Fafner fantopic

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

mmstingray5 schreef:Zou de fafner wel eens willen horen over mijn swr kast.. :kwijl:
Ik krijg mijn Fafner als alles goed gaat morgen binnen. Die avond toevallig meteen oefenen en ik zal de bevindingen in de combi met de Goliath hier snel neerzetten.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
mmstingray5
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 apr 2008, 20:21

Bericht door mmstingray5 »

ben benieuwd :jam:
Gebruikersavatar
telebass
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:23

Bericht door telebass »

Vorige week speelde ik toevallig ergens op een Fafner met een Ampeg 410HE onder, en dat klonk echt geweldig.
Toevallig zag ik vandaag ergens een tweedehands Fafner staan. En aangezien ik al zo'n Ampeg 410HE heb, heb ik hem maar meteen gekocht. :dance:

Maar nu zit ik met een probleempje: mijn cab is al wat ouder, en heeft geen speakon aansluiting. En in mijn fafner kan ik geen gewone speakerkabel steken (heb toch nog niet gevonden waar). Wat zijn nu mijn opties?

- kan ik een speakon laten inbouwen? En wat gaat me dat ongeveer kosten?
- bestaat er iets dat ik tussen m'n amp en de cab kan zetten?
- of koop ik me nog een 210 cab bij, mét speakon, en sluit ik daarop mijn 410 aan? Dan heb ik meteen 6x10 speakers en 4 ohm, al heb ik niet de indruk dat ik dat echt nodig heb.
dgroov
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 jun 2006, 09:44

Bericht door dgroov »

Ja je kunt gewoon standaard verloopkabels bestellen.
Of je bouwt inderdaad een speakon in je cab

Kijk hier maar even
https://www.musik-service.de/Search-spea ... rc0de.aspx of ergens anders zijn ze natuurlijk ook te krijgen.
Gebruikersavatar
telebass
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:23

Bericht door telebass »

aha, ze hebben daar gewoon kabels voor. :facepalm: handig. :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

telebass schreef: - bestaat er iets dat ik tussen m'n amp en de cab kan zetten?
Gewoon een kabel van 10 euro.
https://www.thomann.de/be/pro_snake_bass ... e_15_m.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

laatst zat ik met hetzelfde probleem. Dus er een laten maken bij de lokale muziek winkel.
dgroov
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 jun 2006, 09:44

Bericht door dgroov »

Rody schreef:
telebass schreef: - bestaat er iets dat ik tussen m'n amp en de cab kan zetten?
Gewoon een kabel van 10 euro.
https://www.thomann.de/be/pro_snake_bass ... e_15_m.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij Thomann...Moet je wel voor minimaal 25 euro bestellen :!:
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

Hey, even licht off-topic:

Bij mijn fafner was het lampje achter de buis kaduuk.
Ik heb hem laten vervangen door een locale technicus, maar na een uurtje branden hield hij er weer mee op :evil:

Bleek aan de kwaliteit van de lamp te liggen, de technicus kon niet de lampen vinden die EBS gebruikt.
Ik heb hierop een mailje aan EBS gestuurd, met de vraag waar ik aan de lampjes kon komen.

Binnen het uur kreeg ik een mail terug, met de vraag wat mijn adres was. 4 dagen erna lag er al een enveloppe uit zweden op de mat met 2 nieuwe lampjes! (helemaal kosteloos)

Klasse service zeg, het is al vaker gezegd, maar erg prettig!

On-topic, ik heb de standaard 4*10 eronder... bevalt mij prima, hoewel ik een 15 inch er graag bij zou hebben :jam:
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Eden kasten uiteraard :dance:

Ik denk dat je met een 410 XST of XLT een hele goede combi hebt. Evt. nog een 210 erbij en je kunt alles aan. Eden kasten klinken eigenlijk met elke amp wel goed...zelfs een Hartke 3500 deed het prima op een 410XST.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Bazz schreef:Hey, even licht off-topic:

Bij mijn fafner was het lampje achter de buis kaduuk.
Ik heb hem laten vervangen door een locale technicus, maar na een uurtje branden hield hij er weer mee op :evil:

Bleek aan de kwaliteit van de lamp te liggen, de technicus kon niet de lampen vinden die EBS gebruikt.
Ik heb hierop een mailje aan EBS gestuurd, met de vraag waar ik aan de lampjes kon komen.

Binnen het uur kreeg ik een mail terug, met de vraag wat mijn adres was. 4 dagen erna lag er al een enveloppe uit zweden op de mat met 2 nieuwe lampjes! (helemaal kosteloos)

Klasse service zeg, het is al vaker gezegd, maar erg prettig!

On-topic, ik heb de standaard 4*10 eronder... bevalt mij prima, hoewel ik een 15 inch er graag bij zou hebben :jam:

EBS service is inderdaad geweldig! mijn Fafner is 14 jaar oud en begon wat mankementen te tonen. 1.5 jaar geleden heeft EBS mij daarom kosteloos 9 nieuwe potmeters opgestuurd en een aantal schakelaars zodat ik alle bewegende onderdelen kon vervangen. Nu had ik nieuwe Elco's nodig (een aantal ervan lekte en waren uitgedroogd), ook deze krijg ik weer gratis opgestuurd. Als ik ook deze heb vervangen is heel mijn versterker weer gereviseerd!!
Ik gebruik overigens 2 Eden D210T kasten erbij van elk 8 ohm wat een totaal van 4 ohm geeft.
Deze combinatie gebruik ik al sinds '96 en ik wil nog steeds niets anders.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

AmericanIdiot schreef: Eden kasten klinken eigenlijk met elke amp wel goed...zelfs een Hartke 3500 deed het prima op een 410XST.
Als ze een Hartke goed kunnen laten klinken, zijn ze inderdaad goed! :twisted:
Gebruikersavatar
telebass
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2005, 16:23

Bericht door telebass »

intussen zo'n jack-speakon kabel gevonden, merci voor de tip! ik kan er trouwens nog een paar gebruiken :D

De klank van mijn fafner met een ampeg 410 HE is schitterend, maar eerlijk gezegd valt het volume me nogal tegen. Ik moet de amp echt vér open zetten om live luid genoeg te staan. Nu vraag ik me af: ligt dit aan het wattage van m'n box (200 watt), aan het feit dat de box 8 ohm is en de fafner tot 2 ohm kan waardoor die nu lang zijn maximale vermogen niet haalt, of nog iets anders?
Ik zou m'n cab kunnen uitbreiden met een 210 of 115 en zo tot 4 ohm komen. Zou dat veel uithalen? Ben nogal een nitwit op dit vlak. :oops:

nog een vraagje: in wat voor case zit jullie fafner? Heb er momenteel geen, maar wil m'n amp toch wat beschermen.
Ik dacht aan een skb. Lelijk, maar wel handig. Die SKB XRACK3 lijkt me wel wat: compact en niet duur. Diepte is 26 cm, en de fafner is net geen 26 cm, zonder knoppen. Zou dat werken? Ik twijfel wat omdat deze case voornamelijk voor effecten gemaakt lijkt. En krijg ik geen probleem met koeling/ventilatie als er bovenaan geen open ruimte is?
Gebruikersavatar
bor
Berichten: 210
Lid geworden op: 05 jan 2007, 13:51

Bericht door bor »

telebass schreef:De klank van mijn fafner met een ampeg 410 HE is schitterend, maar eerlijk gezegd valt het volume me nogal tegen. Ik moet de amp echt vér open zetten om live luid genoeg te staan. Nu vraag ik me af: ligt dit aan het wattage van m'n box (200 watt), aan het feit dat de box 8 ohm is en de fafner tot 2 ohm kan waardoor die nu lang zijn maximale vermogen niet haalt, of nog iets anders?
Ik ervaar een beetje hetzelfde met mijn Fafner. Ik heb er een SWR goliath onder staan van 8 ohm. De combinatie is luid zat maar toch gaat de volumeknop dan best ver open. Ik denk inderdaad dat het toch moet komen door het beperkte vermogen dat wordt geleverd bij 8 ohm. (diezelfde SWR met m´n Hartke 3500 was een stuk luider)
telebass schreef:Ik zou m'n cab kunnen uitbreiden met een 210 of 115 en zo tot 4 ohm komen. Zou dat veel uithalen? Ben nogal een nitwit op dit vlak. :oops:
Dat denk ik dus wel, maar je 8 ohm kast inruilen voor een 4 ohm kast kan natuurlijk ook altijd nog. Dat is de optie die ik denk ik ga proberen.
telebass schreef: nog een vraagje: in wat voor case zit jullie fafner? Heb er momenteel geen, maar wil m'n amp toch wat beschermen. Ik dacht aan een skb. Lelijk, maar wel handig. Die SKB XRACK3 lijkt me wel wat: compact en niet duur. Diepte is 26 cm, en de fafner is net geen 26 cm, zonder knoppen. Zou dat werken? Ik twijfel wat omdat deze case voornamelijk voor effecten gemaakt lijkt. En krijg ik geen probleem met koeling/ventilatie als er bovenaan geen open ruimte is?
Die 26 cm diepe kast durfde ik niet aan. Ik had het gevoel dat hij niet zou gaan passen. Ik heb dus de diepere versie gekocht. Voordeel is dat je dan in die kist ook je netsnoer en speakerkabels kunt opbergen bij transport. En ik denk dat je wat betreft de koeling inderdaad wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Overigens voor de meelezers... Die Fafner :jam: (wat een geluid!)

Edit: Vraagje aan de techneuten. Kan het kwaad de Fafner thuis aan te sluiten zonder cab om de DI te kunnen gebruiken? Dan kan ik wellicht eens een iets uitgebreidere review maken dan :jam: . De kleuring door de versterker op de DI is namelijk erg bruikbaar als we bijvoorbeeld opnames maken en dan kan ik eens proberen een paar soundclips te maken.
Jazzbas USA Fender
Fender Nate Mendel Precision
OLP MM3 5 snaar
Squier VM Precision
EBS Fafner
SWR Goliath III 4x10
Maruszczyk Barabass
Gebruikersavatar
Rody
Berichten: 341
Lid geworden op: 22 jun 2006, 12:15

Bericht door Rody »

telebass schreef:De klank van mijn fafner met een ampeg 410 HE is schitterend, maar eerlijk gezegd valt het volume me nogal tegen. Ik moet de amp echt vér open zetten om live luid genoeg te staan. Nu vraag ik me af: ligt dit aan het wattage van m'n box (200 watt), aan het feit dat de box 8 ohm is en de fafner tot 2 ohm kan waardoor die nu lang zijn maximale vermogen niet haalt, of nog iets anders?
Ik had ook die combinatie: fafner met ampeg 4*10 en ik vond ook het volume tegenvallen. Het was dan zelfs de 410HLF en die is 4 ohm. Ik denk dat ampeg niet de meest "rendabele" cabs maakt, wat wel jammer is want de klank is idd fantastisch. Ik heb er nu een 4 ohm tecamp onderstaan: veel rendement en gaat dus een pak luider dan ampeg (en weegt maar 25 kilo :cheer: ).

Ik denk dus dat het bij jou de combinatie is: 8 ohm en ampeg die het te zacht doet klinken. Kan je weinig aan doen behalve box bijkopen om lager te kunnen gaan in wattage.

Als case heb ik nu een thomann 3u case maar ik heb bij ebs een classic style case besteld en verwacht ze deze week. De service bij EBS raadde me via mail aan om 4u te kopen omdat er in het verleden al problemen zijn geweest met koeling van de fafner. Ik heb nu 3 jaar de fafner in 3u en nog nooit last van gehad.
Plaats reactie