

Lex[/i]
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Re: Actief en passief

Bericht door Q. »

Het hoeft niet aan de batterij te liggen. Normaal gesproken hebben actieve bassen een hogere output dan passieve bassen. Vandaar dat versterkers vaak een passieve en actieve ingang hebben om dit verschil te compenseren.
Maar sommige passieve bassen hebben een vrij hoge output, en sommige actieve bassen weer een wat lagere output dan je zou verwachten.
Maar goed, je batterijtje kan inderdaad ook bijna leeg zijn, nieuwe batterijtjes zijn niet zo duur ;).
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Gewoon je bas in de passieve ingang stoppen, pas als dat niet goed klinkt omdat de bas een te hoge output heeft de actieve gebruiken. Als ik zelf de passieve ingang pak, dan kan ik de gain iets minder ver opendraaien dan bij de actieve; verder merk ik geen verschil.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Sommige actieve bassen hebben een zwakker uitgangssignaal dan sommige passieve bassen.


Gewoon in het gat proppen waar je het minst onplezierige geluiden uitkrijgt. Net zoals bij je vriendin, zeg maar. ;)
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Monolith schreef:Gewoon in het gat proppen waar je het minst onplezierige geluiden uitkrijgt. Net zoals bij je vriendin, zeg maar. ;)
:worship:
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

Monolith schreef:Sommige actieve bassen hebben een zwakker uitgangssignaal dan sommige passieve bassen.


Gewoon in het gat proppen waar je het minst onplezierige geluiden uitkrijgt. Net zoals bij je vriendin, zeg maar. ;)

Okeeej... die is meesterlijk... respect
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

volgens mij is het standaard zo dat het verschil tussen een actieve en een passieve ingang 15dB is, en dat is het enige verschil tussen die twee ingangen
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

The Mule schreef:
Monolith schreef:Gewoon in het gat proppen waar je het minst onplezierige geluiden uitkrijgt. Net zoals bij je vriendin, zeg maar. ;)
:worship:
:worship: :worship: :worship:
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

:stupid:
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Plaats reactie