Kraken, roken, uit

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Kraken, roken, uit

Bericht door PeterR »

Zoals de naam al doet vermoeden. Ik sluit mijn twee cabs aan om mn amp, het geluid is erg krakend, vervolgens stinkt het en gaat ie uit. De hoofdzekering is doorgebrand. Stroomvoorziening (als de hoofstop is niet doorgebrand)bleef het gewoon doen. Maar nu de vraag: wat kan het zijn? Het was de eerste keer dat ik mijn tweede cab aansloot op de amp. Maar dat zou geen probleem moeten zijn, aangezien deze 4ohm is en mijn cabs allebij 8 ohm. Ze waren paralel aangesloten (dat wil zeggen één speakerkabel naar de ene en 1 speakerkabel naar de ander). De speakerkabels heb ik doorgemeten en ze zouden het moeten doen en geven geen kortsluiting. iemand ????
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

eh....?

Welke amp, welke zekering? Op de versterker of de stoppenkast?

Maar het lijkt of het aan die 2e speakerkast ligt, sluiting in de speakers o i d.
Of de 2e speaker-out van je amp is niet goed; je kan ook : versterker---speaker ---speaker ....op die manier aansluiten, testen wat het dan doet...
let's JayDee !
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Ashdown KBM400. De zekering van de amp, waar de stroom binnenkomt zeg maar. Inmiddels even opengeschoeft, ziet er leuk uit! Zie geen andere zekeringen die kaduuk zijn

Kasten doorgemeten, maar die geven netjes 8 ohm en samen 5 ohm, dus dat zou het dan niet moeten zijn (geen kortsluiting denk ik dan) heb het op twee manieren geprobeerd: doorlinken en iedere speaker om 1 uitgang. Bij beide geeft hij 5 ohm aan...Ik weet het niet meer. :facepalm:
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

Dat het de cab niet zijn weet ik, want die heb ik allebei gebruikt en deden het allebei goed.

Dan zou ik daarna 1 kast proberen op de ene outtput, daarna op de andere. daarna met beide kabels proberen. en dan nog eens samen. Omdat je het over kabels solderen hard laatst (toch?) denk ik dat dat het is...stiekem. Ik heb er hier wel een paar (kabels)mocht je die willen proberend. Bovendien ook een top (als je die wilt uitsluiten.)
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

hebbie morgen tijd? :wink:
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

PeterR schreef:hebbie morgen tijd? :wink:
ik denk alleen in de avond
Gebruikersavatar
mmstingray71
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2010, 15:42

Bericht door mmstingray71 »

Doen de kasten het beiden wel als je ze individueel aansluit.
En knalde die zekering eruit op flink vermogen of ging die bijna gelijk?
He who dies with the most bassguitars wins!!
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Bericht door Bertjefred »

mmstingray71 schreef:Doen de kasten het beiden wel als je ze individueel aansluit.
En knalde die zekering eruit op flink vermogen of ging die bijna gelijk?
ik heb allebei de kasten als een apart gebruikt van elkaar.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Bertjefred schreef:
PeterR schreef:hebbie morgen tijd? :wink:
ik denk alleen in de avond
Dat bedoelde ik ook
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

mmstingray71 schreef:Doen de kasten het beiden wel als je ze individueel aansluit.
En knalde die zekering eruit op flink vermogen of ging die bijna gelijk?
Bij laag volume ging het al mis. ik deed hem aan en draaide het volume veoorzichtig open. Ik hoorde toen al een knetterende toon en de pre-amp ging zacht en hard knipperen (de vumeter) Dit gebeurde alleen als ik de snaren aansloeg. Binnen zeg 10 a 15 seconden rook ik brandlucht en ging ie uit. Ik heb met een multimeter de speakersnoeren doorgemeten en kon geen kortsluiting vinden. de ohmages waren de normale waarde die je zou verwachten. Er liep geen stroom rechtstreeks van de + naar de - in de speakersnoeren. Het meest bizarre vind ik dat de mainfuse is doorgebrand bij kortsluiting zou je verwachten dat de fuse van de speakeroutput eraan gaat. Morgen maar eens proberen met nieuwe fuse en eventueel ander amp erbij (ja ik weet het geen amp op een andere amp aansluiten :wink: )
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
mmstingray71
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2010, 15:42

Bericht door mmstingray71 »

Dan lijkt het probleem me meer in je versterker te zitten dan in je boxen. Maar de enige manier is gewoon idd met een andere amp erbij telkens verschillende combinaties te proberen zodat je vanzelf erachter komt wat het defecte onderdeel is.
He who dies with the most bassguitars wins!!
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Heb vanochtend nieuwe zekeringen gekocht. Op het zakje staat: zekeringen traag. Dat verklaart dat hij pas na een seconde of 10/15 uit ging en niet direct. Ik denk dat of de zekering was slecht, of er zit ergens kortsluiting in de amp zelf. Ik ga het vanavond proberen met één enkele cab. Dan kijk of of ie het doet en daarna een tweede proberen. Hopen dat ie het blijft doen. Ik heb hem nu opengeschroeft, dus mocht hij weer gaan pruttelen, dan kan ik het goed zien.
Ojaa, ik houd rekening met de veiligheid :wink: . De amp wordt niet aangeraakt als hij aan staat en het casco is middels grond gezekerd, dus ik verwacht geen krullen of vuurwerk. Meer info volgt later dus...
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Geen idee effe maar als hij doorbrand omdat je voor het eerst een tweede cab aansluit lijkt het me dat het de cab is. Sluit de cabs een voor een aan en kijk. Draai ook eens de aansluitingen om.
Gebruikersavatar
PeterR
Berichten: 2232
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:51

Bericht door PeterR »

Bernardduur schreef:Geen idee effe maar als hij doorbrand omdat je voor het eerst een tweede cab aansluit lijkt het me dat het de cab is. Sluit de cabs een voor een aan en kijk. Draai ook eens de aansluitingen om.
Wat bedoel je met draai eens een aanluiting om?
Gear: Sandberg California PM4 : Sandberg California Vs4 : TC electronic rh450
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

PeterR schreef:
Bernardduur schreef:Geen idee effe maar als hij doorbrand omdat je voor het eerst een tweede cab aansluit lijkt het me dat het de cab is. Sluit de cabs een voor een aan en kijk. Draai ook eens de aansluitingen om.
Wat bedoel je met draai eens een aanluiting om?
Ik weet niet of je hem aan andere speaker uitgangen kan bevestigen????
Plaats reactie