HELP!!Schade aan mijn versterker??(opgeblazen...oververhit?)

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Martinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mei 2005, 00:41

HELP!!Schade aan mijn versterker??(opgeblazen...oververhit?)

Bericht door Martinus »

Hallootjes daar!
Binnenkort heb ik een band-festival, waarbij ik mijn versterker uitleen aan andere bassisten...
Het is een Laney RBW 300, 165 watt, 1 x 15" speaker.
Ik speel er al jaren op, en hij kan redelijk hard.

Mijn vraag is nu:
Waar moet ik op letten om te voorkomen dat hij opgeblazen wordt of oververhit?
De Gain en Volume veilig op 5 of 6 zetten?
Niet te lang aan laten staan?
Andere dingen?
Er is namelijk ook nog niet bekend of de combo uitversterkt zal worden...

Ik ben gewoon bezorgd om mijn schatje :? en hoop op advies...
Groeten,
Martinus
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

Duidelijk zijn!
Weet wat het kreng aan kan en wat niet. Actieve/passieve bassen en het hele pakkie marlboro. En als je er niet gerust op bent moet je in de buurt blijven. Als de boel overstuurt kun je ingrijpen.

Knappe zet hoor, denk niet dat dat eerst komende 10 miljoen jaar bij mij gaat gebeuren.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Martinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mei 2005, 00:41

Bericht door Martinus »

Thnx voor je reactie, Roberto!!
Je bedoelt: jij zult nooit je versterker uitlenen?

Ik speel zelf een actieve bass.
De ingang "actief" gebruik ik dus altijd.
De ingang "actief / passief" kraakt als een tierelier...
Kan het kwaad als er passieve bassen de ingang "actief" gebruiken?

Ik zet de Compressor aan en de Line Defeat uit, zal dat ook helpen?
www.abrighterday.nl

...It's 2 Lane Freedom...


Ibanez SR300DX
Fender Deluxe Active Jazz
Hohner "Arbor Series" Fretless

Laney RBW 300
Gebruikersavatar
Martinus
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mei 2005, 00:41

Bericht door Martinus »

Excuses...Limit Defeat...
www.abrighterday.nl

...It's 2 Lane Freedom...


Ibanez SR300DX
Fender Deluxe Active Jazz
Hohner "Arbor Series" Fretless

Laney RBW 300
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Zit er een 'clip' indicator op?

Zo ja, maak HEEL duidelijk dat het NIET de bedoeling is dat dat lampje brandt.

Als je het waterdicht moet hebben zou je met de organisator van het festival een klein contractje moeten ondertekenen dat iemand die schade veroorzaakt aansprakelijk is. Geloof me, been there, done that.

Voor je het weet is je spul aan het eind van de avond kapot 'en heeft niemand het gedaan' :roll:
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Hoi, ....de versterker gaat in de regel niet zomaar stuk...maar wat wel is, is dat andere mensen niet altijd weten hoe ze iets moeten afstellen omdat ze de versterker niet kennen....vaak genoeg gebeurt dat ze als ze opeens een eq hebben , mensen er lukraak aan schuiven zovan: hij moet vetter klinken, en dan schuiven ze er veel 60 hertz in......op hoog volume funnest voor de speaker.... Door dat soort dingen kan je wel de speaker op zijn donder geven, zelfs slopen....ik zou ook eerder bang zijn voor de speaker dan voor de amp...
let's JayDee !
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

Voorkom extreme EQ-instellingen (bas op 10 etc) en zorg dat de Limiter aan staat (dit ding beschermt je eindtrap tegen overbelasting).
Philip
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2004, 15:54

Bericht door Philip »

Ik zou denk ik voor een festival een versterker huren. Een contractje zoals monolith zei kan ook helpen. Bij onze repetitie ruimte kun je voor 30 euro al een goede trace combo huren en voor 15 euro meer heb je een EBS 4x10 350 watt amp...

Is dat misschien een idee :?:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Ik speel toch 't liefst op m'n eigen amp. Bij een optreden moet je gewoon spelen met de sound en spullen die je kent, je hebt meestal al genoeg aan je kop. Ook laat ik 't liefst geen anderen spelen over mijn spul (of het moet een bekende zijn), hoewel het toch een paar keer gebeurd is. In die gevallen eerst even een praatje, hoever draai je 'm open, wat als schade enz. Het is ook alleen gebeurd als er meerdere bands op één avond speelden, waaronder mijn band. Ik heb hem nooit uitgeleend en zal dat ook niet gauw doen.
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Overigens leen ik NOOIT mijn versterker uit.

Als je zelf geen versterker hebt of kunt regelen hoor je IMHO eigenlijk niet op een podium thuis. Idem als je er wel een hebt maar het je te veel moeite is om 'm mee te nemen - waar je heb je anders zo'n ding voor?

Waarschijnlijk word ik aan pulp geflamed voor zo'n arrogante opstelling, maar ik vind het nou eenmaal onderdeel van een professionele inslag.
Gebruikersavatar
Robertooo
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2004, 23:08

Bericht door Robertooo »

Mijn versterker kraakt als ik erop speel, deze kraakt komt er pas na 10 a 15 minuten in en gaat daarna weer weg als ik de versterker een minuut of 10 a 15 weer uit laat staan.

Nu heb ik 1x uit frustratie bovenop dat ding gemept en toen deed hij het weer een dag of 2 helemaal lekker zonder problemen. Totdat ik hem weer een keertje opedraaide en toen kraakte hij weer na een tijdje (dit was op 6½).

Heb ik nu mijn versterker gewoon opgeblazen of is het misschien toch wat anders? :idea:
Gebruikersavatar
Boldey
Berichten: 1118
Lid geworden op: 01 jun 2004, 03:23

Bericht door Boldey »

Uitlenen zou ik ook niet zomaar doen, in ieder geval niet mijn top (of het moet aan iemand zijn die ik er 100% mee vertrouw) en liever ook niet een kabinet. Het verbaasd me nog altijd dat er veel "bassisten" zijn die niet met apparatuur om kunnen gaan en niet horen wanneer versterker of speakers aan het oversturen zijn. Je kan dan zeggen dat het niet de bedoeling is dat je verserker clipt, maar in het heet van de strijd als een "bassist" zichzelf niet goed genoeg hoort wordt ie toch wel opengeschroefd met alle gevolgen van dien voor je apparartuur. Gewoon niet doen zou ik zo zeggen, zeker omdat je je nu al zorgen maakt om je dierbare versterker. De hele avond gespannen bij een podium staan en niet even relaxed naar de plee kunnen is ook niks. Mijn ervaring althans.

Concert- en bandfotografie

::::Soundgear SR3005:::::
::::Richwood Precision + SD SPB-1::::
:::Richwood Jazz + SDQP:::
::Westone Spectrum series II fretless::
:::::Traynor YBA200:::::
:::HH Electronic 215BL:::
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Robertooo schreef:..Heb ik nu mijn versterker gewoon opgeblazen of is het misschien toch wat anders? :idea:..
:offtopic: Maarre, aan de symptomen te zien zit er gewoon een los contact ergens in je amp.


Wat het uitlenen betreft: Laat de organisator van het festival maar gewoon de backline regelen (lees inhuren) of anders moet hij duidelijk maken dat iedere band z'n eigen gear meeneemt. Dat laatste is overigens niet echt handig, een en ander afhankelijk van hoeveel bands er komen spelen.

Uitlenen doe ik ook niet meer, teveel stress. Als 1 andere bassist er over wil spelen, nou ja afhankelijk van wat voor een type dat is wil ik het nog wel eens doen. Vooraf praat ik eerst met diegene en dan merk je vanzelf wel of je dit wel of niet moet doen.

Eén keer meegemaakt met een stelletje Teenage Wannabe Hero's, gastjes komen aanzetten, pleuren al hun gitaren (zonder gigbags of koffers!) op een hoop en gingen zitten bierzuipen aan de bar. Daarna soundchecken, bassist draait op MIJN amp alles voluit, ik zie dat, podium opgesprint en direkt mijn amp uitgezet en die gozer een enorme uitbrander gegeven > ik mijn amp opnieuw ingesteld en aan die gozer verteld als hij dat 's avonds tijdens het optreden weer doet dat ik dan acuut de stekker eruit trek en dat ik die er dan NIET meer in doe. Capice? Kortom STRESS, dus liever niet.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

Nee, ik leen mijn spul niet uit Martinus. Daar is het mij wat te dierbaar voor. Volgens mij was het iemand op TB die zei dat je gewoon moet zeggen dat je versterker niet helemaal lekker werkt en dat je hem morgen na laat kijken. Al 2x succes mee gehad. :D

Heb het 1x gedaan en ik stond me eigenlijk de hele tijd op te vreten. Koop er lekker zelf een.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Ik leen mijn versterker alleen uit als ik er zelf bij ben en de bassist ken. Afstellen en aansluiten dan ook even samen doen, dan kan er eigenlijk niets gebeuren. Draai de gain na het afstellen trouwens iets verder dicht, want ik ben nog niemand tegengekomen die tijdens een optreden niet iets harder speelt dan tijdens het afstellen.

Voor een festival zou ik er gewoon eentje huren. Zo duur is dat nu ook weer niet en je loopt zelf de hele avond een heel stuk relaxter rond. Zelf zou ik mijne niet voor zoiets beschikbaar willen stellen.
Plaats reactie