Centraal Ampeg topic!

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Bernardduur »

HNZ schreef: 07 feb 2017, 11:36 Mijn nieuwste Ampeg aanwinst: Een SVT 15T combo.

Ik had nog nooit van het model gehoord tot ik hem op MP zag. Ik heb tot nu toe nog nergens informatie over dit model kunnen vinden, behalve dat-ie blijkbaar redelijk zeldzaam is. Het is een 15" combo met een ss versterker van 100 watt; Een beetje dus zoals de BA115. Ik heb dat combo ook een tijdje gehad, maar vond door de back ported constructie de sound nogal wollig.
Dit model heeft een sealed cab constructie en klinkt daardoor punchy en strak - zeker voor een 15"-er. Hij is ook maar 30 cm diep, dus beter handelbaar dan de BA115. Wel weegt-ie zo'n 25 kg. En hij gaat hard!

Enkele zaken die ik niet helemaal snap/weet en die één van jullie meer technisch begaafde Ampeg lovers misschien wel:

• De speaker zit met een plug verbonden met de versterker. "int speaker" staat er bij de input. Daar onder zit een input met "ext. speaker". Is dat een extra cab aansluiting of moet de interne speaker worden los gekoppeld?

• Naast de aan/uit schakelaar zit een schakelaar met als naam "ground polarity". Die heeft 3 standen: +, -, en 0. Waarvoor is die schakelaar?

• De high- en low mid draaiknoppen kun je uittrekken. Onder de knoppen staat "pull / shift". Ik hoor geen verschil tussen uitgetrokken of niet. Waarvoor is deze functie?
Mooi ding man! Dit is ook eigenlijk een B15T. Ik heb zelf een aantal van deze dingen binnen gehad. Mooie speaker, lekker geluid, leuk ding!
De EV speaker dit er origineel in zit klinkt als een beest. Wees er een beetje voorzichtig mee.

- De amp verwacht een load van 4 ohm. Daarvoor is hij gemaakt. De interne speaker is ook 4 ohm. Eventueel kun je dus ook andere speakers erop aansluiten maar dan moet je de interne speaker eruit halen (bv 2x 8 ohm speakers aansluiten = 4 ohm). Voeg ajb geen andere speakers toe als de interne speaker er nog in zit.

- De polarity switch heeft geen echte functie in Nederland omdat we randaarde hebben. In een land zonder randaarde kun je deze schakelaar wel gebruiken. Zorg er ten alle tijden voor dat de aarde niet gelift is (dus 1 van de 2 standen gebruiken).

- De uittrek knoppen zorgen ervoor dat de frequentie waar deze knop voor dient verandert. De EQ knoppen zijn baxandall waardoor ze op 12 uur geen effect hebben op je geluid en dus boven de 12 uur boosten en onder de 12 uur cutten (die specifieke frequentieband). Ik heb zelf de SVT-200T en die is daar ook geweldig in!!

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Thanks, Rogier. Very useful information!

Ik ga weer eens aan de knoppen trekken en draaien, de polarity switch checken en 2 8 ohm cabs aan het combo hangen (zònder de interne speaker!)
Hoewel ik voor kleine gigs momenteel een 2x10 cab + m'n PF 20T prefereer, denk ik toch dat dit combo een blijvertje is; Hij klinkt inderdaad heul lekker.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Sjtevel 1984 »

HNZ schreef: 20 apr 2017, 15:31 Hoewel ik voor kleine gigs momenteel een 2x10 cab + m'n PF 20T prefereer
Dat buizenbakje is inderdaad te gek! Wat voor een cab heb je er aan hangen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door MR. LEE »

Als het zo'n zgn "polarity-switch" is , die oorspronkelijk ook in Fender amps zitten , dien je er beter aan te doen om die condensator aan die schakelaar te verwijderen.

In de USA is dit toegestaan , maar het net is daar maar 120 V AC.
In europa mag dit schakelingetje ivm veiligheid officieel niet ,....de aardlek-schakelaar kan trippen , ...en bij ontbreking van goede rand-aarde kan het ook zgn "zweving" tussen apparaten onderling verergeren.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

Sjtevel 1984 schreef: 21 apr 2017, 08:23 Dat buizenbakje is inderdaad te gek! Wat voor een cab heb je er aan hangen?
Een SVT 210 AV. Soms twee. Soms een Gallien Krueger 210RBH.

Ik wil nog eens een Ampeg PN 210HLF en een PF 210HE proberen, maar ja, centjes...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

MR. LEE schreef: 21 apr 2017, 11:11 Als het zo'n zgn "polarity-switch" is , die oorspronkelijk ook in Fender amps zitten , dien je er beter aan te doen om die condensator aan die schakelaar te verwijderen.

In de USA is dit toegestaan , maar het net is daar maar 120 V AC.
In europa mag dit schakelingetje ivm veiligheid officieel niet ,....de aardlek-schakelaar kan trippen , ...en bij ontbreking van goede rand-aarde kan het ook zgn "zweving" tussen apparaten onderling verergeren.
Ik weet het niet!? Polarity switch? ROGIER!!! Wat is het???

"de aardlek-schakelaar kan trippen" - WAT??? Ik weet niet wat dat is!?

"zweving" tussen apparaten onderling verergeren" - WAT??? Ik weet niet wat dat is!?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door BassKees »

Jij weet ook niet veel hè Hans?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door MR. LEE »

Een polarity switch a la Fender Bassman , - Twin Reverb , - etc , is hier in europa verboden en gevaarlijk.

Bij alle export-modellen hoort de condensator verwijderd te wezen , en zit de nog aanwezige schakelaar er ( hopenlijk ) alleen nog voor de SIER op ( maar heeft dan geen fucnctie meer ) :D


.....nou,...da's alles.... :D
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

@BassKees: Nee, ik weet haast niks.
@Mr Lee: Hoe weet ik of de switch op mijn amp gevaarlijk is?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door MR. LEE »

door effe te kijken of het condensatortje er uit geknipt is
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door HNZ »

O! Bedankt! :(
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door MR. LEE »

HNZ schreef: 21 apr 2017, 12:18O! Bedankt! :(
er uit = safe :D


( ik kan overigens echt nergens op internet het schema van dat versterkertje vinden zeg... :roll: )
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door ejp »

bij mijn peavey tnt 130 zit er ook niks achter dat ground schakelaartje, is dus ook al weggehaald. doet de importeur dit eigenlijk?

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door MR. LEE »

ejp schreef: 21 apr 2017, 13:10 bij mijn peavey tnt 130 zit er ook niks achter dat ground schakelaartje, is dus ook al weggehaald. doet de importeur dit eigenlijk?

EJ
Ja,....dat hoort ie wel te doen ( of door er voor te zorgen dat dit al gebeurd is )

Helaas is er in het verleden wel wat doorheen geglipt :(

( niet te verwarren met een ground-lift schakelaartje ,....da's wat anders )
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Centraal Ampeg topic!

Bericht door Muziekschuur »

Nog interessante ampeg 2017 nieuwtjes?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie